ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل خراسان رضوی، سالانه 2500 ملکه بارور تولید می‌کند و این اصلاح نژاد با هدف افزایش تولید عسل، حفظ ذخایر ژنتیکی بومی و تولید و پرورش ملکه زنبور عسل به صورت تجاری و انبوه است.
کد خبر: ۶۳۷۷۹۶

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره به مهر گفت: در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل خراسان رضوی اهدافی همچون حفظ ذخایر ژنتیکی بومی زنبورعسل، تولید و تامین ملکه زنبورعسل به‌صورت تجاری و انبوه در داخل کشور، تامین و نگهداری ملکه‌های اصیل پدری و مادری، تامین ملکه‌های اصلاح‌شده برای تکثیر و تامین ملکه مورد نیاز زنبورداران دنبال می‌شود.

حسن صفرپور افزود: این ایستگاه در 40 کیلومتری شهرستان نیشابور روستای قدمگاه واقع شده و از دی هر سال با مهاجرت به مناطق و مراتع جنوبی کشور، کار تولید شروع و کار پرورش ملکه در این ایستگاه تا خرداد ادامه می‌یابد.

به گفته وی این ایستگاه پس از انجام این فعالیت برای رکوردگیری از ملکه‌های تولیدشده به سایر مراتع مهاجرت می‌کند.

صفرپور یکی دیگر از فعالیت‌های این ایستگاه را شامل عرضه و توزیع 2000 تا 2500 زنبور عسل بین زنبورداران دانست و تصریح کرد: طرح اصلاح‌نژاد در جمعیت‌های بسته زنبور عسل، یکی از ‌طرح‌‌های مهم این مرکز است که با جمع‌آوری یکصد زنبور عسل و بر اساس یک برنامه، نسبت به اصلاح و تلقیح مصنوعی ملکه‌های تولید شده اقدام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: طی سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی در تولید عسل استان با مشکلاتی روبه‌رو شدیم، اما هم اکنون تولید عسل وضع خوبی دارد و باید صادرات عسل در بازارهای جهانی ساماندهی شود.به گفته وی صادرات عسل خراسان رضوی به هشت کشور عربستان، امارات، کویت، قطر، عراق، مالزی، برونئی و افغانستان انجام می‌شود.

صفرپور از وجود 160‌ هزار کندو زنبور عسل در استان خبر داد و افزود: بیشتر کندوها در مشهد و چناران قرار دارد و سالانه حدود 1020‌ تن عسل از این کندوها برداشت می‌شود.

این کارشناس مسئول با تاکید بر این که صنعت زنبوداری در خراسان رضوی نیازمند حمایت و مدیریت است، تصریح کرد: این صنعت یکی از اشتغالزاترین و سودآورترین صنایع است و در این میان خراسان‌رضوی یکی از مناطقی است که در دهه اخیر به سبب شرایط خاص آب و هوایی به سمت صنعت زنبورداری سوق داده شده است.مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز دراین باره گفت: اکنون بیش از 1600زنبوردار در این استان فعال هستند و بیش از 600 تن عسل سالانه از 120 هزار و 179 کلنی زنبور عسل در خراسان رضوی به دست می‌آید.محمد طباطبایی با اشاره به اجرای طرح‌هایی که می‌تواند به رونق بخش کشاورزی کمک کند، افزود: طرح اصلاح نژاد در جمعیت‌های بسته زنبور عسل، یکی از طرح‌های در حال اجرای این مرکز است که با جمع‌آوری یکصد کلنی زنبور عسل به اصلاح این جمعیت و تلقیح مصنوعی ملکه‌های تولید شده، اقدام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها