سود تسهیلات مسکن مهر برای تهران به 9 درصد، برای مراکز استان‌ها به 7 درصد و دیگر شهرها به 4 درصد کاهش یافت

ابلاغ 20 ساله شدن اقساط مسکن مهر

مشاور مدیرعامل بانک مسکن از آغاز بیست ساله شدن محاسبه اقساط تسهیلات مسکن مهر با ابلاغ ۴۰ جدول متفاوت به شعب برای گیرندگان تسهیلات در سال ۹۲ خبر داد.
کد خبر: ۵۸۱۴۶۲

شعبانعلی بهرامپور در گفت‌وگو با تسنیم افزود: دستورالعمل بیست‌ساله شدن بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر اکنون شامل سال 92 می‌شود، البته بانک مسکن به دنبال تمهیداتی است که تسهیلات پانزده ساله گذشته نیز به 20 سال افزایش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که اقساط در بازپرداخت بیست ساله تسهیلات مسکن مهر چه میزانی است، تصریح کرد: میزان اقساط این تسهیلات به دو صورت «ساده» و «پلکانی» و بر اساس سود 9‌درصدی (تهران)، 7 درصدی (مراکز استان‌ها) و 4 درصد (دیگر شهرها) محاسبه می‌شود.

وی با بیان این‌که میزان اقساط در شعبات مشخص شده و شامل حدود 40 جدول خواهد بود، افزود:‌ البته میزان اقساط به مبلغ تسهیلات بستگی دارد، اکنون سه نوع وام سنتی (20 میلیون تومانی)، نیمه صنعتی (22 میلیون تومانی) و صنعتی (25 میلیون تومان) در قالب طرح مهر به‌پیمانکاران پرداخت می‌شود که نحوه محاسبه بازپرداخت آنها متفاوت است.مشاور مدیرعامل بانک مسکن گفت: به‌عنوان مثال بازپرداخت تسهیلات 22 میلیون تومانی در دیگر شهرها یعنی با سود 4 درصدی به‌صورت پلکانی شامل ده آیتم است که شعبه بر اساس آن میزان اقساط را محاسبه می‌کند.

20 ساله شدن، عطف به ماسبق نشد

با این حال ابلاغ بیست ساله شدن وام مسکن مهر فقط شامل سال 92 شده و برخلاف وعده وزیر اکنون از عطف به ماسبق شدن و دربرگرفتن دیگر متقاضیانی که در سال‌های قبل این وام را دریافت کرده‌اند، خبری نیست.

وزیر راه و شهرسازی پیشتر با تاکید بر این‌که افزایش زمان بازپرداخت اقساط مسکن مهر شامل همه متقاضیان این طرح و عطف به ماسبق می‌شود، درباره دلیل تاخیر در اجرای این بخشنامه گفته بود که دستورات لازم به بانک مسکن برای تسریع در کار داده شده است.

به گفته علی نیکزاد، این مصوبه شامل حال همه متقاضیان می‌شود، حتی آن دسته از متقاضیانی که دفترچه اقساط آنها صادر شده است، می‌توانند با مراجعه به شعبات بانک مسکن دفترچه قسط پانزده ساله را تحویل داده و بیست ساله دریافت کنند.

نیکزاد تصریح کرده بود که این کار اختیاری است و کسی که نمی‌خواهد اقساط مسکن مهر را بیست ساله پرداخت کند با همان مکانیسم قبلی اقساط را بازپرداخت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ابلاغ این بخشنامه کاری ندارد، تاکید کرده بود افزایش زمان بازپرداخت شامل حال همه کسانی‌که مسکن مهر دریافت کرده‌ و دفترچه قسط دارند و کسانی‌که بعدا دفترچه قسط را دریافت می‌کنند، می‌شود.

تعلل بانک مرکزی در ابلاغ وام ۵۰ میلیونی ساخت مسکن

از سوی دیگر، رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان کشور با انتقاد از تعلل بانک مرکزی درباره ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت، گفت: اخذ مجوز شهرک‌سازی از سوی بخش خصوصی برای ما که حرفه‌ای هستیم، بسیار دشوار است.

ایرج رهبر یادآور شد: سال گذشته انجمن سراسری انبوه‌سازان با توجه به نیاز کشور پیشنهاد پرداخت تسهیلات 50 تا صد میلیون تومانی وام ساخت برای اقشار متوسط جامعه را داد که این پیشنهاد سرانجام اوایل خرداد امسال از سوی دولت تصویب شد.

وی با بیان این‌که 90 درصد از تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت پس از دوران مشارکت به خریدار منتقل می‌شود، گفت: با پرداخت این تسهیلات بخش تولید تحریک می‌شود و این مساله انگیزه تولید و عرضه مسکن از سوی بخش خصوصی را افزایش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها