مرد گروگانگیر که کارگر اخراجی شرکت واحد بود، پس از آن که حاضر نشد تسلیم پلیس شود با شلیگ گاز اشک آور دستگیر شد

روایت 7 ساعت گروگانگیری در پایتخت

ساختمان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران روز گذشته شاهد یک حادثه گروگانگیری بود ، حادثه ای که در آن مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و دو نفر دیگر از مسئولان آن به وسیله یک کارمند اخراجی به مدت هفت ساعت به گروگان گرفته شدند و ساعات دلهره آمیزی را رقم زد .
کد خبر: ۵۹۴۲۶۸

شاهدان عینی ماجرا آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داد از مسلح بودن فرد گروگانگیر به سلاح گرم خبر می‌دادند و می‌گفتند فرد مسلح، پیمان سنندجی ، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی را در حیاط سازمان اتوبوسرانی به گروگان گرفته و به داخل ساختمان برده است .

در کنار تجمع خبرنگاران تعداد زیادی از مردم هم مقابل در ساختمان سازمان اتوبوسرانی گرد هم آمده بودند و تا ساعات پایانی روزآنجا حضور داشتند .

حضور نیروهای یگان ویژه رهایی گروگان و استقرار تک ‌تیراندازها در ساختمان‌های مشرف به اتاق سنندجی به علاوه حضور اورژانس و آتش‌نشانی همگی حکایت از گروگانگیری پیچیده ای بود که امکان داشت به حادثه تلخی منجر شود .

فریادهای رئیس کلانتری 127 نارمک بر سر مردم و خبرنگاران نیز این خبر را تصدیق می‌کرد که فریاد می‌زد: «تورا به خدا از نرده‌ها فاصله بگیرید، بروید دورتر، گلوله است، شوخی که نیست. »

ساعت حوالی یک بعدازظهر بود که کلانتر بار دیگر به مقابل در حیاط آمد و گفت: «فقط خبرنگارانی که کارت خبرنگاری دارند وارد حیاط شوند به شرطی که تنها در گوشه‌ای از حیاط بمانند.»

نگرانی‌های پلیس در مورد سلامت خبرنگاران و مردم ادامه داشت تا این که با کشیدن نواری در پیاده‌روی مقابل ساختمان سازمان، مانع از تجمع مردم عادی مقابل در حیاط شدند.

هشدارهای مأموران پلیس به خبرنگاران مبنی بر نزدیک نشدن به ساختمان نیز ادامه یافت. نگرانی‌ای که با گذشت دقایق کمتر و کمتر شد تا جایی که از ساعت 4 بعد ازظهر به بعد دیگر خبرنگاران آزادانه در حیاط سازمان اتوبوسرانی قدم می‌زدند و در انتظار دریافت خبری از داخل اتاق مدیرعامل بودند.

حرکت و جابه‌جایی مداوم نیروهای رهایی گروگان و استقرار تک‌ تیراندازها در مکان‌های مشرف به اتاق سنندجی تا ساعت 3 بعد ازظهر نشان می‌داد که هنوز گروگانگیری به اتمام نرسیده است.

مأموران آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس پیشگیری به همراه خبرنگاران زیر آفتاب کلافه شده بودند تا این که یکی از مأموران اورژانس مضطرب وارد حیاط ساختمان شد و یک برانکارد به داخل ساختمان برد.

اضطراب میان خبرنگاران و مردم به اوج خود رسید همه از مسئولان می‌پرسیدند که برانکارد را برای چه به ساختمان می‌برند.

نکته‌ای که توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد حضور چشمگیر نیروهای رهایی از گروگان دقایقی بعد از بردن برانکارد به داخل ساختمان در معرض دید خبرنگاران بود.

حرکتی که تعدادی از خبرنگاران آن را به معنای اتمام ماجرای گروگانگیری دانستند .

ماجرا چه بود؟

گفته می شود مرد گروگانگیر که بهرام نام دارد، 12سال سابقه کار در شرکت اتوبوسرانی داشته و سال گذشته از این شرکت اخراج شده بود و اخراج وی،‌ انگیزه گروگانگیری دیروز بوده است.

سرهنگ خانچرلی، رئیس پلیس پیشگیری تهران و سردار ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در محل با بلندگو با مرد گروگانگیر که گفته می‌شد مسلح است، گفت‌وگو کردند. ماموران پلیس که در‌همان لحظات اول در محل حادثه حضور یافته بودند، همراه ماموران یگان ویژه و رهایی گروگان، با حضور در ساختمان اصلی نسبت به ایمن‌سازی محیط اقدام و تلاش برای رهایی گروگان و دستگیری گروگانگیر را آغاز کردند.

حضور خانواده گروگانگیر در محل

حوالی ساعت 14 نیز خانواده فرد گروگانگیر شامل دختر، پسر و مادر وی، به محل حادثه منتقل شدند.

شاهدان عینی عنوان می‌کردند، کارمند اخراجی چندی پیش به دلیل برخی مشکلات انضباطی از این شرکت اخراج‌شده است.

یکی از همکاران مرد گروگانگیر به خبرنگاران گفت: همکار وی 12سال سابقه کار در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را دارد و وظیفه حفاظت از اتوبوس‌ها را به عهده داشته است. وی با بیان این‌که این فرد در شیفت شب مشغول به فعالیت بود، افزود: حدود یک سال پیش وی به دلیل تخلف (خوابیدن هنگام خدمت)، چند بار تذکر دریافت کرد و نهایتا نیز اخراج شد.

اظهارات عجیب مدیرعامل

بلاتکلیفی همچنان ادامه داشت تا اینکه دقایقی بعد‌از ساعت 5 بعدازظهر ناگهان پیمان سنندجی در راهرو ساختمان ظاهر شد و با اظهاراتش خبرنگاران را شوکه کرد. سنندجی به خبرنگاران گفت:‌ موضوع اصلاً گروگانگیری نبوده دو نفر از کارمندان اختلافاتی با هم داشتند که برای حل آن به اتاق من مراجعه کردند .

سنندجی مدام در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران همین جملات را تکرار می‌کرد.

خبرنگاران می‌پرسیدند:‌ اگر موضوع گروگانگیری نبوده پس پلیس رهایی از گروگان،‌ آتش‌نشانی و اورژانس اینجا چه‌کار می‌کنند؟ خانواده کارمند اخراجی را چرا به ساختمان آوردند؟

اما سنندجی در مقابل همه این پرسش‌ها فقط تکرار می‌کرد که موضوع گروگانگیری نبوده و اختلافات شخصی موجب دعوای دو نفر از کارمندان شده است.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی این جملات تکراری را گفت و به اتاقش برگشت تا معمای ماجرای گروگانگیری همچنان حل نشده باقی بماند.

سرانجام ساعت 6 و45 دقیقه بعدازظهر پنجره‌های اتاق سنندجی باز شد و افرادی از داخل اتاق به نشانه سلامت برای مردم دست تکان دادند این به معنی رهایی گروگان‌ها و دستگیری گروگانگیر بود.

عقربه‌های ساعت که به 7 و 5 دقیقه بعدازظهر رسید،عبور ماشین‌های یگان رهایی گروگان از خیابان مقابل سازمان اتوبوسرانی نشان ‌داد که ماجرای گروگانگیری به اتمام رسیده است و دیگر خبری از گروگانگیری نیست و این حادثه بامذاکره پلیس با گروگانگیر و کمک گاز اشک آور به‌پایان رسید و بهرام به منظور تحقیقات بیشتر راهی پلیس آگاهی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها