ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت که پیشرفت‌های توافق امروز هسته‌ای می‌توانست 10 سال پیش حاصل شود

لاریجانی: ایران آمادگی دارد ظرف ۳ ماه به توافق برسد

همزمان با تدوین پیش‌نویس توافق نهایی ایران و کشورهای موسوم به 1+5 به‌ منظور حل و فصل موضوع هسته‌ای کشورمان، رئیس مجلس خطاب به دولت‌های غربی گفت: اگر صادق باشید، ظرف سه ماه می‌توانید با ایران توافق کنید، اما اگر خودتان مقاصد دیگری دارید بحث دیگری است؛ ولی ما آمادگی داریم ظرف دو، سه ماه توافق کنیم.
کد خبر: ۶۶۶۸۹۶

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی در مراسم سی‌ و چهارمین سالگرد شکست حمله نظامی ‌آمریکا به شهرهای طبس که در امامزاده حسین بن موسی‌ کاظم(ع) این شهرستان برگزار شد، افزود: شاید برخی فکر می‌کنند طول دادن موضوع به نفع آنهاست، اما اشتباه می‌کنند چون فعالیت هسته‌ای ما در حال پیشرفت است و تحقیقات ادامه دارد و شما هم نمی‌توانید آن را متوقف کنید بنابراین زمان به نفع شما هم نیست.

ایران در مذاکرات هسته‌ای جدی است

رئیس مجلس درباره تحریم‌های وضع شده علیه کشورمان یادآور شد: می‌گویند تحریم‌ها دچار رنگ باختگی شده، اما مدام سفر می‌کنند تا کشورها را علیه ما بسیج کنند.

او با این حال تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود و ما جدی هستیم. آنها نیز به دنبال این نباشند که رفتارهای گذشته خود را تکرار کنند و باید بدانند با ایران مقتدر و هوشمند روبه‌رو هستند.

لاریجانی در ادامه خطاب به غربی‌ها تاکید کرد: مساله هسته‌ای را زمانی می‌توانید حل کنید که بپذیرید ایران تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای شامل انرژی هسته‌ای، تحقیق و توسعه و غنی‌سازی را داشته باشد و اگر تصور می‌کنید با این شعارها می‌توانید کلاهبرداری کنید، این‌طور نیست؛ در این سال‌ها هم تجربه کردید که نمی‌توانید مکر کنید.

آمریکایی‌ها دچار رنگ‌پریدگی شده‌اند

رئیس مجلس در این مراسم با اشاره به واقعه طبس، با بیان این‌که این حادثه نمایانگر استیصال آمریکایی‌ها بود، گفت: ‌امروز آمریکا دچار نوعی رنگ‌پریدگی در دنیا شده است و دیگر شأن گذشته را ندارد.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها سیلی‌ای که در طبس خوردند هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند و حالا دنبال حرکات ایذایی هستند؛ جنگ راه انداختند، تحریم کردند و حالا چیزی ندارند لذا دنبال ایذا هستند مثلا ایران نماینده‌ای به سازمان ملل بفرستد و آنها بگویند راه نمی‌دهیم، خب راه ندهید چه چیزی گیر شما می‌آید؟ کاری بزرگ‌تر از این بلد نبودید که انجام بدهید؟ باید رنگ‌پریدگی آمریکا را درک کرد.

او توصیه کرد که برای مقابله با مشکلات، باید دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم و به ساماندهی اقتصادی بپردازیم.

ظریف: فرصت ایجاد شده نباید از دست برود

همزمان با اعلام آمادگی رئیس مجلس برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با انتشار عکسی مربوط به مذاکرات هسته‌ای ده سال قبل در صفحه توئیتر خود نوشت: روحانی اکنون فرصتی را ایجاد کرده است که نباید از دست برود.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 با امضای توافق ژنو در 24 نوامبر نوشت: محمدالبرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درست می‌گفت. پیشرفت‌های امروز در ده سال پیش می‌توانست حاصل شود. روحانی اکنون فرصتی را ایجاد کرده است که نباید از دست برود، این مساله بسیار حائز اهمیت است.

ابوترابی‌فرد: آمریکا راهی جز مذاکره ندارد

همچنین محمدحسن ابوترابی‌فرد ، نایب رئیس مجلس در گفت‌وگو با «نسیم» با اشاره به سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس بیان کرد: آمریکا توان پرداخت هزینه تعرض به جمهوری اسلامی را ندارد.

او با تاکید بر این‌که تهدیدات آمریکا اثر خود را از دست داده است، یادآور شد: آمریکایی‌ها در شرایط امروز، با نگاه به تجارب دهه‌های گذشته رویارویی‌شان با نظام اسلامی تنها یک راه مقابل خود دارند و آن راه مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی با جمهوری اسلامی است که امروز انتخاب کرده‌اند.

وی با بیان این‌که امروز ایران به عنوان یک بازیگر سیاسی قدرتمند و موثر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شناخته می‌شود، گفت: آمریکا بخوبی به این واقعیت واقف است؛ زیرا سیاست‌های تحریم اقتصادی و تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شده است.

نایب رئیس مجلس در ادامه افزود: به نظر می‌رسد غربی‌ها از ارزیابی هزینه تعرض به جمهوری اسلامی ناتوان هستند و به این نتیجه قطعی رسیدند که توان پرداخت آن را ندارند، لذا موضوع تعرض به جمهوری اسلامی منتفی است.

ابوترابی‌فرد ضمن اشاره به ارتقای سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران از 194 به 19 هزار سانتریفیوژ در شرایط تحریم‌های غربی و آمریکایی، تاکید کرد: این‌که ایران در اوج تحریم‌ها و با قدرت، فعالیت‌های هسته‌ای و سایت‌هایی همچون رآکتور آب سنگین اراک را ارتقا بخشید، ناکامی آمریکایی‌ها در اعمال تهدیدهایشان علیه جمهوری اسلامی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

گلایه‌ لاوروف از عدم پایبندی واشنگتن به توافقات

اما تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی جامع میان تهران و 1+5 درحالی است که وزیر امور خارجه روسیه از پایبندی واشنگتن به توافق‌های بین‌المللی گلایه کرد و با اشاره به توافق ایران و 1+5 گفت: این توافق بسیار آشکار و مشخص است، اما زمانی که اجرای این توافق آغاز شد آمریکایی‌ها به هدایت این توافق در راستای خواسته‌های جدید‌شان شروع کردند.

وی افزود: هر زمان که توافقی امضا می‌شود آمریکایی‌ها شروع می‌کنند که یا طرف مقابل را به تاخیر متهم کنند یا حتی بدتر آنها تلاش می‌کنند که درخواست‌های جدیدشان را به تحقق برسانند.

وی در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی همچنین بار دیگر تاکید کرد که برنامه موشکی ایران جزو موضوعات بحث شده در مذاکرات هسته‌ای این کشور با 1+5 نیست و در کنار مسائل دیگر در توافق ژنو ذکر نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها