روحانی در مصاحبه با فایننشیال‌تایمز:

اوباما را فردی بسیار مؤدب و باهوش یافتیم

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به این که توافق ایران و 1+5 در ژنو، موانع پیش روی توسعه روابط ایران با کشورهای دیگر را مرتفع کرده است، گفت: تهران و آنکارا باید حجم روابط تجاری خود را در سال 2014 به سطح قابل قبول برسانند.
کد خبر: ۶۲۰۱۱۷

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار احمد داووداوغلو با تأکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، از برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح مبادلات دو کشور استقبال کرد.رئیس‌جمهور خواستار همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در طرح‌های مشترک در بخش‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی و پتروشیمی است. روحانی در زمینه تحولات منطقه‌ای از مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، تلاش برای حفظ تمامیت ارضی و وحدت در کشورهای منطقه و حفظ ثبات و امنیت آن به‌عنوان اهداف مشترک ایران و ترکیه یاد کرد و خواستار همکاری جدی دو کشور در این زمینه‌ها شد.

روحانی دیدگاه‌های ایران و ترکیه را درباره وضع کنونی سوریه در برخی زمینه‌ها بویژه کمک به آوارگان این کشور، مشترک ارزیابی کرد و گفت: هر دو کشور درباره متوقف شدن جنگ داخلی، بازگشت آوارگان، برقراری امنیت، اخراج تروریست‌ها و روند حل و فصل صلح‌آمیز مشکلات سوریه اشتراک نظر دارند. وی تاکید کرد: مساله سوریه راه حل نظامی ندارد و باید با مذاکرات جدی میان معارضان و دولت سوریه، بحران این کشور از بن بست خارج شود. داووداوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از توافق امضا شده میان ایران با 1+5 درباره موضوع هسته‌ای خاطرنشان کرد: این رخداد موجب توسعه روابط ایران با همه کشورهای دنیا بویژه کشورهای همسایه خواهد شد.

توافق ایران و ترکیه برای کمک به مردم سوریه پیش از زمستان

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: با نگرانی جدی اوضاع سوریه را پیگیری می‌کنیم. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف عصر دیروز افزود: همه تلاش ما باید به سمت پایان دادن به درگیری و ایجاد آتش‌بس حتی در صورت امکان قبل از نشست ژنو 2 باشد. در عین حال باید با هم برای کمک‌رسانی به مردم سوریه که در آستانه زمستان در شرایط بسیار ناگوار انسانی هستند، همکاری کنیم. در مواردی تصمیم عملیاتی در این باره گرفته‌ایم تا با کمک‌رسانی از طریق هلال‌احمر بتوانیم به مردم سوریه بویژه در آستانه فصل سرما کمک کنیم.

وزیرخارجه ترکیه هم در این نشست از سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه در ماه ژانویه و پس از آن سفر نخست وزیر ترکیه به تهران خبر داد. وی به توافق صورت گرفته ایران و ترکیه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم سوریه از طریق همکاری‌ هلال احمرهای دو کشور اشاره کرد و افزود: ژنو 2 باید موفق شود و آتش بسی در حوزه میدانی به وجود بیاید. ژنو 2 این گونه می‌تواند موفق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها