وزیر نفت با تشریح برنامه‌های افزایش تولید نفت و گاز ایران در سال 93 گفت: سال آینده ظرفیت تولید نفت از مرز چهار میلیون بشکه در روز عبور می‌کند.
کد خبر: ۶۵۶۸۱۲

این در حالی است که گزارش موسسات معتبر بین‌المللی حاکی از آن است که تولید نفت خام ایران در ماه فوریه سال جاری میلادی(بهمن و اسفند 92) به‌طور میانگین با افزایش روزانه 50 هزار بشکه نسبت به ماه ژانویه، به روزانه دو میلیون و 802 هزار بشکه رسیده است. با وجود این ایران مقام دومی تولید نفت دراوپک را از دست داده و به جایگاه پنجم تنزل کرده است.

اما اگر اظهارات وزیر نفت به واقعیت بپیوندد، این امر برای ایران یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود زیرا مقام دومی خود را در اوپک پس گرفته و صادرات نفتش نیز افزایش می‌یابد. تولید نفت ایران پیش از تحریم‌ها حدود 4.2 میلیون بشکه در روز بود.

بیژن زنگنه در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در شرایط فعلی ظرفیت تولید روزانه نفت خام ایران به حدود سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران بار دیگر از مرز چهار میلیون بشکه در روز عبور می‌کند.این عضو کابینه تدبیر و امید با اعلام این ‌که در ماه‌های اخیر صادرات نفت خام ایران روند صعودی داشته است، اظهار کرد: با وجود این جایگاه نفتی ایران در اوپک خوب نیست و هم‌اکنون عراق بیش از ایران نفت صادر می‌کند.

این مقام مسئول همچنین درخصوص برنامه افزایش تولید گاز طبیعی ایران در سال آینده توضیح داد: سال آینده با بهره‌برداری برخی از فازهای پارس جنوبی و دیگر حوزه‌ها در مجموع ظرفیت تولید گاز ایران حدود صد میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

زنگنه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تولید زودهنگام از برخی از فازهای پارس جنوبی آغاز شده است که در نهایت سال آینده تولید گاز تعدادی دیگر از فازهای این میدان مشترک گازی هم آغاز خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها