ذخیره آب اکثر سدهای استان‌های کشور به حداقل رسیده است

بی‌آبی همچنان ادامه دارد، صرفه‌جویی کنید

سناریوی تکراری کمبود آب همچنان ادامه دارد. مسئولان استان‌های تهران، آذربایجان غربی، اصفهان، کرمانشاه، گلستان و... این روزها مرتب به صرفه‌جویی در مصرف آب هشدار می‌دهند. این کمبود آب فقط در مصارف شهری دیده نمی‌شود؛ بلکه روستاییان نیز برای آشامیدن آب کم دارند.
کد خبر: ۶۳۰۵۷۴

ناتوانی در مهار آب‌های سطحی باعث شده ذخایر آب سدهای خراسان شمالی در پاییز امسال به طور بی‌سابقه‌ای کم شده و به کمتر از نیمی از میزان مدت مشابه سال گذشته برسد؛ کاهشی که علت آن افزایش برداشت از منابع ذخیره شده سد‌ها، فقدان الگوی کشت مناسب و کاهش شدید بارندگی ذکر شده است.

پنج سد شیرین‌دره، شیروان، اسفراین، چری و شروک در خراسان شمالی، توان تنظیم حدود ۱۰درصد آب‌های سطحی استان را دارند. براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای این استان، حجم منابع آب تجدیدپذیر خراسان شمالی سالانه دو میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب از این مقدار، آب‌های سطحی و بقیه آب‌های زیرزمینی است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در این‌باره به مهر می‌گوید: اواسط آذرماه امسال حجم مفید ذخایر آب سدهای خراسان شمالی ۵۰ میلیون مترمکعب برآورد شد؛ در حالی که این رقم در زمان مشابه سال گذشته بیش از صد میلیون مترمکعب بود.رضا نعیمی مهم‌ترین علت کاهش ذخایر آب سدهای استان را افزایش برداشت از منابع ذخیره شده سد‌ها، نبود الگوی کشت مناسب و کاهش شدید بارندگی می‌داند.

گلستان در محدوده تنش آبی

سرانه آب کمتر از ۱۴۰۰ مترمکعب در سال برای هر شهروند گلستانی، این استان را در محدوده تنش آبی قرار داده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان در این باره می‌گوید: استفاده نکردن از منابع آب‌های سطحی برای شرب، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی چاه‌ها، محدودیت ظرفیت منابع آبی و هدررفت آب‌های سطحی را می‌توان از این چالش‌ها برشمرد.

مهدی شکیبافر با اشاره به کاهش کیفیت آب سفره‌های زیرزمینی به ایرنا می‌گوید: با توجه به این‌که بیش از ۹۷ درصد آب شرب استان از محل منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، در صورت بی‌توجهی به وضع برداشت بی‌رویه آب از این منابع، منابع آب شرب استان دچار مخاطره خواهد شد.

به گفته وی، حفر و تجهیز بیش از ده حلقه چاه جدید و جایگزین در سطح شهرهای استان با مجموع آبدهی ۱۶۰‌لیتر در ثانیه، بهره‌برداری از مخازن جدید به ظرفیت ۳۲ هزار مترمکعب و پیگیری برای تحویل طرح‌های آبرسانی اجرا شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان از مهم‌ترین اقدامات برای کمرنگ شدن این مشکل است.

در حالی که میزان آب موجود در سدهای کشور به 18 میلیارد مترمکعب رسیده، سدهای استان تهران کاهش 35 درصدی و زاینده‌رود کاهش 30 درصدی را تجربه می‌کند.

آن‌گونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش کرده، حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای تهران 426 میلیون مترمکعب گزارش شده است که این میزان در مقایسه با حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته که 658 میلیون مترمکعب ثبت شده، کاهش 35‌درصدی را نشان می‌دهد. حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین‌کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 146 میلیون مترمکعب گزارش شده است که 22درصد کاهش در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است اکنون فقط 23 درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است.

شرایط روستاهای استان کرمانشاه نیز به لحاظ دسترسی به آب چندان مناسب نیست. مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در این باره می‌گوید: هم‌اکنون با وجود سرما به ۱۵۳ روستای این استان به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود.

ایرج شهبازی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار می‌دارد: در تابستان امسال و پیک گرما، ۲۳۸ روستای استان به‌صورت سیار آبرسانی می‌شدند که به دلیل افزایش بارندگی‌ها در ماه‌های گذشته این رقم به ۱۵۳ روستا کاهش یافته است. در فصل سرمای پارسال، ۲۷۰ روستای این استان آبرسانی سیار می‌شدند که حدود ۴۰‌روستا از اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه بهره‌مند شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها