براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هرهفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۵۷۵۴

***

به گفته متخصصان، ۲۰ تا ۲۵ درصد انرژی روزانه افراد باید از راه چربی‌ها تامین شود؛ یعنی حدود ۵۰۰ کالری برای فردی که انرژی مورد نیاز روزانه او ۲۰۰۰ کالری است. البته منظور از چربی فقط روغن‌هایی نیست که در پخت غذاها استفاده می‌شود یا با شیرینی و شکلات و... به بدن می‌رسد، بلکه مواد غذایی طبیعی مثل گردو، ماهی و پنیر هم حاوی چربی است.

براساس بررسی‌های پژوهشگران، حذف روغن‌های ناسالم از سبد غذایی افراد می‌تواند با کاهش سطح کلسترول خون امکان افزایش طول عمر در آنها را بین پنج تا 15 سال بسته به میزان کاهش سطح کلسترول افزایش دهد. حالا این پرسش پیش می‌آید که روغن‌های سالم چه تعریفی دارد؟

چربی‌های خوراکی دو نوع است؛ روغن‌هایی که در دمای معمولی جامد و حاوی چربی‌های اشباع شده است و گروهی که در این دما به حالت مایع است و چربی‌های غیراشباع دارد. شکل فضایی و ترکیبات شیمیایی این نوع چربی‌ها تحت تاثیر عوامل مخرب مانند نور، حرارت و اکسیداسیون تغییر می‌کند و به اسید چرب ترانس تبدیل می‌شود. بدون شک اسید چرب ترانس مضرترین ترکیبی است که در بعضی محصولات غذایی وجود دارد.

بیشتر روغن‌های گیاهی مایع مقدار بسیار کمی اسید چرب اشباع و به ندرت ایزومرهای ترانس دارد در حالی که روغن‌های جامد حاوی مقدار زیادی چربی اشباع و ایزومر ترانس است و به همین دلیل هم در فهرست خطرناک‌ترین محصولات خوراکی حاوی چربی ترانس قرار می‌گیرد.

ماجرای روغن‌های سرخ‌کردنی

اگرچه اسیدهای چرب ترانس روغن‌های مایع سرخ‌کردنی کمتر از روغن‌های جامد است، اما این دلیل موجهی برای قرار نگرفتن آنها در فهرست بدها نیست، چون همچنان خاصیت مضر بودنشان را حفظ کرده است. بنابراین تا حد ممکن از مصرف این نوع غذاها بپرهیزید و به جای آن از روش‌های سالم طبخ مثل بخارپز یا کبابی‌کردن استفاده کنید.

یادتان باشد روغن مناسب برای ته قابلمه هنگام طبخ برنج، روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی است، اما می‌توانید برای روی برنج از روغن‌های مایع دیگر (حداکثر دو تا سه قاشق غذاخوری) مثل روغن زیتون آن هم در مراحل آخر پخت استفاده کنید.

معرفی خوب‌ها

به گفته متخصصان تغذیه، هیچ روغنی سالم‌تر از روغن‌های گیاهی طبیعی مثل زیتون، کانولا و سویا نیست و روغن ذرت، آفتابگردان و روغن بادام زمینی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد، اما به هیچ وجه نباید از آنها برای پخت و پز غذا با درجه حرارت بالا استفاده کرد. به عبارت دیگر، بدترین حالت ممکن این است که روغن‌های مایع گیاهی را برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده کنید، چون در این صورت ترکیبات مضر و سرطان‌زایی به وجود می‌آید و با مصرف آنها سلامت‌تان به خطر می‌افتد و به آرزوی صد سالگی نمی‌رسید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها