شورای معارف رادیو برای مناسبت های مذهبی آیین‌نامه‌ای را آماده کرده و در اختیار برنامه‌سازان قرار داده است

روایت زندگی علمای دین در نمایش‌های رادیویی

دبیر شورای معارف معاونت صدای سازمان صدا و سیما از همکاری و همفکری با موسسات علمی در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی برای تولید برنامه‌های معارفی، تدوین آیین‌نامه برنامه‌سازی در مناسبت‌های مذهبی و تنوع دادن به چنین برنامه‌هایی در سال جاری خبر داد و گفت: بنا به پیشنهاد شورای معارف صدا به مرکز هنرهای نمایشی رادیو، از زندگی علمای بزرگ همچون آیت‌الله علامه جعفری، آیت‌الله مدرس و شهید ثقه‌الاسلام تبریزی نمایش‌های رادیویی برای پخش آماده می‌شود.
کد خبر: ۶۷۲۳۸۱

حجت‌الاسلام محمد لطفی‌نیاسر، دبیر شورای معارف معاونت صدا و مدیر رادیو معارف در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار سال چه برنامه‌هایی در شورای معارف تصویب شده، به جام‌جم گفت: درخصوص استراتژی شعار سال که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما در شورای معارف چند کار را پیگیری می‌کنیم که موضوع شعار سال هم در آن گنجانده شده است. یکی از اقدامات، همکاری و همفکری با موسسات علمی در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی برای طراحی برنامه‌های معارفی است، چون می‌خواهیم از توان علمی این موسسات استفاده کنیم. وی ادامه داد: از دیگر اقدامات شورای معارف صدا طراحی آیین‌نامه‌های برنامه‌سازی در مناسبت‌های مذهبی است. یکی از موضوعات بسیار مهم در برنامه‌سازی، عزم ملی و مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد و فرهنگ است. این مساله در برنامه‌های معارفی همه شبکه‌های رادیو رعایت می‌شود.

آیین‌نامه برای مناسبت‌ها

لطفی نیاسر با تاکید بر این مساله که شورای معارف نقش راهبری در تامین منابع کارشناسان و طراحی موضوع برنامه‌های معارفی دارد، گفت: ما تلاش می‌کنیم برای هر‌یک از مناسبت‌های مذهبی همچون محرم، ایام مهدویت و ایام فاطمیه آیین نامه‌های متنوعی را برای برنامه‌سازی تدوین کنیم و در اختیار شبکه‌ها قرار دهیم تا هر یک از شبکه‌ها براساس ماموریتی که برایشان تعریف شده، خودشان آنها را اجرایی و عملیاتی کنند.

دبیر شورای معارف معاونت صدا با اشاره به موضوعات برنامه‌های معارفی گفت: ما محورهای موضوعی را بر‌دو‌اساس طراحی می‌کنیم. با توجه به این‌که مناسبت‌های مذهبی، تاریخی است، بنابراین از دل تاریخ، موضوعات درمی‌آید. از سوی دیگر سعی می‌کنیم موضوعات تاریخی با حوادث و شرایط روز تناسب داشته باشد. ضمن این‌که شعار سال هم در آنها گنجانده شده است.

لطفی نیاسر درباره اقدامات شورای معارف معاونت صدا برای پرهیز از ساختارهای تکراری در برنامه‌های مناسبتی گفت: در مرحله اول کارشناسان ما شروع به ارزیابی برنامه‌ها کردند که در وضع کنونی چگونه است و در مرحله دوم شرایط ایده‌آل طراحی شده است. بنابراین در مناسبت‌های مذهبی شاد یا محزون در ساختار و قالب برنامه‌ها تنوع ایجاد خواهیم کرد. سعی داریم از همه ساختارها استفاده کنیم تا فقط از ساختار سخنرانی در ایام مناسبتی استفاده نشود و از قالب‌های جنگ، مسابقه و نمایش بهره برده شود.

وی افزود: به همین دلیل به مرکز هنرهای نمایش رادیو سفارش تولید نمایش‌های مناسبتی را داده‌ایم. این مرکز در دو سال اخیر در زمینه حوادث تاریخی اسلام نمایش‌های مناسبی طراحی کرده است. مشغول سوژه‌یابی برای نمایش‌ها و مسابقات هستیم تا برنامه‌ها در مناسبت‌های مذهبی تنوع بیشتری داشته باشد.

ترویج سبک زندگی معصومین

دبیر شورای معارف صدا درباره تولید نمایش‌های رادیویی از زندگی علما گفت: سفارش نمایش‌هایی مربوط به زندگی آیت‌الله علامه جعفری، شهید ثقه‌الاسلام تبریزی، شهید آیت‌الله مدرس، مرحوم آیت‌الله کاشانی، مرحوم آیت‌الله حق‌شناس و خیلی دیگر از بزرگان را داده‌ایم. پخش نمایش‌های مذهبی همیشه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و فقط از رادیو معارف پخش نمی‌شود و از دیگر شبکه‌های رادیویی هم پخش خواهد شد.

لطفی نیاسر درباره تولید برنامه‌هایی با محوریت سبک زندگی دینی گفت: ما از سیره معصومین و اهل بیت مهم‌ترین منابع سبک زندگی را از ابعاد شخصیتی‌شان، زندگیشان، ارتباط با خدا، برخوردشان با خانواده، ارتباطات اجتماعی و حکومتداری‌شان همچون امام علی(ع) استخراج کرده‌ایم. مولفه‌های سبک زندگی را در اختیار برنامه‌سازان قرار داده‌ایم و با همراهی کارشناسان برنامه‌های خوبی طراحی شده است.

وی افزود: معیار ما در طراحی سبک زندگی این نیست که بگوییم خانه معصومین چه شکلی بوده، بلکه ملاک ما این است که آنها چگونه زندگی می‌کرده‌اند. تمام معیارها را به روزرسانی کرده‌ایم تا کارشناسان در برنامه‌ها نتایج ثمربخش را با زبانی شیوا برای مخاطبان توضیح بدهند.

مدیر رادیو معارف با اشاره به برنامه‌های این شبکه رادیویی گفت: برای رادیو معارف در حوزه اقتصاد و فرهنگ هم چند کار انجام دادیم و درباره ماموریت رادیو معارف برای تحقق شعار سال بارها در جلسات صحبت کردیم تا برنامه‌های مناسب و متناسب با شعار سال طراحی کنیم. به‌همین دلیل برنامه‌های متنوعی در حوزه اقتصاد مقاومتی و عزم ملی در عرصه فرهنگ، نقش دولت و مردم و این‌که چطور همیاری کنیم برای پخش طراحی کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها