هشدار بانک مرکزی به مدیران بانک‌ها

می خواهید مدیر بمانید نرخ سود مصوب را اجرا کنید

رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دستور داد از اعطای تسهیلات به مشتریان بدحساب که با وجود امکان بازپرداخت، اقساط تسهیلات دریافتی را پرداخت نکرده یا تسهیلات دریافتی را خارج از مصارف و پروژه تعیین شده مصرف کرده‌اند، ممانعت به عمل آید.
کد خبر: ۶۹۵۵۹۷

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، در بخشی از نامه ولی‌الله سیف با اشاره به نکاتی درباره سیاست‌های اعتباری و اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها در شرایط رکود تورمی فعلی و لزوم بهره‌گیری حداکثری از منابع بانکی برای خروج از رکود آمده است: بانک‌ها باید از اعطای تسهیلات به مشتریان بدحساب که به‌رغم امکان بازپرداخت، اقساط تسهیلات دریافتی را پرداخت نکرده یا تسهیلات دریافتی را خارج از مصارف و پروژه تعیین شده مصرف کرده‌اند، ممانعت به عمل آورند.

این نامه افزود: درعین حال نسبت به فعالیت‌های تولیدی که به دلیل شرایط برون‌زا (از قبیل تحریم و...) تسهیلات آنها معوق شده است، در حد امکان مساعدت شود. بانک‌ها همچنین با قبول اولویت در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی که دارای ظرفیت بلااستفاده بوده و در صورت استمهال یا تزریق منابع جدید می‌توانند به ظرفیت مطلوب دست یافته و در نتیجه نسبت به بازپرداخت تسهیلات دریافتی اقدام نمایند، اقدام کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مشتریانی حق دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را دارند که دارای صورت‌های مالی حسابرسی شده (توسط حسابرس مستقل عضو جامعه حسابداران رسمی کشور) بوده و حداقل 25 درصد از رقم کل دارایی‌های آنها از طریق حقوق صاحبان سهام تأمین شده باشد. بانک‌ها می‌توانند موارد استثنا را که دارای شرایط فوق نبوده ولی حسب بررسی‌های کارشناسی و فنی انجام شده می‌توانند در خروج از شرایط رکود مؤثر باشند، برای اتخاذ تصمیمات لازم، با ذکر دلایل کامل و گزارش کارشناسی به مدیریت کل اعتبارات این بانک منعکس کنند. اتخاذ رویکردهای فوق می‌تواند از هدر رفتن منابع مالی محدود تسهیلاتی جلوگیری کرده و گام مهمی در جهت تخصیص بهینه منابع و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد به منظور خروج از رکود باشد.

سیف در این نامه افزود: نظارت اثربخش نسبت به فعالیت‌های واحدها و شعب در شرایط اقتصادی موجود بسیار مهم و مورد تأکید است و ضرورت دارد با استفاده از روش‌های پیشرفته نسبت به اعمال نظارت‌های حضوری و غیرحضوری و تقویت هرچه بیشتر کنترل‌های داخلی اقدامات جدی صورت گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به تسریع در فروش شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و تدوین جدول زمانی برای آن نوشت: براین اساس لازم است بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ضمن تلاش بیشتر برای تقویت منابع سپرده‌ای، ظرف مدت یک ماه نسبت به تهیه برنامه و جدول زمانی‌ مناسب جهت فروش سهام و شرکت‌های متعلق به خود طی یک دوره سه ساله (هر سال حداقل یک سوم) و نیز فروش اموال منقول و غیرمنقول خود طی دوره زمانی پنج ساله (هر سال حداقل20 درصد)، به منظور رسیدن به حدود مقرر اقدام کنند.

این مقام مسئول باتاکید بر پیگیری وصول مطالبات معوق بانک‌ها افزود: با توجه به اهمیت وصول و احیای مطالبات غیرجاری در تقویت توان تسهیلات‌دهی و ارتقای سلامت مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، لازم است ضمن بهره‌گیری از ظرفیت به وجود آمده و حمایت‌های قضایی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تلاش مضاعفی را برای کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به کار بندند و بر این اساس ضروری است در اسرع وقت نسبت به تدوین برنامه عملیاتی و اتخاذ اقدامات اجرایی به منظور کاهش نسبت مطالبات غیرجاری سالانه به میزان حداقل 2 درصد، اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها