عراقچی:‌ آمریکایی‌ها برای دستیابی به توافق تا پایان تیر مصمم هستند

پنجمین رویارویی ایران و 1+5 برای توافق نهایی

دور پنجم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 برای تدوین توافق جامع در حالی امروز آغاز می‌شود که گفت‌وگوهای دوجانبه ایران با برخی از کشورهای عضو این گروه، فضای شفاف‌تری را برای این دور از گفت‌وگوها فراهم کرده است.
کد خبر: ۶۸۴۴۶۵

به گزارش ایرنا، تاکنون چهار دور گفت‌وگو برای تدوین سند نهایی بین ایران و 1+5 برگزار شده و وین، پایتخت اتریش، از امروز تا جمعه میزبان دور تازه گفت‌وگوهاست.

پس از آن‌که گفت‌وگوهای قبلی ایران و 1+5 که اواخر اردیبهشت در وین برگزار شد، بی‌نتیجه ماند، ایران و برخی اعضای 1+5 به صورت دوجانبه دیدار کردند تا دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر نزدیک‌تر شود و البته آن‌طور که مذاکره‌کنندگان کشورمان گفته‌اند اختلافات هنوز پابرجاست.

هیات مذاکره‌کننده کشورمان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته با هیات آمریکایی و روز چهارشنبه با هیات‌های فرانسوی و روسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین ارتباط دیشب هم هیات ایرانی با نمایندگان آلمان که به تهران آمده‌اند، دیدار و رایزنی کرد.

ترکیب تیم مذاکره‌‌کننده ایرانی در مذاکرات وین ۵

بر اساس گزارش‌ها قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ظهر امروز بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در خصوص آغاز مذاکرات و هماهنگی‌های لازم به گفت‌وگو بنشینند.

به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر امور خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند. یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره‌کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ترکیب تیم مذاکره‌کننده طرف مقابل همچون سابق است و فقط ژاک اودیبر، مدیرکل پیشین وزارت خارجه فرانسه جای خود را به نیکلا دوریویر داده است.

تصمیم ایران و 1+5 برای شروع نگارش متن توافق

در آستانه شروع مذاکرات، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان دیروز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گزارشی را از مذاکرات اخیر میان ایران و برخی اعضای 1+5 به نمایندگان ارائه کرد.

به گزارش مهر، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به نقل از عراقچی اظهار کرد: هردو طرف تصمیم قطعی دارند از نشست روز دوشنبه (امروز) نگارش متن توافق آغاز شود.

به گفته نقوی حسینی، عراقچی با اشاره به مذاکرات دوجانبه با طرف آمریکایی گفت ما ابتدا تردید داشتیم که آنها مایل به دستیابی به توافق تا سی‌ام تیر باشند. در این مذاکره که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسئول تیم آمریکایی بود، آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما مصمم هستیم تا در وقت شش ماهه یعنی بیستم جولای (آخر تیر) توافق نهایی انجام شود. آمریکایی‌ها شرایط بعد از بیستم جولای را به نفع مذاکرات نمی‌دانند.

نقوی حسینی گفت: عراقچی در ادامه گفت که از نظر محتوایی، رسیدن به نکات مشترک سخت است و هنوز پیشرفت خاصی صورت نگرفته، ولی مواضع طرفین کاملا شفاف و خط قرمز طرفین مشخص شده، ولی تصمیم‌گیری در مورد هیچ موضوعی صورت نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: به گفته عراقچی اگر تا بیستم جولای به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید بحث کنیم. موضوعات میزان غنی‌سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، کیفیت تحقیقات هسته‌ای، نحوه و زمان لغو تحریم‌ها از جمله موضوعات اصلی است که دو طرف به نکته مشترک نرسیدند.

به گفته نقوی حسینی، عراقچی تاکید کرده که به طرف مقابل اعلام شده بحث درباره سیستم دفاعی کشور و موشک‌های دوربرد، خط قرمز است و ایران خواستار لغو تمام تحریم‌ها (اعم از تحریم‌های دولت و کنگره آمریکا) بعد از توافق است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین گفت: در ابتدای جلسه، رئیس کمیسیون، اعتراض نمایندگان سوال‌کننده از وزیر امورخارجه را نسبت به عدم حضور او در کمیسیون مطرح کردند و کریمی قدوسی و دواتگری خواستار ارجاع سوال‌شان به صحن علنی مجلس شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها