زبیگنو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری کارتر گفت: تاکید اوباما بر برکناری اسد بدون تدوین راهبردی برای این کار یک اشتباه بود و اکنون تاوان این اشتباه را پس می‌دهد.
کد خبر: ۵۹۷۷۵۱

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، برژینسکی درباره این‌که آیا می‌توان به روسیه درخصوص هم‌پوشانی منافعش با منافع آمریکا اعتماد کرد یا نه گفت ما منافع مشترکی با روسیه نداریم ولی در برخی موارد، منافع ما همخوانی دارد. به نظرم روس‌ها نیز این نگرانی را دارند که منطقه از هم بپاشد و این امر بر موضع روسیه نیز تاثیر دارد.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است روسیه فرصت را غنیمت بشمارد و به یکه تازی آمریکا به‌عنوان قدرت برتر در منطقه پایان دهد. حقیقت این که سلطه ما در منطقه در حال افول است. روس‌ها می‌خواهند از فرصت استفاده کنند تا با چینش برخی موارد که باعث تغییرات عمده منطقه می‌شود و افزایش نفوذ روسیه را در پی دارد، با سوری‌ها، ایرانیان و حتی دیگر کشورها نقش‌آفرین عمده این بازی باشند.

اخیرا شاهد دیدار مقامات بلندپایه‌ای از کشورهای مختلف حتی عربستان سعودی از روسیه بودیم.

به گفته برژینسکی، مداخله آمریکا در امور سوریه موضوعی بسیار بد و غیرضروری است و گمان نمی‌کنم که حمله به تاسیسات شیمیایی سوریه ثمر چندانی برای ما به بارآورد. زیرا نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه ممکن است به انفجاری منطقه‌ای بینجامد. از این رو برخی همخوانی‌ها از نظر تاکتیکی و حتی راهبردی بین روسیه و ما در حال حاضر وجود دارد.

برژینسکی ادامه داد رئیس‌جمهور آمریکا بدون این‌که راهبردی برای برکناری اسد داشته باشد، خواستار برکناری وی شد و حال ما پیامدهای آن را می‌بینیم. به باور من احتمالا فرمولی برای حل و فصل این شرایط بغرنج وجود دارد.

برای مثال، دوره ریاست جمهوری اسد سال آینده پایان می‌گیرد، این موضوع به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و اگر تحرکی در گفت‌وگوهای ایران و آمریکا ایجاد شود، می‌توان گفت این جنبه از مساله می‌تواند مهار، منفعل و احتمالا شکلی از تفاهم را در پی داشته باشد.وی درباره این‌که آیا دولت آمریکا در تفاهم اخیر با روسیه پیروز شده است یا نه گفت به نظر من هیچ‌کدام از طرفین (آمریکا و روسیه) را نمی‌توان پیروز این مساله دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها