عراقچی: گفت‌وگو با آمریکا برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها درباره موارد اختلافی بود

مذاکره یکروزه ایران و آمریکا در ژنو

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به گفت‌وگوی دوجانبه ایران و آمریکا که پنجشنبه در ژنو برگزار شد، گفت: بحث اصلی این مذاکرات روی اختلافاتی بود که وجود دارد و این‌که چـــگونه می‌شود دیدگاه‌های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کرد.
کد خبر: ۷۰۳۳۸۰

سیدعباس عراقچی پس از پایان مذاکرات دوجانبه با طرف آمریکایی به واحد مرکزی خبر گفت: در این گفت‌وگوی پنج‌ساعته، بحث‌های خوبی مطرح شد و قرار است این گفت‌وگوها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد.

وی گفت: در کنار این گفت‌وگو در حال طراحی گفت‌وگوهای دیگری با دیگر اعضای 1+5 هستیم، زیرا در شرایط کنونی احساس می‌کنیم تا آغاز دور بعدی مذاکرات، به یک سری بحث‌های جزئی‌تر میان ما و بقیه کشورهای عضو 1+5 به صورت دوجانبه نیاز است.عراقچی افزود: از هم‌اکنون تا برپایی مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریور یک سری جلسات دوجانبه برگزار خواهد شد و پس از آن امیدواریم که نتیجه این رایزنی‌های دوجانبه به برگزاری دور دیگری از مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی با اعضای گروه 1+5 منجر شود.وی گفت: البته اینها، ایده‌هایی است که مطرح شده اما هنوز نهایی نشده است.

عراقچی درباره مکان مذاکرات دوجانبه با دیگر کشورها هم گفت: تاکنون مکان مشخصی نهایی نشده است اما از آنجا که با کشورهای مختلفی باید رایزنی کنیم ممکن است مذاکرات در پایتخت آن کشورها برگزار شود یا این‌که ما از آنها در تهران میزبانی کنیم.مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، پنجشنبه با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان و ویلیام جوزف برنز، معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا، جیک سولیوان و وندی شرمن مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا برگزار شد.

این مذاکرات، نخستین دور مذاکرات در دوره تمدید مذاکرات جامع هسته‌ای است که پس از مذاکرات وین 6 که اواخر تیر پایان یافت برگزار می‌شود.

ایران و 1+5 در مذاکرات وین 6 و در دوره توافق جامع به دلیل برخی اختلافات بویژه درباره میزان غنی‌سازی اورانیوم نتوانستند به توافق برسند، از این رو زمان دوره مذاکرات جامع هسته‌ای برای رسیدن به توافق نهایی و نیز توافق اولیه ژنو را به مدت چهار ماه تا سوم آذر تمدید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات سازنده بود

در همین حال ماری هارف، سخنگوی وزیر خارجه آمریکا هم مذاکرات پنجشنبه را سازنده خواند و البته تاکید کرد که درباره جزئیات این مذاکرات صحبت نمی‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هارف درباره تیم مذاکراتی آمریکا افزود: در تیم مذاکره‌کننده آمریکا، راب مالی که مدیر بخش ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در شورای امنیت ملی است و همچنین جیم تیمبی که یکی از کارشناسان ارشد امور هسته‌ای و مشاور ارشد وزارت خارجه است نیز حضور داشتند و پل اروین هم که از مدیران شورای امنیت ملی برای مقابله با گسترش تسلیحات هسته‌ای است، از دیگر افراد حاضر در مذاکرات ژنو بود.

هارف در بخش دیگری از سخنانش به نقش برنز و سولیوان در گفت‌وگوها با ایران اشاره کرد و افزود: می‌دانم با توجه به این‌که آقایان برنز و سولیوان، در آینده نزدیک مناصبی را که هم‌اکنون در اختیار دارند ترک خواهند کرد، سوالاتی درباره ادامه نقش‌آفرینی آنها وجود دارد، گفت: با توجه به سوابق کاری آنها با ایرانی‌ها، من اعلام می‌کنم که آنها حتی پس از ترک مناصب کنونی، به عنوان کارمند ویژه دولت در مذاکرات با ایران باقی خواهند ماند.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: درباره برنامه مذاکرات انتظار داریم که دور دیگری از مذاکرات 1+5 و ایران را سپتامبر در سطح وزرا در محل مجمع عمومی سازمان ملل برگزار کنیم که باید این موضوع تائید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها