مدیرعامل انجمن «ام اس» اصفهان گفت: ماهانه 150 تا 200 بیمارمبتلا به ام‌اس به جمعیت بیماران استان اضافه می‌شود و آمار نشان می‌دهد این بیماری در برخی استان‌های کشور تا پنج برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۶۷۵۱۳

مسعود اعتمادی‌فر در همایش ام اس در اصفهان با بیان این‌که در حال حاضر 5500 بیمار ام اس در اصفهان وجود دارد، افزود: در سال 69 به زحمت در استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد 50 بیمار مبتلا به ام اس پیدا می‌شد اما آمار امروز نشان‌دهنده روند رو به افزایش مبتلایان به این بیماری است. وی با اشاره به این‌که نخستین کلینیک ام اس در سال 72 در بیمارستان الزهرا افتتاح شد، افزود: سال 72 در اصفهان 250 بیمار ام اس شناسایی شد.

وی در خصوص تاریخچه ام اس در اصفهان گفت: اکنون بیمارانی در استان زندگی می‌کنند که 75 سال دارند و از ده سالگی به ام اس مبتلا بوده‌اند که نشان می‌دهد ام اس در اصفهان حدودا از 60 سال پیش وجود داشته است.

مدیرعامل انجمن ام اس اصفهان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این‌که علت بروز این بیماری تاکنون مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: آلودگی برنج لنجان یا آلودگی هوای اصفهان هیچ یک را نمی‌توان علت بروز این بیماری عنوان کرد و این موارد، شایعاتی است که متاسفانه توسط افراد سودجو در جامعه عنوان می‌شود و هیچ یک جنبه علمی ندارد.

وی با بیان این‌که ام اس در تمام سنین مشاهده می‌شود، اضافه کرد: سن شایع ام اس بین هجده تا سی و پنج سالگی است هرچند احتمال ابتلا به این بیماری در بیست و پنج سالگی بیشتر است و در کودکان و افراد بالای 50 سال بسیار نادر است اما متاسفانه این بیماری در جمعیت بالای 50 سال استان نیز رو به افزایش است. مدیرعامل انجمن ام اس اصفهان با بیان این‌که ام اس بیماری ناتوان‌کننده‌ای نیست، گفت: مقایسه 20 سال گذشته استان با زمان کنونی نشان می‌دهد آموزش‌ها و افزایش آگاهی مردم نسبت به شناخت این بیماری و درمان آن افزایش یافته است. اعتمادی‌فر با اشاره به این‌که خواب رفتن یا ضعف دست و پا و تاری دید 70 درصد ی از شایع‌ترین علائم ام اس است، ادامه داد: تشخیص این بیماری نسبت به گذشته ساده‌تر شده و در 99 درصد موارد از طریق ام آر آی قابل تشخیص است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها