گری سیک، عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا درباره اهمیت توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفت: من سال‌هاست که در متن روابط دو کشور بوده‌ام و می‌توانم بگویم این توافق تاریخی بود.
کد خبر: ۶۱۹۲۸۱

گری سیک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با ایرنا در نیویورک تصریح کرد: باید بگویم همین توافق ده سال پیش قابل دستیابی بود و همین آقایان دکتر حسن روحانی و محمدجواد ظریف ده‌سال پیش به مجموعه 1+5 پیشنهاد مشابهی دادند که متاسفانه آمریکایی‌ها آن را رد کردند که نتیجه آن ده‌سال زحمت و دردسر بی‌جهت برای دوطرف بود.

وی تاکید کرد: برای همین باید بگویم این توافق تاریخی بود، هر چند نمی‌توانم تاسف نخورم که می‌توانست خیلی زودتر و با هزینه کمتری به‌دست آید.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا آن زمان پیشنهاد ایران را نپذیرفت، گفت: این اشتباهی بود که انجام شد. دولت‌ها همیشه مرتکب خطا می‌شوند و این خطا را دولت کلینتون نیز مرتکب شد که بنا به ملاحظات داخلی به نشانه‌های مثبت دریافتی از ایران پاسخ مناسبی نداد. استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا همچنین درباره واکنش خشمگینانه نتانیاهو نسبت به توافق هسته‌ای ایران و شش کشور بزرگ جهان، گفت: به نظرم دولت آمریکا درباره مساله هسته‌ای در خاورمیانه جدیت دارد، اما مساله اصلی اسرائیل موضوع هسته‌ای ایران نیست، بلکه مساله اصلی آن تلاش برای منزوی کردن و ضعیف نگه داشتن ایران است. گری سیک گفت: اساسا اسرائیل می‌خواهد ایالات متحده، ایران را کنترل کند؛ چرا که ایران ناگهان به یک بازیگر طبیعی در منطقه تبدیل می‌شود و خود را از حصار و فشارها رها شده می‌بیند.

ایران و آمریکا به مرحله بازسازی روابط نزدیک شده‌اند

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: ایران و آمریکا به مرحله بازسازی روابط نزدیک شده‌اند و البته راهی طولانی برای عادی‌سازی روابط در پیش دارند. گری سیک افزود: می‌توان امیدوار بود که در صورت آماده شدن زمینه در مرحله اول یک هیات کنسولی در پایتخت‌های دو کشور مستقر شود، اما خیلی مسائل هست که باید نخست حل شود.

وی تاکید کرد: گفت‌وگوی ایران و آمریکا اجازه داده که حل یکسری مسائل منطقه خاورمیانه ساده‌تر شود.

گری سیک گفت: به طور مثال این ‌که دو کشور می‌توانند درباره سوریه یا شرایط افغانستان و عراق گفت‌وگو کنند، بسیار مهم است چرا که دو کشور در زمینه‌های مختلف اشتراک منافع یا همپوشانی منافع دارند که اکنون پس از 34سال درباره آنها آشکارا گفت‌وگو می‌کنند.وی اظهار کرد: امیدوارم که در شش ماه آینده دو طرف با یکدیگر صحبت کرده و به سمت اعتماد‌سازی حرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها