رئیس کل بانک مرکزی، اقدام این بانک در دولت گذشته در برداشت شبانه از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی را «عجیب» توصیف کرد و گفت: در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این کار بانک مرکزی در قبال بانک‌ها را جبران می‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۹۷۳۷

به گزارش مهر، ولی‌الله سیف در برنامه زنده پایش که یکشنبه شب این هفته از شبکه یک سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی درباره برداشت 3000 میلیارد تومانی بانک مرکزی از حساب شماری از بانک‌های خصوصی و نیمه‌دولتی تحت عنوان تخلف در فروش ارز دولتی در اسفند سال 90 افزود: این اقدام از کارهای عجیب بانک مرکزی در دولت گذشته بود که این بانک تصمیم گرفت به صورت شبانه و در آخرین روز سال دست در جیب بانک‌ها کند. اکنون مانده‌ایم که با این اقدام چه کنیم؟ یا آن را جزو بدهکاری دولت قرار دهیم که تبعات خود را دارد.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر این‌که هیچ منطقی برای انجام این کار وجود نداشت، در مورد راهکارهای جبران این اقدام تصریح کرد: یکی از راه‌ها این است که برای برگرداندن این پول باید این بدهی را به حساب دولت بگذاریم و به هر حال در بسته سیاستی بانک مرکزی این برداشت شبانه جبران خواهد شد.

وی افزود: اما این به معنای آن نیست که بانک‌ها در ارتباط با مابه‌التفاوت ارزی خلافی نکرده‌اند.

این مقام ارشد درباره اقدام به اخذ رشوه از سوی برخی کارمندان سیستم بانکی افزود: از مردم می‌خواهم با همت جمعی از فساد رشوه جلوگیری کنند. سایت بانک مرکزی و بخش نظارت بانک مرکزی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند و اطمینان می‌دهیم که در صورت گزارش مورد توسط مردم، مشکلی برای گزارش‌دهنده پیش نخواهد آمد. بارها افرادی به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند مبالغ بالایی مانند 50 میلیارد دلار دارند که می‌خواهند وارد کشور کنند و وقتی می‌گویم حواله کنید، ناپدید می‌شوند. این موضوعات و پیشنهادهای وامی، دام‌هایی است که برای افراد ساده لوح پهن می‌شود.

سیف با بیان این که برخی بانک‌های دولتی ما هم‌اکنون زیان‌ده هستند، افزود: بانک ملی از بانک‌هایی است که تحت‌فشار است و تسهیلات تکلیفی سنگین و مطالبات وصول نشده بسیاری دارد. بر این اساس با وزیر امور اقتصادی و دارایی برای احیای جدی چند بانک و ساماندهی این بانک‌های دولتی صحبت کرده‌ام. هم‌اکنون چهار بانک ملی، صنعت و معدن، کشاورزی و سپه زیان‌ده هستند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که بانک‌ها اکنون مابه‌التفاوت نرخ سود را پرداخت می‌کنند، بیان کرد: من سعی می‌کنم که اصطلاح بانکداری اسلامی را به کار نبرم.

بهتر است اصطلاح بانکداری بدون ربا را به کار گیریم. برخی‌ها مطرح می‌کنند که بانکداری بدون‌ربا در برخی شعب اجرا نمی‌شود اما باید گفت اثری از ربا در دستورالعمل‌ها وجود ندارد و نقشه راه ما این است که از بانکداری بدون‌ربا به سمت بانکداری اسلامی حرکت و در آن بازنگری کنیم. نرخ سود تسهیلات هم ارتباطی با بانکداری اسلامی ندارد، زیرا نرخ تورم در اقتصاد شرایطی را ایجاد کرده است که ما را ناچار به اعمال نرخ‌های سود تسهیلات این چنینی می‌کند؛ بنابراین باید تلاش خود را برای کنترل تورم به کار بگیریم.

بانک‌ها در بازار ارز آزاد فعال نیستند

رئیس شورای پول و اعتبار درباره حضور بانک‌ها در بازار ارز کشورنیز گفت: بانک‌ها در بازار ارز آزاد فعال نیستند. اخیرا نیز در مورد سرمایه صرافی‌ها تجدیدنظر صورت گرفته به طوری که در شهرهای کوچک پنج میلیارد تومان و در شـــــهرهای بزرگ 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سیف از آمادگی برای اجرای ارز تک رقمی خبر داد و خاطرنشان کرد: بازار ارز هم‌اکنون در ثبات به سر می‌برد اما یکی از پیش نیازهای اجرایی ارز تک نرخی، اطمینان از ارتباطات بین‌المللی به دلیل محدودیت بانکی و کارگزاری‌هاست، بنابراین این موضوع مانعی می‌شود برای این که به سمت ارز تک نرخی برویم اما در صورتی که این موضوع حل شود، می‌توانیم در فاصله پنج تا شش ماه ارز تک نرخی را اجرایی کنیم.

وی در مورد جریمه دیرکرد بانک‌ها تصریح کرد: جریمه دیرکرد حرام است اما ما بر مبنای دستورالعمل شورای نگهبان، وجه التزام را اجرا می‌کنیم که مقررات خاص خود را دارد و بحث شرعی آن از طریق مکانیزم وجه التزام تا حدود زیادی حل شده است.

در همین حال، مرتضی حیدری، مجری برنامه از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا احساس و نظرش را در مورد کلماتی بیان کند. وی گفت: محمود رضا خاوری: همکار سابقی که در مسیر غلطی گام برداشت و کار بسیار بدتری هم انجام داد که گذاشت و رفت و من مطمئنم که حتما باید پاسخگو باشد و یک زمانی باید در مرجع قضایی کشور کارهایش بررسی شود.محمود بهمنی: همکار سابق من در بانک ملی و سلف من در بانک مرکزی. تلاش‌هایی کرده ولی شرایط دوره قبل به گونه‌ای بوده که نمی‌توانسته از آن بخوبی نتیجه بگیرد.

احمد توکلی: یکی از نمایندگان دلسوز و متدین،ولی با منطق‌هایی که باوی مطرح می‌شود ذهنش را خیلی دیر عوض می‌کند،از ایشان انتظار دارم توضیحات را گوش کند و وقتی این توضیحات قانع کننده هستند، آنها را بپذیرد.

بابک زنجانی: انسانی است که نمی‌توانسته اینقدر پیچیده و به تنهایی عمل کند و واقعا تعجب می‌کنم که دو میلیارد و 600 میلیون دلار در اختیار ایشان بدون هیچ تجربه‌ای قرارگرفته و چطور به این آدم اعتماد شده و این امکانات در اختیارش قرار داده شده و چطور براحتی همه را گول زده است. ما را تحت فشار قرار داده بودند تا تائید کنیم پول ادعایی وی از خارج کشور وصول شده است.ایشان اصلا در بانک مرکزی نبوده است و این حرف خیلی عجیبی است که می‌گویند ایشان راننده مرحوم نوربخش بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها