چند روز قبل دختر خانمی همراه مادرش به بیمارستان مراجعه کرد و از قطع کامل عادت ماهانه و ضعف شدید اندام‌ها شکایت داشت. او در یک سال گذشته وزن بدنش را از 90 کیلوگرم به 51 کیلوگرم رسانده بود و اکنون با وجود این که تمایل چندانی به ادامه این رژیم سخت نداشت کماکان دچار بی‌اشتهایی و تنفر از غذا بود و خانواده‌اش بشدت نگران حال او بودند. علائم مهم او در این مقطع، قطع عادت ماهانه، کوچک شدن پستان‌ها، به هم خوردن آزمایشات کبدی و نوار قلب با ولتاژ خیلی پایین بود، خود بیمار هم از ضعف شدید عضلات شکایت داشت.در سال‌های اخیر کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل به یکی از دغدغه‌های مردم بخصوص جوانان تبدیل شده است. اگر چه کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری و ورزش روزانه توصیه همیشگی پزشکان است، ولی قطع کامل مواد غذایی و کاهش وزن شدید مشکلی است که نه تنها باعث سلامت نمی‌شود بلکه گاهی چنان به اندام‌های حیاتی ضربه می‌زند که می‌تواند حتی به مرگ منجر شود.
کد خبر: ۵۶۰۱۰۸

با کم شدن کالری غذایی روزانه و افزایش فعالیت‌های بدنی می‌توان به شرایطی رسید که کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی بدن باشد و به این ترتیب بتدریج چربی‌ها شروع به سوختن می‌کند. با ادامه این روند بخصوص اگر سرعت کاهش وزن زیاد باشد سوختن چربی‌ها جوابگوی کالری مورد نیاز نیست و پروتئین‌ها نیز شروع به سوختن می‌کنند و در این مرحله است که عضلات ضعیف شده، ضربان قلب کند و شل می‌شود و غده هیپوفیز ترشح هورمون‌های مربوط به غدد جنسی را قطع می‌کند. از آنجا که عادت ماهانه به صورت دوره‌ای و منظم در خانم‌ها رخ می‌دهد و نشانه سلامت باروری آنان است معمولا از مهم‌ترین عواملی است که دختران جوان را از عوارض رژیم سخت و شدید می‌ترساند همین قطع عادت ماهانه است که بخصوص مادران، آنان را از ترس نابارور شدن دخترانشان به سوی پزشکان می‌کشاند. البته واقعیت این است که فیزیولوژی بدن طوری طراحی شده که در شرایط سخت و بی‌غذایی زنان از باروری معاف می‌شوند تا تولید مثل در شرایط قحطی قطع شود البته این علامت خیلی خطرناک نیست​.

آنچه اهمیت بیشتر دارد و می‌تواند زندگی بیمار را تهدید نماید، کند شدن بیش از حد ضربان قلبی و به هم خوردن آنزیم‌های کبدی در این شرایط است که حتی ممکن است به ایست قلبی، نارسایی کبدی یا مرگ بیمار منجر شود. متاسفانه بیماران در شرایط کاهش وزن شدید، دچار افسردگی می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود به صورت افراط به کاهش وزن و نخوردن ادامه دهند و روز به روز سلامت‌شان بیشتر مورد تهدید قرار گیرد.

دکتر رضا کریمی / فوق تخصص بیماری‌های غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها