ظریف: برای توافق آماده‌ایم اما از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم

شکاف در 1+5

در حالی که حدود ده روز به ضرب‌الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران و 1+5 باقی مانده، وزیر خارجه فرانسه از بروز اختلاف میان روسیه و برخی دیگر از اعضای 1+5 خبر داده است.
کد خبر: ۶۹۴۱۸۶

به گزارش ایسنا، لوران فابیوس در سخنانی در کمیسیون امور خارجه پارلمان کشورش اظهار کرد: تاکنون گروه 1+5 با یکدیگر همسو بوده‌اند اما نمایندگان ما در مذاکرات، طی چند روز گذشته شاهد برخی اختلاف روش‌ها در بین برخی از اعضای 1+5 و متحدان روس ما بودند البته امیدواریم که اختلافات باقی نماند.

فابیوس به نوع این اختلافات یا کشورهایی که با روسیه اختلاف نظر دارند، اشاره‌ای نکرده است.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه فرانسه با ادعای این‌که توافقی بر سر هیچ یک از مسائل اصلی در مذاکرات صورت نگرفته است، افزود: آمریکا خواهان پیوستن وزیران خارجه به مذاکرات در وین است.

وزیر خارجه فرانسه افزود: هیچ یک از مسائل اساسی چه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژها، نیروگاه اراک و چگونگی تعامل درباره فردو وهمچنین درخصوص نحوه اجرای نظارت‌های بین‌المللی و چگونگی رفع تحریم‌ها حل و فصل نشده است.

ظریف: راه‌حل‌های تحمیلی پایدار نیست

در همین حال وزیر امور خارجه کشورمان بهترین راه را برای گفتگو با مردم ایران راه تکریم و احترام و تلاش برای رسیدن به فهم متقابل دانست.

محمدجواد ظریف در مصاحبه با واحد مرکزی خبر درباره مذاکرات ایران و 1+5 افزود: بحث در مورد موضوعات مختلف ادامه دارد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب با محبت و لطف همیشگی‌شان مطرح کردند تیم مذاکره‌کننده با عنایت به حقوق مردم اجازه نخواهد داد که در حقوق مردم ایران دست‌اندازی صورت بگیرد.

او اضافه کرد: در مورد مسائل موجود در تلاشیم راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که هم دسترسی ما به آخرین فناوری‌های روز دنیا تأمین شود و نیز همه محدودیت‌هایی که برای مردم ایران از نظر اقتصادی و از طریق تحریم‌ها ایجاد شده است برطرف شود، هم راه برای همکاری‌ها در حوزه فناوری هسته‌ای فراهم شود که امکان افزایش دانش فنی ما باشد، هم دستاوردهایی که داشته‌ایم در این حوزه‌های مهم از این دستاوردها حراست شود.

ظریف گفت: اینها مبانی‌ای است که ما براساس آن مذاکره می‌کنیم و امیدوار هم هستیم که با استقامت و پایداری روی حرفمان با ارائه نظر منطقی و با بیان دقیق، بتوانیم دنیا را قانع کنیم.

وی افزود: ما هم این آمادگی را داریم که نشان بدهیم که برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز است به دلیل این که جمهوری اسلامی همان‌طور که بارها در بالاترین سطوح گفته شده است، نه به سلاح هسته‌ای به عنوان یک ابزار تأمین امنیت، اعتقادی دارد و نه اعتقاد دارد که استفاده از این ابزار مشروعیتی دارد و معتقدیم که در واقع باید کل دنیا به سمت عاری شدن جهان از سلاح هسته‌ای پیش برود و ما هم همواره در این مسیر پیشقدم هستیم.

ظریف با اظهار امیدواری به این‌که تا بیست و نهم تیر توافق نهایی حاصل شود، افزود: البته ما برای رسیدن به راه‌حل به هر قیمتی آمادگی نداریم، ما روی حقوقمان ایستاده‌ایم و در عین حال تلاش می‌کنیم که به یک راه‌حل قابل قبول، متین، منطقی، بلندمدت و پایدار دست پیدا کنیم.

وی افزود: دنیا باید به این واقعیت برسد، راه‌حلی که تحمیلی باشد راه‌حل نیست و اگر برای مدت کوتاهی هم بتوانند از یک راه‌حل تحمیلی استفاده کنند، این راه‌حل هیچ‌گاه پایدار نخواهد بود. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که مذاکرات چند روز گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به هر حال همه این دیدارها به نزدیک کردن مواضع کمک می‌کند.

ظریف افزود: این که من بخواهم بگویم در این مدت ما توانسته‌ایم مشکلات اساسی را رفع کنیم، این اتفاق هنوز نیفتاده است اما همکارانم روی متن، کار قابل توجهی کرده‌اند.

نزدیک به 50 درصد متن، مورد توافق است

او گفت: من در پایان دور گذشته اظهار کردم که تعداد پرانتزها بیشتر از تعداد کلمات متن است اما الان می‌توانیم بگوییم که شاید نزدیک به 50 درصد متن مورد توافق باشد که البته این به آن معنا نیست که ما روی نقاط اختلافی به نتیجه رسیده‌ایم.

ظریف افزود: شاید روی موضوعات مهم هنوز فاصله‌ها زیاد باشد اما دوستان ما حداقل توانسته‌اند متن‌ها را به هم نزدیک کنند تا تصمیم گیران سیاسی بدانند چند موضوع باقی مانده است که روی آن موضوعات باید به نتیجه برسند.

ظریف درباره برخی اخبار مبنی بر این‌که وزیران 1+5 اواخر همین هفته در وین حاضر خواهند شد، افزود: من احساس می‌کنم که اگر وزیران خارجه تصمیم بگیرند به وین بیایند برای رسیدگی به موضوعات نهایی نیست، بلکه برای این است که از آخرین تحولات اطلاع حاصل کنند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ضمن این که ما هنوز از آمدن آنها خبر قطعی نداریم اما در صورتی که بیایند مذاکرات ادامه خواهد داشت و آنها از آخرین تحولات مطلع می‌شوند.

ظریف ادامه داد: قبل از ورود آنها حتما مذاکرات بسیار فشرده‌ای خواهیم داشت و بعد از رفتن آنها هم مذاکرات ادامه خواهد یافت تا این که نزدیک به روزهای آخر ببینیم به توافق می‌رسیم یا این که نیاز است تصمیم دیگری گرفته شود.

3 پیشنهاد ایران به غرب برای کاربری سایت فردو

در همین حال، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسائل مطرح شده در مذاکرات درباره فعالیت سایت فردو گفت: سایت فردو یک مرکز تحقیقاتی و مکمل سایت نطنز است؛ به دلیل تهدیدها علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان که برای دنیا نیز روشن و آشکار است؛ ملت ایران با ساخت سایت فردو هوشمندانه عمل کرد؛ در واقع این سایت مصون از حملات هوایی است و تقریبا از همه فناوری هسته‌ای کشورمان صیانت می‌کند.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی در برنامه تلویزیونی گفت: در سایت فردو بیش از 2000 سانتریفیوژ نصب شده است که غنی‌سازی 5 درصدی انجام می‌دهد. در واقع پیش از این غنی‌سازی 20 درصدی انجام می‌شد که بعد از توافق ژنو، برای اعتمادسازی به 5 درصد کاهش یافت.

صالحی به سه پیشنهاد کشورمان به طرف غربی برای کاربری سایت فردو اشاره کرد و گفت: یکی از این پیشنهادها تبدیل سایت فردو به یک مرکز تحقیقات و توسعه و مرکز پشتیبان سایت نطنز است.

وی افزود: پیشنهاد دیگر را روسیه مطرح کرد که در این سایت «ایزوتوپ پایدار» تولید کنیم که این نیز به سانتریفیوژ نیاز دارد.

صالحی پیشنهاد دیگر ایران را تبدیل سایت فردو به یک مرکز آزمایشات فیزیکی و تشعشعات کهکشانی عنوان کرد و گفت: این آزمایشگاه می‌تواند در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرد؛ این موارد را به طرف مقابل اعلام کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها درباره رآکتور آب سنگین اراک گفت: بعد از آن‌که در مذاکرات، بحث آب سنگین اراک مطرح شد برای رفع نگرانی آنها اقدام به بازطراحی آن کردیم، به‌طوری که میزان تولید پلوتونیوم از ده کیلوگرم در سال به یک کیلوگرم کاهش یافت؛ این مساله بازتاب رسانه‌ای زیادی در غرب داشت. صالحی ادامه داد: بعد از این کار و استقبال آنها، بار دیگر خواسته‌های خود را بیشتر کردند و گفتند هر چند ایران اقدام به باز تعریف کرد، اما ممکن است سوء‌استفاده کند. در واقع آنها از طرح هر عبارتی به دنبال خواسته‌های بیشتری هستند.

همکاری و انعطاف فراتر از اساسنامه با آژانس

صالحی به همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: با وجود این‌که در هشت ماهه اخیر 15 مورد از پرسش‌های فراتر از قوانین و اساسنامه آژانس را پاسخ داده‌ایم، اما بعد از توافق با هیات اعزامی آژانس به کشورمان و تائید آنها از کامل بودن اطلاعات داده شده به آنها، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری ایران در ارائه اطلاعات را ضعیف بیان کرد. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رویکرد آمانو اعتراض کرد که براساس توافق انجام شده، همکاری کرده و نباید چنین اظهاراتی از سوی آمانو مطرح شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی، همکاری ایران با آژانس را خوب و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: اگر آژانس دیوار بی‌اعتمادی را برطرف و بدون جهتگیری و با انصاف قضاوت کند در آن صورت دوطرف به اهداف مورد نظر خواهند رسید؛ همان‌طور که برای اعتمادسازی و شفاف‌تر شدن فضا، تاکنون به 15 مورد از پرسش‌های فراتر از اساسنامه آژانس پاسخ داده‌ایم.

وی تاکید کرد: این‌طور نیست که آنها هر تقاضایی فراتر از قوانین آژانس از ایران بکنند ما پاسخ مثبت دهیم؛ بلکه باید براساس قوانین و چارچوب اساسنامه آژانس باشد.

صالحی در ادامه با تاکید بر این‌که طرح مسائلی همچون کلاهک موشکی ربطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد، افزود: طرف مقابل باید بداند که اگر جمهوری اسلامی ایران از خود انعطاف نشان می‌دهد، در یک چارچوب مشخص است و از آن خارج نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها