روز گذشته اخبار متناقضی در مورد تصرف شهر شیعه نشین تلعفر توسط داعش در رسانه‌ها منتشر شد

مالکی: عراق را از‌خیانتکاران و افراد مسلح پاکسازی می‌کنیم

نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که مردم این کشور با اراده خود وطن را از افراد مسلح و خیانتکاران پاک خواهند کرد، گفت: آنچه در نینوا رخ داد، توطئه‌ای بود که برخی کشورهای عربی پشت آن قرار دارند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که خبرهای رسیده از عراق حاکی از حرکت ارتش به سمت الانبار و درگیری‌های شدید در چند نقطه عراق از جمله شهر شیعه‌نشین تلعفر است. همچنین آمریکا و استرالیا درصدد تخلیه سفارتخانه‌های خود در بغداد بوده و چند انفجار نیز دراین شهر تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته است.
کد خبر: ۶۸۴۸۰۴

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری المسله، نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود در جمع برخی داوطلبان عراقی برای مقابله با گروه «دولت اسلامی شام و عراق» موسوم به داعش در منطقه «المحمودیه» در جنوب بغداد اعلام کرد: مردم عراق و کسانی که برای جنگ با داعش داوطلب شده‌اند، با اراده خود خاک این کشور از شمال گرفته تا جنوب را از تروریست‌ها پاک خواهند کرد. وی با بیان این‌که ارتش عراق زمام امور علیه داعش را در دست گرفته، تاکید کرد: موصل سقوط نکرده، بلکه سیاستمدارانی که خواهان از بین رفتن عراق هستند، سقوط کرده‌اند.

روز گذشته اعلام شد در ادامه بسیج مردمی در عراق، مجلس اعلای اسلامی این کشور گردان‌های رزمی به نام «عاشورا» برای مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل داده است. سید علاء الموسوی با اعلام این خبر افزود: این گردان‌ها متشکل از 50 هزار مبارز است که به دعوت مرجعیت دینی عراق برای مقابله با داعش به دفاتر مجلس اعلای اسلامی عراق در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند.

روز گذشته دو تیپ ارتش عراق از جنوب کشور برای مهار تروریست‌ها در مرزهای مشترک عراق با سوریه راهی استان الانبار شدند. این استان مدت‌هاست شاهد عملیات مبارزه با تروریسم ارتش عراق بوده و باوجود آن‌که ارتش خسارات زیادی به صفوف تروریست‌ها وارد کرده، اما فلوجه همچنان در تصرف داعش است و از آنجا در حال تهدید عراقی‌هاست.

در این میان برخی خبرها حکایت از زخمی شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در جریان حملات هوایی ارتش عراق به موصل دارد. گفته می‌شود بین گروه‌های وابسته به داعش اختلاف افتاده است. به گزارش فارس، بر اساس اعلام شاهدان عینی در موصل، سه گروهک «داعش»، «شورای نظامی انقلابیون» وابسته به حزب بعث و گروهک «نقشبندیه» با هدایت عزت الدوری، معاون اول سابق صدام با یکدیگر کنترل شهر موصل را در دست گرفته‌اند. گفته می‌شود مساله پول‌های به سرقت رفته و استفاده از تصاویر صدام باعث اختلاف در بین این گروه‌ها شده است.

روزگذشته فرمانده ارتش عراق در منطقه الانبار از کشته‌شدن دست‌کم ۲۰۰ تروریست در حمله هوایی ارتش به شمال فلوجه خبر داد. در یک خبر دیگر اعلام شد شهر موصل که هفته گذشته از سوی گروه تروریستی داعش اشغال شد، هم‌اکنون شاهد قطع آب، برق و اینترنت است. همچنین شورای استانداری بصره از بسته شدن دفاتر پنج شبکه ماهواره‌ای در این استان به دلیل حمایت از گروه داعش خبر داد.

خبرهای ضد و نقیض درباره تلعفر

روز گذشته همچنین اخبار ضد و نقیضی درباره اوضاع تلعفر منتشر شد. در همین رابطه فرمانده نیروهای عراقی در شهر تلعفر با تکذیب خبر تصرف این شهر از سوی عناصر داعش تاکید کرد که نیروهای دولتی همچنان کنترل این شهر را در دست دارند. پیش از این برخی منابع خبری مدعی شده بودند که کنترل این شهر به دست عناصر داعش افتاده است. رویترز در خبری به نقل از ساکنان شهر تلعفر از ورود تروریست‌های داعش به این شهر در شمال‌غربی عراق خبر داد.

به گزارش رویترز، ساکنان این شهر سحرگاه دیروز از طریق تلفن اعلام کردند که به دنبال درگیری سنگین میان نیروهای ارتش عراق و داعش که تلفات زیادی از دو طرف به همراه داشت، کنترل این شهر به دست تروریست‌های داعش افتاده است. به گزارش این منبع، تلعفر پس از سقوط نیز صحنه درگیری‌های شدید بود و شمار زیادی از غیرنظامیان کشته شده‌اند. در خبرها آمده بود که برخی شهروندان شیعی این شهر از بیم تروریست‌های داعش، به سوی غرب و شهروندان سنی به سوی شرق گریخته‌اند.

تلعفر در مجاورت منطقه خودمختار کردستان عراق و در نزدیکی موصل قرار دارد و با جمعیتی در حدود200 هزار نفر مهم‌ترین شهر شمالی عراق محسوب می‌شود. غالب ساکنان این شهر را ترکمان‌های شیعه تشکیل می‌دهند.

روز یکشنبه بغداد هم نا آرام بود و یک سلسله انفجارهای انتحاری در آن رخ داد که دست‌کم 15 کشته برجای گذاشت. به گزارش فارس، در مرکز شهر بغداد، یک خودروی بمبگذاری شده موجب کشته شدن ده نفر و زخمی شدن 21نفر دیگر شد و انفجار دیگری نیز شامگاه یکشنبه در همان حوالی به وقوع پیوست که در نتیجه آن دو نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. انفجار سوم در نزدیکی یک مغازه فلافل‌فروشی در شهرک صدر بغداد به وقوع پیوست و سه نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

انزجار جهانی

جنایت گروه تروریستی داعش در شهرهای عراق انزجار جهانی را درپی داشته است. انتشار ده‌ها تصویر مربوط به کشتارهای دسته‌جمعی یکی از مواردی است که طی روزهای گذشته نفرت مردم جهان را از داعش درپی داشته است. در این تصاویر ده‌ها نفر که دستانشان از پشت بسته شده به صف نشان داده می‌شود که روی زمین دراز کشیده و شبه‌نظامیان داعش آنها را به گلوله می‌بندند. اصالت این عکس‌ها و فیلم‌ها به طور مستقل تائید نشده است. با این حال ژنرال قاسم موسوی از سخنگویان ارتش عراق، این تصاویر را مستند دانسته و گفته است که این عکس‌ها مربوط به استان صلاح‌الدین است.

در همین رابطه ناوی‌ پیلای، کمیسیونر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل نسبت به اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی در عراق از سوی داعش و برخی نیروهای دولتی بشدت ابراز نگرانی کرد. پیلای به نیروهای شرکت‌کننده در درگیری‌های کنونی در عراق هشدار داد که باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و با جنگجویانی که خود را تسلیم می‌کنند به طور انسانی برخورد کنند. وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به کشتار 1700 شیعه در تکریت به دست نیروهای داعش، بیانیه‌ای منتشر و آن را محکوم کرد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نگرانی خود را درباره وضع ترکمان‌ها در موصل عراق ابراز کرد. وی گفت: تحولات در ناحیه تلعفر در استان موصل عراق چیزی است که نباید آن را کوچک شمرد. جمعیت این منطقه را بیشتر ترکمان‌ها تشکیل می‌دهند که نیمی از آنها سنی و بقیه شیعه هستند. اردوغان همچنین درباره جنگ فرقه‌ای به راه افتاده در عراق هشدار داد.

در یک تحول دیگر اعلام شد به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در عراق، دولت‌های آمریکا و استرالیا اعلام کردند ضمن تشدید تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های خود برخی اتباعشان را از عراق خارج می‌کنند. به گزارش ایسنا، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی کارکنان آمریکایی به طور موقت به کنسولگری کل آمریکا در شهر‌های بصره و اربیل یا به امان - پایتخت اردن - فرستاده می‌شوند. دولت باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است در حال بررسی گزینه‌هایی به منظور کمک به دولت نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق از جمله حملات هوایی است، اما با این حال تصمیمی برای اعزام نیروهای زمینی به عراق ندارد. در یک خبر دیگر اعلام شد آمریکا مشغول بررسی راه‌های احتمالی برای مذاکره با ایران در مورد عراق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها