محمدجواد ظریف و کاترین اشتون دیروز برای سومین بار در این دور از مذاکرات با یکدیگر گفت‌وگو کردند تا جمع‌بندی از شش روز مذاکرات انجام شده در وین داشته باشند.
کد خبر: ۶۹۳۳۴۴

به گزارش واحد مرکزی خبر، دیدار وزیرامور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ساعت 10 و 30 دقیقه بوقت محلی اتریش در هتل کوبورگ آغاز شده بود، 1.5 ساعت طول کشید.

این دیدار دوجانبه در ادامه رایزنی‌های مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران با اعضای 1+5 در وین به منظور نگارش متن توافق جامع، صورت گرفت و طرفین باید در روزهای باقیمانده تا بیست‌ونهم تیر روی موارد اختلافی به توافق برسند.

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این پرسش که آیا این دیدار را می‌توان پیشرفت در نگارش متن توافق جامع تلقی کرد، گفت: هرچند مجموع مذاکرات، کند پیش می‌رود، اما می‌توان گفت که مذاکرات، گامی رو به جلوست. وی با بیان این‌که این دیدارها میان بالاترین مقامات دو طرف برای هماهنگی‌های بیشتر است، گفت: در روزهای آینده شاهد دیدارهای زیادی میان این دو نفر خواهیم بود.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، پیش از این گفته بود: آقای ظریف و خانم اشتون با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا پیشرفت مذاکرات را بررسی کنند و پس از آن فرآیند مذاکرات ادامه خواهد یافت.

برخی اختلافات داخل پرانتز حل شده است

در همین حال، یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: برخی از اختلافات داخل پرانتز حل شده است، اما اختلافات اساسی همچنان پابرجاست.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران، هیچ اشاره‌ای به موارد اختلافات حل شده میان ایران و 1+5 نکرد.

وی با بیان این‌که کلیات مربوط به نگارش متن جامع پایان یافته است، گفت: دو طرف براساس اهمیت موضوعات، مواردی را که ممکن است در آنها تفاهمی وجود داشته باشد در نگارش پیش می‌برند. این منبع آگاه افزود: همه طرف‌های مذاکره مصمم و علاقه‌مند هستند که این دور از مذاکرات براساس زمان تعیین شده در توافق ژنو با توافق میان دو طرف پایان یابد، اما اگر چنانچه همه طرف‌های مذاکره احساس کنند توافق نهایی نیازمند چند روز و چند هفته دیگر مذاکره است دراین‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد. مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: احتمالا با ادامه مذاکرات، برخی روسای هیات‌ها به منظور رایزنی به‌پایتخت‌های خود باز گردند.

آسوشیتدپرس: غنی‌سازی همچنان بزرگ‌ترین اختلاف ایران و 1+5 است

در همین حال آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات غربی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت کمی داشته است و اختلافات برسر برنامه غنی‌سازی ایران هنوز به قوت خود باقی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، این دو دیپلمات غربی همزمان با برگزاری دیدار میان کارشناسان طرف‌های مذاکره‌کننده در روز دوشنبه گفتند که ایران هنوز بر مواضع خود در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. به گفته این دو دیپلمات غربی که خواستند نامشان فاش نشود، بزرگ‌ترین اختلاف میان طرف‌های مذاکره‌کننده مربوط به غنی‌سازی اورانیوم است.

واشنگتن‌پست: آمریکا باید تصمیمات سختی در مذاکرات هسته‌ای بگیرد

واشنگتن‌پست با اشاره به اظهارات جان کری در ارتباط با این‌که همه چیز در مذاکرات به انتخاب ایران بستگی دارد، نوشت: آمریکا هم باید در این زمینه تصمیمات سختی بگیرد و این موضوع تنها به ایران مربوط نمی‌شود.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مقاله‌ای با اشاره به این اظهارات کری ادامه داد: آمریکا نیز به‌اندازه ایران باید با واقعیت‌های موجود روبه‌رو شود و الگوی خود را تغییر دهد و انتخاب کند که با ایران همچون یک هم‌پیمان بالقوه خود در آینده رفتار کند یا این‌که بیش از این از این کشور دوری کند. بر اساس این گزارش، رخدادهای اخیر ایران و دیگر مکان‌های خاورمیانه نشان داد که منافع ملی آمریکا تنها در سایه دیپلماسی رودررو و دوجانبه با ایران تأمین می‌شود. هدف مشترک ایران و آمریکا باید به یک توافق بزرگ برسد، یک توافق ملموس و قابل اثبات که طی آن آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن در قبال اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، به تهران تضمین امنیتی دهند. واشنگتن‌پست ادامه داد: این توافق به ایران ضمانت امنیتی می‌دهد و همچنین از ثبات بخشیدن به مرز خاورمیانه از افغانستان تا عراق گرفته و سوریه تا لبنان حمایت بی‌قید وشرطی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها