مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت:

تشویق به فرزندآوری متناسب با شرایط هر استان صورت می‌گیرد

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: به‌رغم نیاز به رشد جمعیت، وزارت بهداشت همه خدمات را به‌طور آزادانه، آگاهانه و مسئولانه در اختیار مردم قرار می‌دهد و این خانواده‌ها هستند که برای تعداد فرزند آوری باید تصمیم بگیرند.
کد خبر: ۵۸۴۱۰۴

علی سنگی در گفت‌وگو با فارس، در مورد سیاست‌های وزارت بهداشت برای رشد جمعیت اظهار کرد: وضع جمعیت کشورها با توجه به نوع توسعه یافتگی یا در حال توسعه بودن متفاوت است. کشورهای توسعه یافته به‌دلیل سیاست‌های جمعیتی که در سال‌های قبل در پیش گرفته‌اند با مشکل رشد جمعیتی مواجه شده‌اند و مشکلات خود را با مهاجرپذیری جبران می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما خوشبختانه وضع جمعیتی نامناسب نیست و اکنون رشد جمعیت 3.1 درصد و رشد با فرزندآوری 1.79 درصد است، در حالی که باید 2.3 درصد می‌بود. الان اگر به فکر اصلاح سیاست‌های جمعیتی نباشیم قطعا طی 20 تا 30 سال آینده با مشکلات کشورهای دیگر مواجه خواهیم شد.

سنگی با اشاره به توصیه‌ مسئولان بر رشد جمعیت گفت: این امر توجه خاص تمام نهادهای سیاستگذار از جمله وزارت بهداشت را می‌طلبد و لازمه آن فرهنگ سازی و تقویت حمایت‌های بین بخشی است.

وی در مورد سیاست‌های وزارت بهداشت افزود: دستورالعمل‌هایی را در این خصوص تدوین کرده‌ایم که با استفاده از نظر جمعیت شناسان، استادان دانشگاه‌ها و معاونت‌های بهداشتی ساعت‌ها روی آن بحث شد.

ابلاغ دستورالعمل فرزند آوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل شماره یک فرزند آوری را یکی از گام‌ها برای اصلاح و رشد جمعیت اعلام کرد و گفت: در این دستورالعمل که حدود یک ماه پیش ابلاغ شد، برای کشور از منظر سلامت جمعیت نسخه واحدی را در نظر گرفته‌ایم که نکاتی از جمله فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت نهادها، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی صدا و سیما را می‌طلبد.

این مسئول در وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که نرخ رشد جمعیت در برخی مناطق کشور بالاتر از میانگین کشوری و در برخی نقاط پایین‌تر از میزان مورد نیاز است که بر این اساس دستورالعملی را برای شهرستان‌های با نرخ باروری بالا و نرخ باروری پایین تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: سیاست جمعیت در استان‌هایی را که فرزندان زیادی به دنیا نمی‌آورند مبتنی بر فرزندآوری مناسب، آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر قرار دادیم و در استان‌های پرجمعیت و آنهایی که نرخ زاد و ولد در آنها بالاتر است، بیشتر مباحث آموزشی و اطلاع رسانی به خانواده برای پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته است.

سنگی بر این نکته تاکید کرد که به‌رغم نیاز به رشد جمعیت برای آینده، وزارت بهداشت همه مباحث را به‌طور آزادانه و آگاهانه و مسئولانه در اختیار مردم قرار می‌دهد و این خانوادها هستند که برای تعداد فرزندآوری باید تصمیم بگیرند؛ چرا که عوامل اقتصادی و اجتماعی در این میان بسیار موثر است.

24 سالگی میانگین سن ازدواج دختران ایرانی

وی در پاسخ به این‌که چه سیاستی برای تشویق نسل جوان به فرزندآوری دارید، گفت: آموزش‌های زوجین جوان هنگام ازدواج و مشاوره‌های پس از ازدواج یکی از راهکارهای وزارت بهداشت است. ‌اکنون میانگین سن ازدواج در مردان 27 سال و برای خانم‌ها 24 سال است که امیدواریم با همکاری همه نهاد‌ها شاهد کاهش سن ازدواج باشیم.مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ارائه تسهیلات درمانی به زوجین نابارور و حفظ شاخص مرگ و میر مادر در حوزه سلامت را از سرفصل‌های اصلی در سلامت جمعیت عنوان کرد که وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی را برای ارتقای آن دارد.

32 درصد رشد جمعیت بر دوش زیر 25 ساله‌ها

سنگی خاطرنشان کرد: اکنون طبق آمار 32 درصد رشد جمعیت در کشور بین سن ده تا 18 و 18 تا 25 است و طبق برنامه‌ریزی ما باید آموزش و آگاهی مناسبی را به آنها دهیم، چرا که سن باروری مناسب هم 18 تا 35 سال است و هر قدر آموزش‌های ما به این قشر بهتر باشد، می‌توانیم نسل سالم‌تری را داشته باشیم.

طرح مجلس برای به روز کردن وام ازدواج جوانان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از طرح این کمیسیون برای به روز کردن وام ازدواج جوانان در راستای مقابله با تهدید جمعیتی خبر داد.

به گزارش فارس، عبدالرضا عزیزی گفت: برخی جوانان که درخواست وام ازدواج کرده‌اند، گاهی باید دو سال در نوبت بمانند و این امر خودش سبب بی‌انگیزه شدن آنها برای پیگیری وام ازدواج می‌شود.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که سه میلیون تومان امسال با سه میلیون تومان سه سال گذشته تفاوت دارد و ارزش آن کمتر شده است، خاطرنشان کرد: سه میلیون تومانی که امروز جوانان برای ازدواج می‌گیرند، می‌تواند بخشی از مشکل ازدواج آنها را حل کند، اما همین رقم نیز برای پرداخت با مشکلاتی مواجه است.

وی از دیدار خود با رئیس بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برای بررسی مشکل وام جوانان خبر داد و تصریح کرد:‌ آقای بهمنی گفته است که ما بیش از 101 درصد وام ازدواج برای جوانان پرداخت کرده‌ایم، ما این موضوع را پیگیری کردیم و نتیجه آن شد که بانک‌ها تخلف کرده و وام ازدواج جوانان را به کارمندان خود پرداخت می‌کردند.عزیزی بالا رفتن سن ازدواج را تهدیدی برای افزایش جمعیت خواند و عنوان کرد: بهترین سن برای ازدواج دختران و پسران 20 تا 25 سال است، اما امروز این رقم افزایش پیدا کرده است و حتی پزشکان می‌گویند زنانی که بعد از 35 سال زایمان می‌کنند، دچار مشکلات و خطراتی در این زمینه هستند.

وی از تغییر نام کمیته تنظیم خانواده کمیسیون اجتماعی به کمیته حمایت از خانواده خبر داد و بیان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس برای پیگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها