سیف: نرخ ارز در بازار غیر رسمی 2.4 درصد کاهش یافته است

بانک مرکزی عرضه ارز را افزایش می‌دهد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان آن‌که این بانک نسبت به افزایش عرضه ارز در اقتصاد اقدام خواهد کرد، گفت: نرخ ارز باید در مسیری آرام حرکت کند، ضمن آن‌که باید عوامل بنیادین خود را در اقتصاد به‌صورت مناسبی حرکت دهیم.
کد خبر: ۶۸۴۴۷۹

به گزارش ایرنا، ولی‌الله سیف دیروز در بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، با بیان آن‌که سیرتعدیل نرخ ارز باید با حداقل نوسان همراه باشد، افزود: همچنین باید از ایجاد تلاطم در بازار ارز جلوگیری و حرکت آن را کند کرد.

وی تصریح کرد: هرچند در دهه 80 به مرور درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی افزایش یافت و امکان تثبیت نرخ ارز فراهم شد، اما این روند ادامه نیافت و تلاطمات شدیدی در اواخر این دهه و اوایل دهه 90 در بازار ارز اتفاق افتاد. وی گفت: متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیررسمی ارز در یازده ماهه منتهی به پایان اردیبهشت 93 به 38 هزار و 940 ریال رسید که در مقایسه با رقم مربوط به یازده ماهه منتهی به خرداد سال گذشته (31 هزار و 646 ریال) 2.4 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تحولات بازار ارز در این دوره به لحاظ کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات حاکم بر بازار، انحراف معیار نرخ ارز را در این دوره به میزان 76.1 درصد کاهش داد که بیانگر کاهش قابل‌ملاحظه نااطمینانی در بازار و تبدیل تلاطم بازار ارز در سال 91 به نوسان محدود قابل تحمل در نیمه دوم سال 92 بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان آن‌که بی‌شک مهم‌ترین هدف اقتصادی دولت در سال 93 جبران رشد منفی اقتصادی سال‌های اخیر و تدوین خط‌مشی‌های خروج غیرتورمی از رکود است، گفت: بدیهی است در این مسیر تا زمانی که سیاست‌های اتخاذ شده برای تحریک اقتصاد، افت درآمد سرانه آحاد جامعه طی دو سال گذشته را جبران نکرده و فعالان اقتصادی را از بازگشت اقتصاد کشور به شرایط متعادل مطمئن نکند، تسریع رشد اقتصادی مهم‌ترین هدف دولت یازدهم خواهد بود.

وی تصریح کرد: تفاوت فاحش میان متوسط نرخ تورم و تورم نقطه به نقطه از ادامه روند کاهشی نرخ تورم حکایت دارد و با ادامه پایبندی سیاستگذاران اقتصادی به انضباط پولی و مالی و حفظ ثبات بازارهای مالی، این روند استمرار می‌یابد.

4.8 میلیارد دلار به ارزش دارایی خارجی بانک مرکزی افزوده شد

سیف درباره تحولات بخش خارجی و ترازهای پرداخت خارجی نیز گفت: حساب جاری و تراز بازرگانی اقتصاد در یازده ماهه سال 92 به ترتیب از مازاد 26.5 و 30.6 میلیارد دلاری برخوردار بوده که سبب شد با وجود دسترسی اندک به بازارهای مالی بین‌المللی نتیجه تراز پرداخت‌های خارجی اقتصاد 4.8 میلیارد دلار مثبت بر ارزش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در این مقطع بیفزاید.

وی درباره وضع نقدینگی نیز افزود: نرخ رشد نقدینگی تا پایان مهرماه 92 در مقایسه با دوره مشابه سال 91 به‌مراتب در سطح پایین‌تری قرار دارد به نحوی که از آبان 92 با افزایش پوشش آماری پنج بانک جدید بتدریج رشد نقدینگی به رشدهای مشابه آن در سال 91 نزدیک شد و پس از آبان 92 با سهمی معادل 3.2 واحد درصد در رشد نقدینگی کل سال 92 بدون آثار پولی بوده است.به گفته وی، نقدینگی طی سال 92 با 29.1 درصد افزایش به 5948 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل 0.9 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بررسی نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه آینده شورای پول و اعتبار

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از بررسی نرخ سود تسهیلات بانکی در جلسه آینده شورای پول و اعتبار خبرداد و گفت: نرخ سود تسهیلات دارای عقود مشارکتی و مبادله‌ای است.سیف افزود: برای عقود مشارکتی نرخ سود حداقلی تعریف شده که این امکان وجود دارد در جلسه شورای پول و اعتبار این رقم تغییر کند.

وی با بیان آن‌که نرخ تسهیلات عقود مبادله‌ای به‌دلیل شرایط موجود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، گفت: با تغییر نرخ عقود مبادله‌ای نسبت به نیازها امکان بهره‌گیری از آن مهیا می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اخبار مربوط به دریافت قسط ششم توافق ژنو ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

سیف در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌ها بهترین محل برای سرمایه‌گذاری کدام بازار است، گفت: مردم به دو گروه ریسک‌پذیر و افرادی که خواستار مصون ماندن از تورم و کاهش قدرت خرید، تقسیم می‌شوند. وی ادامه داد: سپرده‌گذاران ریسک‌ناپذیر بهتر است در نظام بانکی سپرده‌گذاری کنند، ولی افرادی که ریسک‌پذیر هستند با ورود به بازار سرمایه و خرید اوراق بهادار می‌توانند سرمایه‌گذاری انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها