بلومبرگ طی گزارشی در آستانه آغاز فصل پرمصرف تابستان که سفرهای جاده‌ای رونق می‌گیرد، به بررسی متوسط قیمت بنزین در 60کشور جهان پرداخته است و اعلام کرد ایران پنجمین بنزین ارزان دنیا را عرضه می‌کند.
کد خبر: ۶۸۰۳۱۲

به گزارش فارس و بر اساس این گزارش، نروژ با در اختیار داشتن رتبه دوم بیشترین سطح درآمدی در جهان، بالاترین قیمت بنزین را به خود اختصاص داده است. قیمت هر گالن بنزین در این کشور که بیشترین سهم از نظر استفاده از خودروهای الکترونیک را دارد 9.79 دلار عنوان شده است.

دومین کشور دارای گران‌ترین بنزین در جهان، هلند با قیمت 9.46دلار در هر گالن است. مردم این کشور بیشترین مالیات بر سوخت را در کل اتحادیه اروپا می‌پردازند و سرانه استفاده از دوچرخه در این کشور از تمامی کشورهای جهان بیشتر است. متوسط درآمد مردم این کشور 136 دلار در روز است یعنی هلندی‌ها 6.9 درصد حقوق روزانه خود را صرف خرید بنزین می‌کنند.

ایتالیا با سطح درآمدی روزانه 99 دلار، در بررسی بلومبرگ، در رتبه سوم قرار گرفته است. قیمت سوخت در این کشور از ماه جولای 8.5 درصد افزایش یافته است. قیمت بالای بنزین و بی‌ثباتی اقتصادی، شوکی برای دو شرکت‌ بزرگ خودروساز این کشور یعنی «فراری» و «فیات» بوده‌است. هر گالن بنزین در این کشور 9.34 دلار عنوان شده است. از این رو هر ایتالیایی 9.4 درصد درآمد روزانه خود را برای بنزین خرج می‌کند.

بر اساس برآورد این گزارش، دانمارک با قیمت بنزین 9.14 دلار، یونان با 8.81 دلار، بلژیک با 8.68 دلار، پرتغال با 8.56 دلار، آلمان با 8.50، ترکیه با 8.47 دلار و فنلاند با 8.44 دلار در رتبه‌های چهارم تا دهم کشورهای با بالاترین قیمت بنزین در جهان قرار گرفته‌اند.

به نوشته این گزارش، انگلیس با سطح درآمدی 120 دلار در روز در رتبه سیزدهم این گزارش قرار گرفته است که به این ترتیب مردم این کشور باید 6.9 درصد حقوق روزانه خود را برای خرید بنزین مصرف کنند. هر گالن بنزین در این کشور 8.25 دلار فروخته می‌شود.

آمریکا، کشوری که در مقام مصرف بنزین، هیچ کشور توان رقابت با آن را ندارد، از این لحاظ در رتبه 51 قرار گرفته است. هر آمریکایی روزانه 1.2 گالن بنزین مصرف می‌کند که با در نظر گرفتن سرانه درآمدی 151 دلاری این کشور، 2.5 درصد حقوق روزانه خود را صرف بنزین می‌کند. هر گالن بنزین در این کشور 3.69 دلار فروخته می‌شود.

ارزان‌ترین بنزین‌های جهان

ارزان‌ترین بنزین را ونزوئلا عرضه می‌کند. قیمت هر گالن بنزین دراین کشور 0.04 دلار است. پس از این کشور عربستان و کویت ارزان‌ترین قیمت بنزین در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. قیمت هر گالن بنزین دراین کشورها به ترتیب 0.45و 0.81 دلار است. ایران پس از نیجریه در رتبه پنجم از این لحاظ قرار دارد.

به نوشته این گزارش، ایران با قیمت 1.52 دلار برای هر گالن بنزین در جایگاه 57 جهان قرار گرفته است. این کشور که بالاترین یارانه سوخت در جهان را به خود اختصاص داده بود با اجرای برنامه هدفمندی یارانه‌ها در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، این رقم را کاهش داده است.

هر گالن بنزین مورد محاسبه در این گزارش برابر با 3.78 لیتر است.

ایران بالاتر از آمریکا از لحاظ توانایی مردم برای خرید بنزین

این گزارش رتبه کشورها به لحاظ توانایی مردم آن کشور برای خرید یک گالن بنزین با توجه به متوسط سرانه درآمدی‌شان را نیز مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، ایران از این لحاظ با رتبه 31 بالاتر از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و سه کشور نخست این فهرست قرار گرفته‌است. رتبه برخی کشورها از این لحاظ به این ترتیب است: نروژ 52، هلند 39، ایتالیا 32، انگلیس 40، فرانسه 43، چین 44، کره‌جنوبی 33، روسیه 36، آمریکا 56 و ژاپن 47.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها