در سه ماه اول امسال رخ داد

رشد 45 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از افزایش 45 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۸۹۱۷۲

این رشد کم‌سابقه در حالی محقق می‌شود که اقتصاد ایران به آرامی درحال خروج از رکود است و برخی فعالان اقتصادی از جمله اصناف هنوز بخشی از مالیات خودرا به دولت پرداخت نکرده‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد این رشد درسایه گسترش چتر مالیاتی به‌جای افزایش نرخ‌ها، الکترونیکی و دقیق کردن نسبی دریافت مالیات و کاهش معافیت‌های مالیاتی محقق شده باشد.علی عسکری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه‌شب شبکه دو سیما افزود: با وجود همه مشکلات، در سه ماهه اول امسال درآمدهای مالیاتی ما نسبت به سال گذشته حدود 45 درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: البته با وجود این هنوز به هدف‌های پیش‌بینی شده در بودجه امسال نرسیده‌ایم اما 92‌ درصد هدف‌های ما محقق شده است.

عسکری گفت: اقتصاد ما بیش از دو برابر ظرفیت موجود مالیاتی، امکان مالیات ستانی دارد اما برای رسیدن به این هدف ابزارهایی مورد نیاز است.

وی افزود: نظام مالیاتی ما نسبت به بسیاری از کشورها حداقل 30 سال عقب است و کار اساسی در این زمینه انجام نداده‌ایم.

به گزارش مهر، این مقام مسئول گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است تا پایان این برنامه 100 درصد هزینه‌های جاری از محل مالیات تأمین شود که این رقم اکنون حدود 45 درصد است.

عسکری افزود: حدود 39 تا 40 درصد اقتصاد ما از تولید ناخالص داخلی معاف است و حدود 20 تا 25‌درصد اقتصاد ما هم فرار مالیاتی دارد، یعنی عملا حدود 60‌درصد اقتصاد ما زیر چتر مالیات نیست.وی ادامه داد: اکنون سهم شرکت‌های حقوقی از شرکت‌های دولتی در اقتصاد ما در مالیات بیشتر است و حدود 14 تا 15 هزار میلیارد تومان از مالیات هر سال را شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت می‌کنند و کمتر از ده هزار میلیارد تومان را شرکت‌های دولتی می‌پردازند.

وی گفت: باقیمانده مالیات مثلا از حدود 41‌هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت شده، مالیاتی که کارکنان بخش عمومی و خصوصی می‌دهند، حدود 5000 میلیارد تومان است و مالیاتی که مشاغل می‌دهند کمتر از نصف آن است.رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: حقوق بگیران از 41 هزار میلیارد تومان مالیات،5000 میلیارد تومان مالیات را پرداخت می‌کنند و عمده مالیات از بخش تولید است.

عسکری با بیان این‌که در نظام طرح جامع مالیاتی، داشتن شماره اقتصادی یک الزام است، تصریح کرد: همه اشخاص حقیقی صاحب شغل و اشخاص حقوقی و تشکل‌های قانونی مانند وزارتخانه‌ها، دانشگاه، دادگستری، شهرداری‌ها و موسسات خیریه باید در نظام طرح جامع، شماره اقتصادی منحصر به فرد داشته باشند.

طلافروشان باید مالیات برارزش افزوده را به هر ترتیب اجرا کنند

از سوی دیگر، در برنامه مناظره این هفته که با موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد، نمایندگان صنف طلا و جواهر از موافقت خود با اجرای این قانون سخن گفتند اما خواستار اصلاحاتی در متن و اجرا شدند که نماینده دولت تاکید کرد قانون به هر ترتیب باید اجرا شود.

جمشید پژویان اقتصاددان، محمدقاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پرویز محسن پور از اتحادیه طلافروشان و رحیم حاج‌نایبی رئیس اصناف زنجان، مهمانان سی و نهمین برنامه مناظره بودند.

پرسش نظرسنجی این برنامه عبارت بوداز این که: به نظر شما چرا طلا فروشان با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت می‌کنند؟

1- می‌خواهند طلا گران نشود. 2- می‌خواهند درآمدشان شفاف نشود. در نهایت بیش از 72 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به گزینه دو و بیش از 27 درصد به گزینه یک رای دادند.

در این مناظره نمایندگان طلافروشان خواستار اصلاحاتی در اجرای قانون مالیات برارزش افزوده شدند، اما معاون سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام این‌که ایران پایین‌ترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در دنیا را دارد این موضوع را بهانه دانست و گفت: از سال 87 تا الان نرخ طلا 387 درصد افزایش یافته و چهار برابر شده است، بنابراین افزایش مالیات بر ارزش افزوده از 3 به 8 درصد در قیاس با این افزایش قیمت طلا ناچیز است. لذا این گونه اظهارات پذیرفته نیست و با اهداف دیگری بیان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها