وزیر نفت با بیان این‌که ایران نیازمند گاز ترکمنستان نیست، گفت: اما توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور مهم بوده و از این جهت همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۰۴۵۸۰

ایران به علت منفی بودن تراز تولید و مصرف گاز سال‌ها از ترکمنستان گاز وارد می‌کرد که این کشور یک بار در زمستان 86 و در اوج سرمای بی‌سابقه، به بهانه افزایش قیمت از صدور گاز به ایران خودداری کرد و مشکلات بسیاری برای مردم در برخی استان‌های شمالی به‌وجود آورد.

به گزارش شانا، بیژن نامدارزنگنه با اشاره به این‌که تا سال ٩٤ تولید گاز کشور ٢٠٠ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند، افزود: گرچه ایران به گاز ترکمنستان نیاز ندارد، اما روابط اقتصادی و سیاسی با این کشور برای ایران بسیار مهم و ارتباط با این کشور استراتژیک است.

وی با بیان این‌که تراز اقتصادی میان دو کشور در سال‌های اخیر منفی بوده است، اظهار کرد: باید تلاش شود در ازای واردات گاز از ترکمنستان کالا و خدمات مهندسی به این کشور صادر شود، چون از نظر راهبردی ایران به رابطه با این کشور نیاز دارد.

وی با یادآوری این‌که بسیاری اعتقاد دارند چرا در حالی که ایران دارای منبع غنی گاز است از ترکمنستان گاز وارد می‌کند، افزود: ایران به گاز ترکمنستان نیازی ندارد، بلکه هدف ایران از واردات گاز از ترکمنستان ایجاد فرصت اشتغال برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در این کشور است.

زنگنه با بیان این‌که تا زمانی که ایران در ترکمنستان پروژه‌ای در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند به این کشور کالا و خدمات فنی و مهندسی صادر کند، افزود: البته معتقدم شرکت‌های ایرانی توان انجام مگاپروژه‌هایی با رقم پنج میلیارد دلار را دارد و ترکمنستان نیز اکنون چنین پروژه‌هایی در این ابعاد ندارد.

وی اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی توان انجام پروژه به میزان ٧٠٠ تا یک میلیارد دلار را در شرایط کنونی دارند.

وزیر نفت با اشاره به طلب گازی ترکمنستان از ایران گفت: با توجه به مشکل تحریم و انتقال پول تصمیم گرفته شد طلب این کشور در قالب صدور کالا و خدمات مهندسی پرداخته شود که روش خوبی برای پرداخت مطالبات ترکمنستان است.

زنگنه به سفر سال گذشته رئیس مجلس به ترکمنستان که در این سفر وی را همراهی می‌کرد اشاره و تصریح کرد: در این سفر به این کشور پیشنهاد داده شد در صورت واردات گاز ایران از ترکمنستان آنها برای ایران در کشورشان پروژه تعریف کنند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بسترهای لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان فراهم شده است، افزود: شرکت‌های ایرانی باید تلاش کنند در این کشور حضور یابند و وزارت نفت هم به نوبه خود به آنها کمک خواهد کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی صبر و حوصله کنند تا بازار این کشور به روی شرکت‌های ایرانی باز و فعالیت در این کشور آغاز شود.

زنگنه به صادرات کالاهای بی‌کیفیت به ترکمنستان در سال‌های اخیر اشاره کرد و از سازندگان داخلی خواست تلاش کنند کیفیت را در درجه نخست مورد توجه قرار دهند تا نگاه کشورهای دیگر به تولیدکنندگان ایرانی تغییر کند.

وزیر نفت به بازارهای آینده ایران اشاره و تصریح کرد: جمهوری آذربایجان بازار خوبی است و بخش خصوصی ایران می‌تواند وارد آن شود و به آن بپردازد، هم‌اکنون شرایط حضور ایران در این بازار فراهم شده است.

تولید نفت ایران ١١ درصد افزایش یافت

در همین حال معاون وزیر نفت از افزایش ١١ درصدی تولید نفت در چهار ماهه نخست امسال نسبت به بودجه سال ٩٣ خبر داده است.منصور معظمی با بیان این‌که وزارت نفت با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها توانسته است اهداف بودجه سال ٩٣ را در چهار ماه نخست امسال محقق کند، افزود: فروش هر بشکه نفت خام در چهار ماه ابتدای امسال نسبت به بودجه، ٥ درصد افزایش داشته است.وی گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی از ابتدای امسال تاکنون نیز بیشتر از برنامه مصوب بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها