فارین پالیسی در گزارشی با عنوان «وقتی روحانی با اولیور نورث دیدار کرد» نوشت: حسن روحانی مشاور ارشد سیاست خارجی دولت وقت ایران، بیست و هفتم می 1986 با هیاتی از مقامات کاخ سفید در طبقه آخر هتل هیلتون در تهران همنشین شده و آمده بود تا پنهانی واسطه توافقی با آمریکایی‌ها شود.این نشریه با تشریح جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا همزمان با جنگ تحمیلی ادعا کرده که حسن روحانی نقشی محوری در این ماجرا که به «مک فارلین» معروف شد، داشته است.
کد خبر: ۶۰۲۳۰۶

ماجرای مک فارلین به سفر هیاتی از آمریکا به ایران در سال‌های 64 و 65 مربوط می‌شود که هیات آمریکایی در آن تلاش داشت در ازای فروش سلاح به ایران، از نفوذ تهران برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان استفاده کند.

تکذیب سفر بندربن سلطان به ایران

با وجود آن‌که برخی منابع خبری از سفر بندربن سلطان، وزیر اطلاعات عربستان به ایران خبر داده بودند، یک منبع آگاه در سفارت ایران در عربستان گفت که این خبر صحت ندارد. این منبع آگاه همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور به عربستان به مهر گفت: دعوت‌نامه‌ای از سوی مقامات عربستان دریافت نکرده‌ایم و تا جایی که ما در جریان هستیم، بحثی نیست.

اما در همین حال یک دیپلمات سعودی اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دعوت عبدالله‌بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان را برای سفر به این کشور و ادای مراسم حج پذیرفته است. به گزارش ایرنا به نقل از یونایتدپرس، این مقام سعودی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: قرار است در جریان این سفر دیدار مهمی میان پادشاه عربستان و رئیس جمهور ایران در مکه مکرمه صورت پذیرد.

تازه ترین گزارش ظریف

محمد جواد ظریف در مطلبی تازه در فیس بوک به مصاحبه چالشی روز یکشنبه خود با یک رسانه غربی پرداخت و نوشت: «امیدوارم اشتباهات مرا با دیده خطاپوشتان ببخشید». او در مطلب خود درباره برنامه‌های دیروز خود در نیویورک هم این‌گونه نوشته بود: امروز هم حدود هشت ملاقات در محل سازمان ملل متحد یا نمایندگی دارم. چند وزیر امور خارجه را خواهم دید و با چند نفر از مقامات سازمان ملل متحد از جمله خانم پیلای کمیسر عالی حقوق بشر مذاکره خواهم داشت.

ترکان و هاشمی، دانشگاه آزادی شدند

تغییر مدیران دانشگاه آزاد پس از پایان کار فرهاد دانشجو در این دانشگاه ادامه دارد و براساس تازه‌ترین احکام سرپرست دانشگاه آزاد، اکبر ترکان عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد و محسن هاشمی معاون عمرانی این دانشگاه شدند. به گزارش ایسنا، محمدحسین عادلی و محمدخان هم به عنوان مشاور میرزاده و اعضای شورای اقتصاد دانشگاه آزاد منصوب شده‌اند.

توضیح سپاه فارس درباره ماجرای دیش‌های ماهواره در شیراز

در پی انتشار تصاویر مربوط به اقدام اخیر سپاه و بسیج استان فارس در از بین بردن دیش‌های ماهواره در شیراز و جنجال رسانه‌های خارجی، روابط عمومی سپاه فجر این استان اطلاعیه‌ای صادر کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش کرده، سپاه فجر در این اطلاعیه انتشار این تصاویر را القائات جبهه رسانه‌ای معاند دانسته و دیش‌ها و گیرنده‌های ماهواره‌ای منهدم شده را حاصل تحویل داوطلبانه آن‌ از سوی مردم شیراز خوانده که در قالب طرح تعویض دیش‌ ماهواره با یک دستگاه مبدل دیجیتال صورت گرفته است. براساس این اطلاعیه، انهدام این دیش‌ها در حاشیه یک نمایشگاه و به‌ صورت «نمادین» بوده است.

صدور قرار مجرمیت برای فاطمه هاشمی

چندی پیش برخی رسانه‌‌ها از احضار فاطمه هاشمی به دادگاه خبر دادند، اما دلیل این موضوع چندان روشن نبود تا این‌ که خبر رسید وی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است. گفته می‌شود اظهارنظرهایی که وی نسبت به وزرا در روز رأی‌ اعتماد داشته، دلیل این احضار بوده است.

در همین حال دیروز محمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی در گفت‌وگو با فارس گفت که رسیدگی به اتهام «نشر اکاذیب» نیاز به شاکی خصوصی دارد، اما متاسفانه دادستان بدون شاکی خصوصی قرار مجرمیت برای فاطمه هاشمی صادر کرده است. وی افزود: اکنون قرار مجرمیت برای وی صادر شده و پرونده برای صدور کیفرخواست روی میز دادستان قرار دارد.

تکذیب یک اظهارنظر درباره مذاکرات نیویورک

به ‌دنبال انتشار خبری درباره پاسخ محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین درباره سفر حسن روحانی به نیویورک، سایت خبری جهان نیوز نوشته که دفتر رئیس‌جمهور سابق در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است: دکتر احمدی‌نژاد تاکنون هیچ‌گونه مصاحبه یا گفت‌وگویی با هیچ فرد یا رسانه‌ای درخصوص سفر هیات ایرانی به نیویورک و موضوعات پیرامونی آن نداشته و انتشار هرگونه مطلبی به نقل از ایشان در رسانه‌های خبری قویا تکذیب می‌شود.

2 هیات پارلمانی از اروپا عازم تهران می‌شود

اواخر ماه جاری دو هیات پارلمانی از اروپا به منظور گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر خواهد کرد.

فارس این خبر را به نقل از منابع آگاه نقل کرده است.

نظر بادامچیان درباره اخراج راستگو

واکنش‌ها به اخراج الهه راستگو، عضو شورای اسلامی شهر تهران از حزب اسلامی کار به دنبال رأی ندادن وی به محسن هاشمی در انتخاب شهردار پایتخت، همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها، اسدالله بادامچیان قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی با حضور در نشست تحزب، افق‌ها و چالش‌ها در دانشگاه شهید رجایی، در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر این‌ که نظر شما در ارتباط با اخراج الهه راستگو چیست اظهار کرد: دستور حزبی یک حجت شرعی برای عمل نیست، چرا که برای گفتن و عمل کردن باید نزد خدا حجت داشته باشیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اخراج الهه راستگو نمونه حزب لیبرال دموکراسی غرب است. او همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که موسوی و کروبی قبول کنند خطا کردند، باب رحمت باز است...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها