نامزد احتمالی جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۳ با تاکید بر این‌که لغو تحریم‌ها به معنای حل همه مشکلات اقتصاد ایران نیست، سیاست‌های پوپولیستی دولت گذشته، اجرای نادرست هدفمندی یارانه‌ها و تحریم را سه دلیل بروز رکود تورمی در ایران برشمرد.
کد خبر: ۶۰۴۱۲۶

محمدهاشم پسران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: اقتصاد ایران اکنون از شکل حاد رکود تورمی به معنای رکود و رشد منفی اقتصاد توام با تورم پایدار و بالا رنج می‌برد. این مشکل در سه جا ریشه دارد که برای رهایی از آن باید این ریشه‌ها را قطع کرد. هشت سال سیاست‌های اقتصادی پوپولیستی و سوءمدیریت دولت در بخش اقتصاد، از دلایل و عوامل بروز رکود تورمی در ایران است.

وی افزود: اجرای نادرست هدفمندی یارانه‌ها، از دیگر عوامل بروز این مشکل تلقی می‌شود. در اجرای این طرح بر جبران زیان مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی تمرکز شد و یارانه‌های نقدی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت، در حالی که باید به منافع تولیدکنندگان و زیان‌های این گروه توجه می‌شد، اما سومین عامل بروز رکود تورمی در ایران منشأ خارجی دارد و آن تشدید تحریم‌های اقتصادی و مالی است.

وی با اشاره به احتمال لغو تحریم‌های اقتصادی گفت: لغو تحریم‌ها حتی اگر عملی شود، تنها می‌تواند اثرات مهمی در دوره‌ای میان‌مدت بر اقتصاد ایران داشته باشد. دیپلماسی و مذاکره می‌تواند به ایجاد یک فضای اقتصادی مطلوب‌تر کمک کند که اثرات مثبتی در پی آن حداقل برای دوره‌ای کوتاه را شاهد خواهیم بود، اما کاهش یا لغو تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد. اقتصاد ایران نیاز دارد که بیشتر بر پایه اصول اقتصادی مدیریت شود و کمتر براساس دستور کار سیاست‌های پوپولیستی. صادرات غیرنفتی باید تسهیل شود و اقداماتی در جهت توسعه و رشد آن انجام گیرد. این مساله برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ایران و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی ضروری است. همچنین با رشد صادرات غیرنفتی می‌توان اثرات منفی ناشی از تحریم‌ها را کاهش داد.

پسران تصریح کرد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، به نظر نمی‌رسد تجارت بین ایران و آمریکا توسعه یابد. دیپلماسی و مذاکره چنانچه اثری داشته باشد، می‌تواند اثرات بسیار گسترده‌تری بر روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان بر جای بگذارد. لغو تحریم‌ها به ایران امکان می‌دهد به نحو موثرتری روابط تجاری خود را با منطقه گسترش دهد. همچنین انتظار می‌رود سطح بهره‌وری در اقتصاد ایران بالا رود و فعالیت‌های رانتخوارانه کاهش پیدا کند، اما چنانچه ذکر شد کاهش یا لغو تحریم‌ها به تنهایی برای احیای اقتصاد ایران کافی نیست؛ بلکه باید سطح بهره‌وری در بخش‌های تولید، توزیع، تامین مالی و تجارت افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها