رئیس‌جمهور در اجتماع مردمی در ورزشگاه انقلاب شهرکرد گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، ما نرمش قهرمانانه خواهیم داشت و نرمش ذلیلانه و تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ ممنوع است.
کد خبر: ۷۰۲۹۷۹

به گزارش فارس، حسن روحانی که دیروز در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری رفته بود، در اجتماع مردم در ورزشگاه انقلاب شهرکرد با بیان این‌که امروز سیاست خارجی ایران با دیروز متفاوت است، عنوان کرد: در حالی که قدرت‌های بزرگ، ظالمانه اموال مردم را مسدود کرده بودند، حداقل هفت میلیارد دلار از چنگ آنها خارج شده است؛ این اولین قدم است و قدم‌های بعدی را این ملت با قدرت برخواهد داشت. دنیا می‌داند دیگر تهدید و تحریم این ملت بزرگ، اثرگذار نیست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که منطق و استدلال و سخن گفتن از طریق معیارهای اسلامی و قرآنی، سیره پیامبر(ص)، امام مجتبی(ع)، امام رضا(ع) و ائمه اطهار علیهم‌السلام است، افزود: ما با دیگران سخن می‌گوییم و با منطق و استدلال حقوق مردم را باز پس می‌گیریم و به همه حقوق این ملت دست خواهیم یافت.

روحانی همچنین در تشریح شرایط اقتصادی کشور نیز گفت: در زمینه اقتصادی امروز نسبت به سال گذشته، ثبات و آرامش بیشتری وجود دارد. امروز مردم دیگر اصراری برای خرید ارز خارجی و سکه ندارند و دیگر کسی آنها را به عنوان ذخیره به خانه نمی‌برد. امروز مردم احساس ثبات می‌کنند؛ به کمک شما مردم در مغازه‌ها و کالاها و اجناس و ارز و بازار بورس و سکه و طلا، ثبات و آرامش به اقتصاد کشورمان بازگشته است و این مهم‌ترین پایه برای سرمایه‌گذاری در کشور است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات کشور و دنیای اسلام، حمایت‌های مردم ایران از مقاومت دلیرانه مردم بزرگ و صبور غزه و فلسطین در یک ماه گذشته را یادآور شد و گفت: مسلمانان غزه که کودکان و زنانشان در برابر بمب و موشک‌های استکبار به دست ظالمانه‌ترین گروه خونخوار یعنی صهیونیسم، ایستادگی و مقابله کردند، پیروز شدند و پیروز خواهند شد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر همراهی مردم ایران در کنار مظلومان عالم اعم از مردم فلسطین، لبنان، سوریه و عراق افزود: مردم بزرگ و دلیر و مقاوم ایران نه تنها برای منافع ایران، که برای منافع جهان اسلام و مظلومان عالم همواره آماده بوده‌اند.

رئیس دولت با اشاره به این‌که دولت یازدهم سال گذشته در چنین روزهایی کار خود را آغاز کرد، یادآور شد: این دولت برآمده از رأی و اراده و پشتیبانی مردم کار را آغاز کرده و امروز افتخار می‌کند که گام‌های اولیه، روشن، آشکار و مشهودی را به کمک شما مردم، هدایت‌های رهبری و لطف و عنایت خداوند و توجهات حضرت ولی​عصر(عج) در مسائل مهم کشور اعم از اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگی و اجتماعی برداشته است.

دولت در زمینه آب عادلانه رفتار می‌کند

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کشور از نظر آب، خاطرنشان کرد: مردم ایران، مردمی عدالت‌جو و بزرگوار و همزیست با دیگران هستند که همه توجه به حقوق همدیگر خواهند داشت. بدانید اگر طرحی به مردم و چشمه‌سارهای این استان لطمه وارد کند، این دولت خود مانع خواهد بود. ما ملتی طرفدار حق و عدالت هستیم؛ همه باید از آب آشامیدنی استفاده کنند اما آنجا که استفاده‌های دیگر مطرح باشد، حساب و کتاب است و حقوق همه مردم است و عادلانه باید رعایت شود و این دولت بر مبنای عدالت و مساوات و حقآبه همه کشاورزان رفتار خواهد کرد.

وی افزود: مردم استان چهارمحال و بختیاری نسبت به مساله آب نگرانی نداشته باشند و شورای عالی آب و دولت و رهبری و نظام بر مبنای عدل و حق، کارها را پیش خواهد برد اما همه مردم ایران باید بدانند ما باید در مساله آب هم صرفه‌جویی و هم به طریق علمی از آب استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور یکی از طرح‌های مورد تأکید در سفر استانی کاروان تدبیر و امید را «طرح بن ـ بروجن» اعلام کرد و گفت: براساس این طرح، آب آشامیدنی از بن به شهرکرد و در نهایت به بروجن و همه شهرها و روستاهای مسیر منتقل می‌شود. این طرح یکروزه به نتیجه نمی‌رسد بلکه چند ساله است ولی دولت همراه بخش خصوصی این طرح را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد. روحانی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد این طرح آبرسانی را در دولت یازدهم به مرحله اجرا برسانیم. البته قول وزارت نیرو تا پایان سال 95 است اما با کمی احتیاط اعلام می‌کنم که این کار را تا پایان دولت یازدهم انجام می‌دهیم. رئیس جمهور همچنین با اشاره به طرح مهم اتصال راه آهن اصفهان به اهواز از طریق استان چهارمحال و بختیاری، گفت: این طرح که با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد دلار اجرا خواهد شد علاوه بر آبادانی استان، تحولی بزرگ در کشور ایجاد خواهد کرد. روحانی تصریح کرد: تصمیم راه اندازی راه آهن اصفهان - شهرکرد به اهواز امروز و در جمع مردم استان چهار محال و بختیاری به عنوان طرح مصوب دولت تدبیر و امید به وزارت مسکن، راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود و امیدواریم با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی از داخل و خارج و انعقاد قرارداد برای ساخت پل‌ها و تونل‌های متعدد، این طرح در مدت پنج سال به پایان برسد.

رئیس جمهور همچنین از ساخت و تکمیل خط تولید فولاد، آهن اسفنجی و ورق به عنوان یکی دیگر از طرح‌های پر اهمیت در استان یاد کرد و گفت: این طرح در سال​های ۹۴ و ۹۵ با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرایی و عملیاتی خواهد شد که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و توسعه چهارمحال و بختیاری خواهد داشت.

روحانی سپس به حضور بیش از یک میلیون گردشگر در استان چهار محال و بختیاری در تعطیلات عید فطر اشاره کرد و با اشاره به ظرفیت‌های استان در تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری در کشور تصریح کرد: از معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواسته ام که طرح جامع گردشگری استان را تا پایان سال تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه کند، زیرا گردشگری و رونق صنایع دستی می‌تواند 6000 شغل ایجاد کند. رئیس‌جمهور همچنین در نشست سرمایه‌گذاری و توسعه استان چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که ما باید مسیر خروج از رکود تا رونق را طی کنیم، گفت: نظرشخصی من این است که ما از رکود یا خارج شده‌ایم ، یا در حال خروج هستیم اما تا رونق هنوز فاصله داریم.

روحانی افزود: طی کردن مسیر خروج از رکود تا رونق، جز با حضور فعال بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و اگر بخش خصوصی در این زمینه کنار دولت نباشد یا حتی پیشران نباشد و جلو دولت باشد ما می‌توانیم موفق باشیم.

وی اظهارکرد: البته گفتند بخش خصوصی درسال‌های اخیر مشکلاتی پیدا کرده است که این مشکلات یک بخشی از آن باید حل شود و یک بخش بزرگی از آن سرمایه در گردش است که ما ان‌شاءالله اقداماتی را انجام خواهیم داد و لایحه‌ای را بزودی برای حل برخی از مشکلات تقدیم مجلس می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: همچنین تصمیماتی در دولت در حال اتخاذ است البته قصد ما این بود که این تصمیمات تا ابتدای مردادماه نهایی شود اما کار بسرعت در حال انجام است و لایحه‌ای که دولت باید تقدیم مجلس کند آماده است.

روحانی افزود: مصوبات دولت هم ظرف یکی دو هفته نهایی و ابلاغ خواهد شد و ان‌شاءالله در روز سه‌شنبه جلسه‌ای درتهران خواهیم داشت که بخشی از این تصمیمات را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما باید در این زمینه فعال شویم و بخش خصوصی باید به آینده اقتصاد کشور مطمئن باشد.

رئیس‌جمهور گفت: بنده از آن افرادی نیستم که حرفی بزنم که پای آن عمل نباشد و اگر به شما اعلام می‌کنم به آینده مطمئن باشید بدانید طبق برنامه، با اطلاعات دقیق و نگاه دقیق به سیاست داخلی و خارجی حرف می‌زنم.

روحانی اظهارکرد: شما دیدید در سیاست داخلی و خارجی ما قدم‌هایی که می‌بایست ظرف یک سال برمی‌داشتیم را برداشته‌ایم ، البته ممکن است کسی خوشبین‌تر بوده و بگوید دولت حرکتش کند بوده و یکی نیز بدبین‌تر بوده و بگوید حرکت دولت سریع بوده اما ما طبق برنامه حرکت کردیم.

وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی طبق برنامه عمل کرده‌ایم و شرایط امروز ما طوری است که ما از تحریم به حول قوه الهی همان‌طور که از رکود در حال خروج هستیم یا خارج شدیم، در حال خروج هستیم و این کار را خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت تعامل اقتصادی با جهان گفت: درشرایط کنونی نمی‌شود کشوری فعالیت اقتصادی را در داخل خود محصور کند، بلکه باید با دنیا تعامل کند.

روحانی با بیان این‌که در زمینه شکوفایی اقتصادی قدم‌هایی برداشته‌ایم و گام‌های دیگری نیز درهفته‌های آینده برخواهیم داشت، ادامه داد: ما در آغاز شروع به کار دولت با معضلات فراوانی روبه‌رو بودیم و بی‌ثباتی به‌گونه‌ای بود که کسی نمی‌توانست تصمیم اقتصادی حتی درسطح کوچک بگیرد.

وی با بیان این‌که این بی‌ثباتی اقتصادی نه تنها برای سرمایه‌گذاران که حتی برای مردم عادی هم مشکل آفرین بود، خاطرنشان کرد: اولین تلاش دولت بازگشت ثبات در بخش اقتصادی بود، البته به‌دنبال ثبات در سایر بخش‌ها هم بودیم.رئیس‌جمهور اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید این‌گونه نبود که هر روز تصمیمی اتخاذ شود و حتی رئیس‌جمهور هم خود را مجاز نمی‌داند که هر روز تصمیم شخصی بگیرد، بلکه تصمیمات با مشورت بخش خصوصی و دولتی گرفته می‌شود.

بین سنت و مدرنیته آشتی برقرار کنیم

رئیس‌جمهور با بیان این که شرایط دنیا تغییر یافته است و ما باید بین سنت دیروز و مدرنیته امروز یک تلفیق و آشتی برقرار کنیم، گفت: باید هم از دانش و علم روز استفاده و هم از سنت‌های بسیار خوب گذشته بدرستی پاسداری کنیم که این کار امکان‌پذیر است.

روحانی در دیدار روستاییان و عشایر استان چهارمحال و بختیاری افزود: امروز کم کم صحنه تغییر یافته و در حال دگرگونی است و این برای همه ما جای تاسف دارد ، البته روستاییان و عشایر ما افتخاراتی از دیرباز داشته اند که امروز نیز دارا هستند و فردا هم خواهند داشت.

روحانی اظهار کرد: دل پاک، روح باصفا، ایثار و فداکاری، وطن دوستی، استحکام خانواده، احترام به بزرگ تر، اخلاق، ایمان و همه این ویژگی‌های خوب گذشته امروز در روستا و عشایر وجود دارد و فردا هم خواهد بود و ما از این بابت خوشحال هستیم.

وی ادامه داد: اما باید اشکال مساله را حل کنیم، به هر حال روستاییان ما نیاز به دانش و فرهنگ جدید دارند و در دنیای امروز دانش و اطلاعات و آثار دانش و فناوری تمام زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و ما نمی‌توانیم در دنیای امروز کشاورزی کشور همانند صد سال پیش باشد، همان طور که سالنی که اکنون ما در آن قرار گرفته ایم نیز با محل اجتماع صد سال پیش متفاوت است.رئیس‌جمهور خطاب به روستاییان و عشایر گفت: همه باید دست به دست دهیم و ایران را آبادتر و توسعه یافته‌تر از گذشته کنیم و به قله و اوج اعتلا برسانیم و این کار با وحدت، تلاش و ایثار محقق می‌شود.وی اضافه کرد: حرکت دولت به این سمت است که کشاورزی توسعه یابد، نوسازی شود و آبیاری نو شود تا از آب کم، محصول کافی و بیشتر به دست آید.

روحانی با بیان این‌که برنامه دولت از آغاز کار تقویت کشاورزی در کنار صنایع و خدمات بود، ادامه داد: دولت تدبیر و امید اواخر مرداد سال گذشته کار خود را آغاز کرد، بیست و چهارم مرداد دولت از مجلس رای اعتماد گرفت، روز جمعه بیست و پنجم مرداد احکام وزرا صادر شد و روز شنبه بیست و ششم مرداد دولت کار خود را آغاز کرد که نخستین تصمیمات کشاورزی ما در شهریورماه اتخاذ شد.

روحانی با بیان این‌که گام‌هایی که این دولت برداشته بی تردید در مدت یک سال بی نظیر بوده است، گفت: ما تقریبا ده میلیارد دلار طی 11 ماه برای تحول در آب، مهار آب یا نوسازی آبیاری اعتبار کنار گذاشته و برنامه​ریزی کرده ایم که در طول سه تا پنج سال بتدریج اجرا می‌شود.وی در عین حال خاطر نشان کردکه تصمیم در زمینه آب اتخاذ و کار نیز آغاز شده است.به گفته وی، دولت به معضل آب و مساله کشاورزی توجه ویژه دارد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

ضمیمه شدن اخلاق و فناوری

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که باید بتوانیم اخلاق و فناوری را بدون آثار سوء در کنار یکدیگر ضمیمه کنیم اظهار کرد: هدف ما زندگی راحت تر و بهتر توام با اخلاق و فضایل بالاتر است که اگر این دو ضمیمه شد زندگی ما در دنیا و آخرت با سعادت خواهد شد.

روحانی همچنین با اشاره به محدودیت‌های ایران از نظر بارش‌ها و منابع آبی، بر لزوم صرفه‌جویی ملی در مصرف آب تاکید کرد.وی که درباره مشکلات کمبود آب در چند استان غرب کشور سخن می‌گفت، در جمع مردم شهر کرد اظهار کرد: از شما خواهش می‌کنم نسبت به مساله آب نگرانی نداشته باشید و بدانید شورای عالی آب و دولت تدبیر و امید بر مبنای عدل و حق کارها را پیش خواهد برد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اما همه مرم ایران باید بدانند ما باید در مساله آب هم صرفه جویی کنیم و هم به طریق علمی از آب استفاده کنیم؛ به هر حال کشور ما روی کمربند خشکی قرار گرفته است.بارش کم در چند سال گذشته همراه نبود برنامه‌های لازم برای آبخیز داری، استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و افزایش مصرف سبب شده زنگ خطر آبی در بسیاری از استان‌های کشور بویژه استان کرمان و اصفهان نواخته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها