وزیر امور بین‌المللی آفریقای جنوبی، تحریم ایران را به زیان آفریقا دانست

روحانی: شرکت‌های غربی درحال عقد قرارداد با ایران هستند

رئیس‌جمهور، دیروز در دیدار وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با قدردانی از مواضع آفریقای‌جنوبی در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تصریح کرد که ادامه تحریم‌های ناعادلانه علیه تهران امکان‌پذیر نیست و شرکت‌های غربی هم‌اکنون در حال مذاکره و عقد قراردادهای همکاری با ایران هستند.
کد خبر: ۶۸۴۴۶۴

حسن روحانی با تأکید بر این‌که سازمان تحریم غلط و غیرعادلانه‌ای که کشورهای غربی علیه ایران ایجاد کردند دچار مشکلات فراوانی شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی، مذاکرات هسته‌ای خود با گروه 1+5 را به نتیجه نهایی برساند.

روحانی به استعدادهای بالقوه مشترک دو کشور برای توسعه روابط اشاره و اظهار کرد: اراده سیاسی قوی میان دولت و ملت ایران و آفریقای جنوبی برای گسترش روابط و همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. وی ضمن تاکید بر ارتقای سطح همکاری‌ها در زمینه نفت و معادن میان دو کشور، تصریح کرد: برای این‌که روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد، باید تسهیلات و بسترهای لازم برای فعالیت‌ها و همکاری‌های میان بخش خصوصی دو کشور را فراهم آوریم.

تروریسم زاییده قدرت‌های غربی است

وی همچنین مساله خشونت، افراطی‌گری و تروریسم را یک معضل بزرگ برای کشورهای در حال توسعه و جهان دانست و گفت: ایران آمادگی دارد تا در زمینه مسائل منطقه‌ای و جهانی با آفریقای جنوبی همکاری نزدیک داشته باشد. روحانی، تروریسم و افراطی‌گری را زاییده اقدامات قدرت‌های غربی دانست و گفت: قطعا کشورهای غربی در آینده از سوی این گروه‌های تروریستی دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

رئیس‌جمهور ضمن زشت و ناپسند خواندن کشتار انسان‌های بی‌گناه از سوی تروریست‌ها و گروه‌های افراطی در اقصی نقاط جهان، بر همکاری کشورهای در حال توسعه و جنوب ـ جنوب در این زمینه تاکید کرد.

روحانی گفت: معتقدم کشورهای بویژه در حال توسعه، برای مبارزه با تروریسم، خشونت، فقر و افراطی‌گری باید به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی و حتی در شرایط لزوم عملیاتی با هم همکاری کنند. انکوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با ابراز ناخرسندی از تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تاکید کرد: این تحریم‌ها، کشور آفریقای جنوبی و کل منطقه آفریقا را تحت‌تاثیر قرارداده و با مشکلات فراوانی روبه‌رو ساخته که باید با همکاری مشترک به راهکاری برای حل این معضل دست یابیم.

او تصریح کرد: دولت و ملت آفریقای جنوبی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و نتایج خوبی که به ‌دست آمده حمایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها