یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای از احتمال توقف این دور از مذاکرات در روز جمعه و تمدید آن برای چند ماه خبر داد

حمایت نمایندگان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای حمایت دوباره خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام و بر ضرورت رعایت چند نکته تأکید کردند.
کد خبر: ۶۹۶۸۵۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، در بیانیه نمایندگان آمده است: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب صریحا اعلام فرموده‌اند نیاز پیش روی کشور برای تولید سوخت نیروگاه اتمی 190 هزار سو است و تیم مذاکره‌کننده از هر توافقی که این میزان را نقض کند یا در آینده موجب اختلاف و فشارهای 1+5 باشد، خودداری و از هرگونه ابهام‌نویسی جلوگیری می‌کند.

نمایندگان افزوده‌اند: تحقیق و توسعه، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، زیرا رسیدن به تولید مورد نیاز با کمترین هزینه و زمان و بالاترین کیفیت لازمه این دانش فنی است. علاوه بر آن تأمین‌کننده رادیوداروهای مورد نیاز مردم نیز از عوامل رشد صنعتی است. در ادامه بیانیه نمایندگان آمده است: فردو به عنوان مرکز غنی‌سازی، تحقیق و توسعه برای کشور ضرورت دارد و باید حفظ شود و تحریم‌های غیرعادلانه که بر مردم تحمیل شده است، باید یکجا برداشته شود. نمایندگان افزوده‌اند: پرونده هسته‌ای ایران باید به حالت عادی برگردد و ایران از همه مزیت‌ها و حقوق ان‌پی‌تی برخوردار شود.

ادامه مذاکرات در وین

بیانیه نمایندگان در حالی منتشر شد که دیروز هم مذاکرات در وین ادامه داشت و سیدعباس عراقچی، وندی شرمن و هلگا اشمید با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در پی اعلام اخبار ضد و نقیض از سوی رسانه‌های خارجی از قول وی مبنی بر این‌که تاریخی برای تمدید مذاکرات تعیین شده است، گفت: هنوز با تمدید موافقت نکرده‌ایم.

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نوشت: مذاکرات احتمالا روز جمعه متوقف خواهد شد و رایزنی‌ها به منظور تمدید مذاکرات برای چند ماه ادامه دارد.

اما در حالی که حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور و جان کری، وزیر خارجه آمریکا به پایتخت‌ها برگشته‌اند تا جزئیات مذاکرات را به مسئولان عالیرتبه منتقل کنند رسانه‌های غربی، به گمانه‌زنی و تحلیل درباره روند مذاکرات ادامه می‌دهند.

برهمین اساس کریستین ساینس‌مانیتور طی تحلیلی مدعی شد: ظاهرا پیشنهاد ایران برای آمریکا و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 قابل قبول واقع نشده است، اما لحن سخنان جان کری و رویکرد مثبت آن نشان می‌دهد هم‌اکنون آمریکا مساله را قابل حل می‌بیند. به گزارش فارس، این روزنامه آمریکایی نوشت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در شرایطی در ساعات پایانی روز سه‌شنبه عازم واشنگتن شد که حاوی پیام مهمی برای باراک اوباما بود؛ دیدگاه‌های دو طرف به یکدیگر نزدیک شده، اما هنوز توافق حاصل نشده است.

بر اساس این گزارش،‌ اظهارات مثبت جان کری در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در وین نشان می‌دهد کری خواهان تمدید مذاکرات است. به گفته کارشناسان، تمدید مذاکرات در حد یک دوره شش ماهه آنچنان که در توافق​نامه موقت آمده بود مطرح نیست، اما به احتمال زیاد تمدید مذاکرات برای چند هفته صورت می‌گیرد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال هم نوشت: اوباما وقت بسیاری را صرف عادی‌سازی روابط با تهران کرده است. وی از مسیرهای مخفی برای گفت‌و‌گو با ایران بهره جسته و حتی رقبای سیاسی را که خواهان تحریم اضافی علیه ایران بودند، آرام کرده است.

این گزارش افزوده است: داخل کاخ سفید حل موضوع هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از آرزوهای ریاست جمهوری اوباما محسوب می‌شود.

اما پایگاه خبری المانیتور با اشاره به بیانیه‌های چندین نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا در مورد احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نوشته است که جمهوریخواهان تلاش‌ خود برای تشدید تحریم‌های ایران را آغاز کرده‌اند.

به گزارش فارس، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای درباره اظهارات کری، ابراز امیدواری کرد دولت برای «آماده‌سازی تحریم‌های اضافی علیه ایران» وارد مذاکره جدی با کنگره شود.

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه نیز به اظهارات کری واکنش نشان داده و گفته است: بیستم جولای تاریخی بود که اعلام شد. بنابراین، فکر می‌کنم تحریم‌هایی که کاهش یافته، باید بار دیگر اعمال شود، مگر آن‌که دلیل کاملا موجهی برای انجام ندادن این کار وجود داشته باشد.

همچنین رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به مصاحبه وزیر خارجه ایران با روزنامه نیویورک‌تایمز، گفت طرح پیشنهادی ظریف برنامه هسته‌ای کنونی ایران را حفظ می‌کند و در آن هیچ امتیازی داده نشده است. وی این طرح را غیرقابل قبول خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها