همزمان با برداشته شدن موقت تحریم‌های هوایی در چارچوب توافق ژنو، اکنون خبر می‌رسد غول‌های هواپیمایی آمریکایی و روسی برای فروش هواپیما و قطعات یدکی آن به ایران، رقابت تنگاتنگی را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۶۴۸۸۳۴

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق تحریم‌های هوایی ایران استقبال و اعلام کرده این اقدام می‌تواند بخشی از ناوگان هوایی کشور را که هم‌اکنون به خاطر نبود قطعه زمینگیر شده‌، عملیاتی کند، اکنون تکاپوی شرکت‌های غربی برای فروش قطعات هواپیما به ایران آغاز شده است. ایران نیز متقابلا اعلام کرده مذاکره مستقیم با برخی شرکت‌ها برای فروش قطعات را آغاز کرده؛ زیرا این اقدام باعث کاهش قابل توجه قیمت قطعات می‌شود. در همین حال دیروز خبر رسید دو غول هواپیمایی آمریکایی از دولت این کشور خواسته‌اند مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران را برایشان صادر کند.

در این‌باره رویترز از تلاش شرکت‌های آمریکایی بوئینگ و جنرال‌الکتریک برای کسب مجوز از دولت این کشور جهت فروش قطعات هواپیماهای مسافری به ایران خبر داد.

به گزارش فارس، در صورت صدور مجوز، این برای اولین بار بعد از سه دهه و در سایه توافق ژنو خواهد بود که چنین معامله‌ای میان شرکت‌های آمریکایی و ایرانی صورت می‌گیرد.

با وجود این رویترز نوشته است، این شرکت‌ها همچنان برای صادرات به ایران با موانعی از جمله نامشخص بودن شرایط و بندهای مجاز قرارداد و همچنین دشواری یافتن بانکی که حاضر به انتقال مبالغ مالی از ایران باشد، روبه‌رو هستند.

یک سخنگوی شرکت جنرال‌الکتریک می‌گوید، این شرکت از سال 2004 با هدف ارتقای ایمنی هواپیماهای ایرانی و نه کسب سود درخواست صدور مجوز داشته ‌است.

این شرکت که بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورهای جت در دنیاست، بعد از توافق هسته‌ای موقت ایران و 1+5 نیز درخواست مجددی را به دولت آمریکا ارائه کرده است.

ریک کندی، سخنگوی جنرال‌الکتریک به رویترز گفت: ما دنبال یک پنی سود هم نیستیم. هدف ما صرفا ارتقای ایمنی پروازهاست.یک منبع مطلع هم گفته است شرکت بوئینگ که بزرگ‌ترین سازنده هواپیماهای مسافربری در جهان است هم از دولت آمریکا خواسته برای صدور قطعات به ایران، مجوز صادر کند. با این حال، هم شرکت بوئینگ و هم وزارت خزانه‌داری آمریکا از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.

پیشنهاد روسیه به ایران برای خرید هواپیما

در همین حال قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: روسیه از ما خواسته است هواپیمای جدید مسافری تولیدی آنها را بررسی کنیم تا اگر مورد تائید ساختار سازمان هواپیمایی بود، اجازه خرید برای ایرلاین‌ها صادر شود.

علی‌محمد نوریان درباره نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور اظهار کرد: در چند سال گذشته به دلیل وجود تحریم‌های حمل و نقل هوایی، ناوگان مسافری هوایی کشور فرسوده شده است و امیدواریم پس از توافق ژنو، با شرایط جدید و رفع‌ تحریم‌های ورود قطعه هواپیما، 80 درصد هواپیماهای زمینگیر به ناوگان برگردد.

وی با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری برای ورود هواپیماهای جدید است، اضافه کرد: هنوز خرید هواپیماهای نو و دست اول از شرکت‌های سازنده برای کشور آزاد نشده، اما قرار است پس از گذشت شش ماه از مذاکرات ژنو، این موضوع نیز بررسی شود، اما هواپیماهای قدیمی‌تر امکان ورود به ایران را دارند.

نوریان بیان کرد: تولیدکنندگان هواپیما در روسیه اطلاعاتی برای ما فرستاده‌اند تا ایران با بررسی این اطلاعات، در صورت موافقت، اجازه ورود این هواپیماها را به کشور برای ایرلاین‌ها صادر کند. وی یادآور شد: کشور روسیه هم هواپیماهای مسافری جدید ساخته است که مشخصات قابل قبولی دارد.

وی ادامه داد: روس‌ها از ما خواسته‌اند که درباره هواپیماهای مسافری تولیدی آنها بررسی کنیم تا اگر مورد تائید ساختار سازمان هواپیمایی کشوری بود، ایرلاین‌ها اجازه واردات آن را پیدا کنند.

این مقام مسئول ‌درباره درخواست برخی ایرلاین‌ها مبنی بر خرید و ورود توپولف‌های 204 اظهار کرد: ‌در بحث توپولف‌های 204 هنوز پیشنهاد جدی از سوی ایرلاین‌ها نداشته‌ایم؛ البته توپولف 204 یکی از هواپیماهای شرقی است که با توپولف 154 تفاوت عمده‌ای دارد؛ اغلب قسمت‌های این نوع هواپیما غربی بوده و تنها بدنه آن شرقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها