غفلت ایرانی‌ها از فشارخون و دیابت

سونامی بیماری‌های کلیوی در راه است

رئیس انجمن نفرولوژی گفت: سال گذشته 24 هزار بیمار دیالیزی در کشور داشتیم که امسال 5500 بیمار جدید به این تعداد افزوده شده و به طور کلی در کشور 75 نفر در یک میلیون نفر دارای نارسایی کلیه هستند.
کد خبر: ۶۱۵۶۰۸

به گزارش مهر، محمدرضا گنجی افزود: سال گذشته همچنین 2400 پیوند کلیه انجام شده که 30 درصد از آن مرگ مغزی بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا دو سال آینده به 50 درصد برسد، زیرا آمار تصادف‌ها و مرگ و میر در کشور بالاست.

گنجی با انتقاد از این‌که به اندازه کافی در بخش‌های دیالیز پزشک وجود ندارد، عنوان کرد: باید فوق‌تخصصان کلیه و نفرولوژی در شهرهای کوچک مستقر شوند، زیرا مشکلات سختی در بیمارستان‌های این شهرها داریم.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران تامین داروی بیماران پیوندی را از مشکلات دیگر این قشر دانست و یادآور شد: بیماری که دچار نارسایی کلیه شده و 30 درصد کلیه این فرد کار می‌کند باید جزو بیماران خاص قرار گیرد، در حالی که آنها دفترچه بیمه معمولی 25 برگه دارند و برای هر دارو گاهی پنج بار نسخه‌نویسی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت به بیماران نارسایی مزمن و پیوند کلیه یارانه می‌دهد چرا بیمه‌شان را بیشتر نمی‌کند؟ این بیماران هزینه آمپول خون‌رسانی خود را باید از جیب بپردازند. شاید دارو همیشه باشد، اما در توزیع مشکل داریم.

گنجی اظهار کرد: هم اکنون 24 هزار بیمار دیالیزی داریم و 31 هزار بیمار نیز پیوند کلیه شده‌اند.

 

کمبود 4000 دستگاه دیالیز

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: طبق آخرین آمار هزار دستگاه دیالیز وارد کشور شده، اما حدود 4000 دستگاه همچنان کم است.

مصطفی قاسمی افزود: در تامین صافی دیالیز خودکفا شده‌ایم، اما در دارو مشکل داریم و گاهی اوقات باعث تعجب ما می‌شود. دارویی که از چند سال پیش آزاد بود و بیماران حدود 1200 تومان آن را خریداری می‌کردند از زمانی که بیمه آن را تحت پوشش قرار داد، قیمتش به 1570 تومان افزایش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها