دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اعلام کرد:

24 آبان، روز کتاب، کتابخوانی و کتابداران

آمارهای رسمی نشان‌ می‌دهد که سرانه مطالعه در ایران چند دقیقه در شبانه‌روز است، بنابراین درباره کتابخوانی و مطالعه نمی‌توانیم ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، زیرا فاصله زیادی وجود دارد. مطالعه و عادت به مطالعه به تربیت و آموزش نیاز دارد و متاسفانه این امر در کشور ما چندان رضایت‌بخش نیست.
کد خبر: ۶۰۱۵۷۷

یکی از دلایل راه‌اندازی رادیو کتاب که زمستان پارسال به همت معاونت صدا افتتاح شد، آموزش عادت به مطالعه در میان مخاطبان است. این شبکه رادیویی با این شعار که رادیو کتاب جایی بین جوانان ایران، شروع به فعالیت کرد تا جوانان را ترغیب به خواندن کتاب کند. محورهای اصلی برنامه‌های رادیو کتاب شامل موضوعات مختلف از جمله تالیف کتاب، نشر و کتابخوانی، معرفی کتاب، بررسی وضع چاپ و نشر، آسیب‌شناسی کتاب، وضع نشر در استان‌ها و بررسی کتاب‌های علمی و پژوهشی از حوزه‌های اصلی برنامه‌های این رادیوست.

یکی از راهکارهای رادیو کتاب استفاده از ساختارهای مختلف برای برنامه‌سازی است تا بتواند جوانان و میانسالان را به مطالعه مشتاق کند. یکی از برنامه‌های شنیدنی این شبکه رادیویی مسابقه با کتابداران به گویندگی معصومه رفعتی است که روزهای جمعه ساعت 19 و 30 از این شبکه پخش می‌شود.

یکی از نکات جالب این برنامه توضیح مسابقه از سوی گوینده است. رفعتی بعد از معرفی کارشناس با این توضیح که ممکن است شنونده‌ای برای اولین بار مسابقه با کتابداران را می‌شنود، روند مسابقه را توضیح می‌دهد که سه شرکت‌کننده حضور دارند و هر کس زودتر زنگ را به صدا در بیاورد، می‌تواند پاسخ سوال را بگوید. سوالات تخصصی 30 امتیاز، سوالات میانی 20 امتیاز و سوالات ساده ده امتیاز دارد. این برنامه نه تنها اطلاعات عمومی شنوندگان رادیو را با پرسیدن سوالات متنوع بالا می‌برد، بلکه کارشناس در فواصل مختلف برنامه درباره مباحثی همچون نرم‌افزار آرشیو توضیحات کوتاه اما مفید به شنوندگان می‌دهد تا شنوندگان عادی هم با چنین واژه‌هایی آشنا شوند.

پخش موسیقی‌های بی‌کلام در فواصل برنامه و متن‌هایی با این عناوین که آگاهی حق ماست، کتاب بخوانید و به دیگران هدیه بدهید، دیگر بخش‌های این برنامه را شکل می‌دهد. برنامه‌های رادیو کتاب را می‌توانید روی موج FM ردیف 89.5 مگاهرتز بشنوید.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها