نگاهی به تاریخچه طراحی وبسایت و تحولات آن

تارنما، آینه‌ای جهان نما

داشتن یک سایت با مدیریت کاملا فارسی و امکان تغییر همه قسمت‌های آن بدون دانستن حتی یک خط کدنویسی و اصول طراحی وب، در کمتر از یک ساعت و بدون اطلاعات قبلی، آرزویی بود که خیلی‌ها تا همین چند سال پیش داشتند.
کد خبر: ۶۸۴۱۸۵

این آرزو حالا محقق شده و ما قصد داریم، روند راه‌اندازی این گونه وب را به‌صورت قدم‌به‌قدم با زبان بسیار ساده آموزش دهیم. پس علاوه بر خواندن دقیق این مطلب، در شماره‌های بعدی کلیک نیز همراه ما باشید.

اگر بخواهیم سایت را به یک مغازه تشبیه کنیم، دامنه حکم اسم مغازه و هاست حکم متراژ مغازه را دارد. برای مثال، فروشگاه علی را با متراژ 200مترمربع در تهران تاسیس کرده‌ایم. در بحث سایت این مثال به این صورت می‌شود که من سایت جدیدم را با دامنه ali.ir با 200 مگابایت‌ هاست تاسیس کردیم. اگر اصطلاح‌های هاست و دامنه برای شما آشنا نیست، کافی است ادامه مقاله را مطالعه کنید.

دامنه چیست؟

دامنه، ترجمه‌شده کلمه Domain (که البته دامین یا دومین هم بیان می‌شود) به اسم یا نشانی سایت تعلق خواهد گرفت که انواع مختلفی از قبیل: .com، .net، .org، .ir و...

دارد که باتوجه به نیاز شما براحتی قابل ثبت است. دامنه‌های org، net، com و... دامنه‌های بین‌المللی و دامنه‌هایی مانند edu.ir، cc.ir و ir. دامنه‌های ملی نام دارند که ثبت آنها فقط توسط شرکت‌ها یا سازمان‌های ایرانی امکان‌پذیر است.

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید دامنه ثبت کنید کافی است عنوان ثبت دامنه را در اینترنت جستجو کنید و از بین هزاران نتیجه جستجو، یکی را انتخاب و مراحل ثبت را در آن شرکت براحتی انجام دهید.

چند نکته مهم درباره ثبت دامنه

قبل از اقدام به ثبت دامنه، از آزاد بودن آن اطمینان حاصل کنید. مثلا شما الان نمی‌توانید دامنه google.com را ثبت کنید؛ چون این نام قبلا توسط فرد دیگری ثبت‌ شده است. برای اطمینان از این‌که نام انتخابی شما آزاد است یا خیر، باید قبل از هرکاری یک whois بگیرید. Whois یعنی نام دامنه را با پسوند موردنظر (مثل net .ir. یا com.) جستجو کنید و از آزاد بودن آن مطمئن شوید. سرویس whois توسط انواع سایت‌های ایرانی و خارجی از قبیل who.is و whois.com قابل اجراست.

ثبت دامنه به‌صورت سالانه است؛ یعنی اگر شما امروز یک دامنه ثبت کنید باید سال بعد همین موقع آن را با پرداخت هزینه (معادل ثبت دامنه ) تمدید کنید؛ ثبت دامنه به‌صورت دوساله و حتی پنج ساله نیز امکان‌پذیراست.

برای جلوگیری از سوءاستفاده لطفا از هویت شرکت‌های ایرانی که قصد ثبت دامنه را در آنجا دارید، حتما مطمئن شوید. اولویت با شرکت‌هایی است که دارای enemad یا نماد الکترونیکی هستند.

هاست چیست؟

هاست (Host) به معنای میزبان است. هاست‌ها معمولا در قالب دو سیستم‌عامل مختلف به نام‌های ویندوز (windows) و لینوکس (linux) دسته‌بندی می‌شود. این دو نوع هاست بر اساس استفاده آن انتخاب می‌شوند. ولی رایج‌ترین نوع، لینوکس است چون از زبان‌های برنامه‌نویسی متن‌باز پشتیبانی می‌کند. پس توصیه ما به شما خرید هاست لینوکس است، اما این هاست‌ها در کشورهای مختلف جاگذاری می‌شود که در چند سال اخیر امکان ارائه هاست روی سرورهای ایرانی هم فراهم ‌شده و شما می‌توانید روی سرورهای ایرانی نیز هاست خود را تهیه و سایت خود را روی آن راه‌اندازی کنید. قیمت‌های مختلف هاست بر اساس کیفیت و سرعت و مقدار فضا و مقدار پهنای باند ماهانه و... متغیر است.

منظور از مقدار فضا و پهنای باند ماهانه این است که مثلاً شما یک هاست با 200 مگابایت هاست و پنج گیگابایت پهنای باند ماهانه تهیه می‌کنید؛ پس شما اکنون اجازه قراردادن 200 مگابایت فایل از قبیل فایل‌هایی از جمله صوتی، تصویری، مقاله و عکس را دارید و ماهانه بازدیدکنندگان شما می‌توانند تا پنج گیگابایت از سایت شما دانلود کنند. اگر در نظر بگیریم شما ماهانه 25 بازدیدکننده داشته باشید که هر یک 200 مگابایت از سایت شما دانلود کند شما به 5000 مگابایت (پنج گیگابایت) پهنای باند ماهانه نیاز خواهید داشت.اگر برای اولین بار است می‌خواهید هاست تهیه کنید، کافی است در گوگل عبارت خرید هاست یا کلماتی مشابه این را جستجو کنید در نتایجی که به شما نمایش داده می‌شود شرکتی را که کیفیت ارائه خدمات و پشتیبانی و کیفیت هاست مناسبی دارد، برگزینید و اصلا نگران مقدار فضا و پهنای باند ماهانه نباشید، زیرا این موارد قابل ارتقاست.

چند نکته مهم درخصوص خریدهاست

ثبت هاست مانند ثبت دامنه به‌صورت سالانه است؛ یعنی شما اگر امروز یک هاست از شرکتی تهیه کنید باید سال آینده همین موقع آن را تمدید کنید. در برخی موارد که هزینه هاست سنگین می‌شود، به‌صورت ماهانه نیز قابل پرداخت است.

باز هم مانند تذکر قسمت ثبت دامنه، این بار هم به‌طور جدی‌تر تذکر می‌دهیم حتما قبل از خرید هاست، از معتبر بودن شرکت آن اطمینان حاصل کنید. در این باره اولویت با شرکت‌هایی است که enemad یا نماد الکترونیکی دارند.

هاست با فضا و پهنای باند نامحدود یک شعار تبلیغاتی بیش نیست، حواستان باشد فریب نخورید.

وصل کردن دامنه به هاست

شما می‌توانید هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کنید. این دو به هم متصل خواهند شد. ولی اگر دامنه را از یک شرکت و هاست را از شرکت دیگری تهیه‌کرده‌اید، باید مشخصه‌ای از دامنه به نام DNS را تغییر دهید. به این صورت که اگر از شرکت example.com هاست تهیه‌کرده‌اید به شما می‌گویند که DNS‌های دامنه خود را به ns1.example.com و ns2.example.com تنظیم کنید و شما هم باید با مراجعه به کنترل پنل دامنه خود، این دو مورد را وارد و ثبت کنید. درصورتی‌که دامنه شما کنترل پنل ندارد، باید به شرکت ثبت‌کننده دامنه درخواست دهید.

هاست و دامنه رایگان

شاید شما هم حاضر نباشید ریسک کنید و برای هاست و دامنه هزینه بپردازید برای همین در گوگل کلماتی از قبیل هاست رایگان یا دامنه رایگان جستجو می‌کنید. صد درصد به‌کلی شرکت‌ که کار تخصصی‌شان ارائه خدمات وب رایگان است، می‌رسید. البته هیچ جا دامنه رایگان ثبت نمی‌کنند، ولی شرکت‌های زیادی هاست رایگان عرضه می‌کنند.

البته از شرکت‌هایی که هاست و دامنه رایگان عرضه می‌کنند، نمی‌توانید انتظار یک سری خدمات پایدار داشته باشید. پس اگر فقط برای تست می‌خواهید سایتی داشته باشید، بد نیست از همین هاست‌های رایگان استفاده کنید، ولی اگر به دنبال یک تجربه مهم در مدیریت سایت هستید، بد نیست کمی هزینه کنید.

راه‌اندازی سایت

اگر مراحل گفته شده را انجام داده باشید، شما الان یک سایت دارید، ولی خب سایت شما خالی است، یعنی هیچ محتوا یا سیستمی برای نمایش وجود ندارد و جایی نیست که بتوانید داخل آن خبر یا عکس قرار دهید.

تا سال‌ها پیش برای این‌که صاحب یک سایت با امکان داشتن پنل مدیریت فارسی برای قراردادن عکس و خبر و... باشید، باید هزینه‌های بسیار سنگین برنامه‌نویسی را متحمل می‌شدید، اما با عرضه سیستم‌های رایگان مدیریت محتوای سایت Content Management System یا (CMS) از سوی شرکت‌های خارجی و فارسی‌سازی توسط گروه‌های ایرانی، دیگر به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیاز ندارید و فقط کافی است طریقه استفاده از این سیستم‌ها را یاد بگیرید.

اگر شما هم می‌خواهید سایتی را که خریده‌اید با یکی از این CMS‌های رایگان راه‌اندازی کنید، کافی است هفته بعد هم با کلیک همراه باشید و ادامه این مقاله را بخوانید.

علی حاجی‌محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها