نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

ظریف: شواهد نشان می‌دهد تروریست‌ها سلاح شیمیایی دارند

ولایتی: سوریه قادر است علیه آمریکا و اسرائیل اقدام کند

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی اجلاس اخیر گروه 20 را موفقیتی برای دولت سوریه دانست و گفت: دولت سوریه نه‌تنها موفق به غلبه بر افراطیون و عوامل خارجی فعال در داخل این کشور خواهد شد بلکه بیش از پیش حلقه مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد و حتی در سطح بین‌المللی هم قادر خواهد بود علیه آمریکا و اسرائیل اقدام کند.
کد خبر: ۵۹۴۹۱۲

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل صبح دیروز در نشستی با حضور جمعی از نمایندگان سندیکای بازنشستگان نظامی، فعالان سیاسی و نماینده‌ای از پارلمان اردن بر پیروزی مقاومت، بیداری اسلامی و سوریه تاکید کرد. او افزود: توطئه‌های زیادی از سوی غرب علیه جهان عرب و اسلام صورت گرفت ولی از آنجا که آنها شناخت درستی از مسائل جهان عرب ندارند، خوشبختانه این دسیسه‌ها بی‌نتیجه مانده و جهان عرب تا امروز در مقابل تهاجم فکری و فرهنگی آنها ایستادگی کرده است. ولایتی با بیان این که در 200 سال گذشته از تنگه‌ جبل‌الطارق تا باب‌المندب شاهد گسترش امواج بیداری اسلامی بوده و هستیم، گفت: همین امر رمز موفقیت ما علیه توطئه‌های مستکبران است.

آمریکا و متحدانش منزوی شده‌اند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به برگزاری اجلاس گروه 20 این اجلاس را موفقیتی برای سوریه دانست و تاکید کرد: این که اتحادیه اروپا با حمله آمریکا علیه سوریه مخالفت کرده است و این که اجلاس گروه 20، آمریکا و متحدانش را منزوی کرده است همگی پیروزی بین‌المللی برای سوریه و متحدان آن محسوب می‌شود.

او افزود: ما مطمئن هستیم سوریه پیروز بوده و پیروزی‌هایش ادامه خواهد‌داشت. همچنین قادر خواهد بود به عنوان کشوری با ریشه‌ اسلامی و عربی، قدرتمندتر از گذشته پابرجا مانده و تمامیت ارضی خود را حفظ کند و قطعا به عنوان یکی از حلقه‌های مهم ضدصهیونیستی باقی خواهد ماند.

ولایتی خاطرنشان کرد: غرب و آمریکا انتظار داشتند ظرف چند ماه دولت سوریه کنار برود ولی با ایستادگی سوریه، روسیه، به احیای قدرت خود پیش از فروپاشی شوروی تشویق شد و در انتهای اجلاس 20 روسیه در مقابل اوباما ایستاد و گفت ما از سوریه چه از لحاظ نظامی و چه از نظر انسانی دفاع خواهیم کرد. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران تکیه‌گاه اعتقادی، معنوی و فکری جهان اسلام اعم از شیعه و سنی و پرچمدار وحدت امت اسلامی است، گفت:‌ خوشبختانه مردم کشورهای عربی از اطلاعات بالایی برخوردار هستند و من این امر را در سال‌هایی که در وزارت خارجه بودم و همچنین حضور مهمانانی که در اجلاس بیداری اسلامی حضور داشتند به طور محسوس درک کرده بودم.

همچنین باید تاکید کنم تلاش جمهوری اسلامی ایران برای تقویت بیداری اسلامی در جهان اسلام ادامه خواهد داشت و ما اطمینان داریم در آینده نزدیک جهان اسلام به عنوان یکی از قطب‌های قدرتمند در جهان مطرح خواهد بود و ایران نیز به عنوان یک الگوی عملی پرچمدار احیای عظمت و اقتدار اسلامی مطرح خواهد شد.

اتهام به ایران برای تحریک کنگره است

همچنین خبر دیگری درباره تحولات منطقه حاکی از آن است که علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر صدور دستور ایران به شبه‌نظامیان عراقی برای حمله به منافع آمریکا در صورت حمله آمریکا به سوریه گفت که این اتهامات بی‌اساس بوده و با هدف تحریک کنگره برای صدور مجوز حمله به سوریه طرح می‌شود.

به گزارش مهر، روزنامه وال‌استریت ژورنال اخیرا در گزارشی مدعی شد که ایالات متحده دستور یک مقام ایرانی را ردیابی کرده که به شبه‌نظامیان حامی ایران در عراق دستور می‌دهد، در صورت حمله ایالات متحده به سوریه، منافع این کشور در عراق را هدف حمله قرار دهند که علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به این مطلب اظهار‌کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور قاطعانه اتهامات واردشده را تکذیب می‌کند.

این اتهامات بی‌اساس با هدف دمیدن بر آتش بحران سوریه و تحریک کنگره برای صدور مجوز برای آغاز جنگ ویرانگر دیگری در خاورمیانه مطرح می‌شود. باید به خاطر داشت که اتکا به چنین گزارشات اطلاعاتی به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی باعث تکرار فاجعه دیگری مشابه تراژدی عراق خواهد شد.

سوریه، مسیری برای همکاری‌های آمریکا با ایران

با این حال مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین ایران در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز با انتقاد از احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه تاکید کرد که چنین اقدامی عواقب فاجعه‌آمیز به دنبال خواهد داشت و به جای آن خواستار همکاری ایران و آمریکا با یکدیگر برای حل بحران سوریه شد.

به گزارش ایسنا، سیدحسین موسویان، رئیس پیشین کمیته روابط خارجی شورای امنیت ملی ایران در این یادداشت نوشت: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران فرصت جدیدی را برای آشتی آمریکا و ایران و غلبه بر سه دهه دشمنی و بی‌اعتمادی فراهم کرده است. ولی این امید تازه برای تعاملات دیپلماتیک ممکن است با اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه نابود شود. در ادامه این یادداشت آمده است هرگونه اقدام تحریک‌آمیز نظامی دیگر از جانب آمریکا در خاورمیانه (باتوجه به تاریخچه دخالت‌ها در افغانستان، عراق، پاکستان و یمن) باعث دامن زدن به درگیری‌ها، تقویت افراط‌گرایانی که از افزایش احساسات ضدآمریکایی‌ سوءاستفاده خواهند کرد و فرو بردن منطقه در جنگی طولانی خواهد شد.

وی در یادداشت خود تصریح کرده است: پس از حوادث تروریستی 11 سپتامبر ایران و آمریکا به طور مستقیم در جنگ با تروریسم از یکدیگر حمایت کردند. این شراکت در افغانستان به سقوط طالبان و القاعده در آنجا و تشکیل دولتی بر مبنای اصول دموکراتیک منجر شد. این تجربه می‌تواند الگویی برای یک همکاری جدید در زمینه سوریه باشد.

نامه نگاری درباره سلاح‌های شیمیایی تروریست‌ها

وزیر امور خارجه کشورمان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور متناوب اطلاعات استفاده گروه‌های افراطی و تروریست سوری از سلاح شیمیایی را در اختیار بازیگران مختلف جهانی بخصوص آمریکایی‌ها قرار داد، اما از طرف این بازیگران پاسخی دریافت نکرد.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: در بحران سوریه ما شواهدی در دست داشتیم که نشان می‌داد تروریست‌ها و گروه‌های افراطی به سلاح شیمیایی دسترسی پیدا کرده بودند یا تلاش داشتند به آن دسترسی پیدا کنند که چون این اتفاق از منظر ما نگران‌کننده تلقی می‌شد در یادداشتی که از طریق سفارت سوئیس در تهران برای آمریکایی‌ها فرستادیم این نگرانی را به آنها منتقل کردیم که پاسخی در‌باره این نگرانی‌ها دریافت نکردیم. ظریف گفت: چند ماه بعد از این یادداشت، اخباری منتشر شد که مقداری سلاح شیمیایی در مسیر سوریه توسط یکی از کشورهای همسایه کشف شده که سر و صدای زیادی هم به پا کرد.

وزیر امور خارجه افزود: علاوه براین در زمان درگیری‌ها مدت کوتاهی یکی از انبارهای مهمات شیمیایی سوریه در اختیار گروه‌های افراطی و تکفیری قرار گرفت و در یکی از درگیری‌هایی که علیه علوی‌ها در خان عسل اتفاق افتاد به‌طور وسیع از سلاح شیمیایی استفاده شد که ما این مجموعه اطلاعات را به تناوب در اختیار بازیگران مختلف از جمله در دسامبر 2012 در یادداشتی در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادیم.ظریف گفت: هدف ما از این اقدامات این بود تا مانع استفاده مجدد از این سلاح شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها