تحریم ها دیگر کارساز نیستند

بازتاب فروش 15 هواپیمای مسافربری به ایران

با حمیدرضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

جلوی پرواز هواپیما‌های فرسوده را می‌گیریم

سوارشدن بر هواپیماهای نو و پروازهای بدون تأخیر برای بسیاری از ایرانیان یک آرزوست. گذشته از این، زمزمه‌هایی که همواره در رابطه با افزایش بیشتر قیمت بلیت هواپیما وجود دارد و اکنون شکل آزادسازی کامل به خود گرفته نیز گلایه‌های مسافران هوایی را بیش از پیش کرده است، اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری وعده می‌دهد روزهایی بهتر برای صنعت هوایی ایران پیش‌رو قرار دارد. خرید هواپیماهای نو یا کم‌سن و سال، تکریم حقوق مسافران در فرودگاه‌ها، کاهش تاخیرها و برخورد جدی با شرکت‌های متخلف برخی از این وعده‌هاست که افکار عمومی در انتظار تحقق آن است. خلبان حمیدرضا پهلوانی که از اردیبهشت 91 ریاست سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان سازمان ناظر و حاکمیتی در زمینه تحقق استانداردهای پروازی بوی‍ژه ایمنی را به عهده گرفته، از برخورد بدون تعارف و اغماض با متخلفان می‌گوید. وی همچنین از برنامه موجود برای افزایش تردد هوایی در فضای کشور با اصلاح مسیرهای پروازی سخن می‌گوید که پارامتری مهم برای نشان‌دادن امنیت کشور است.
کد خبر: ۵۵۷۵۸۴

در حال حاضر چند فروند هواپیما در کشور وجود دارد؟

در حال حاضر بیش از 224 فروند هواپیما با عمر متوسط 22 سال و تعداد 36 هزار و 733 صندلی در ناوگان هوایی کشور موجود است. سال گذشته، 23 فروند هواپیما در انواع‌ مختلف به ناوگان هوایی کشور پیوست و از ابتدای امسال نیز شاهد الحاق سه فروند هواپیمای دیگر با تعداد 330 صندلی بودیم. البته هفت فروند هواپیما نیز شامل ایرباس 320 و فوکر 100 به کشور وارد شده که در مرحله الحاق به ناوگان هوایی کشور قرار دارد.

در این میان، تعداد هواپیماهای سبک چند فروند است؟

189 فروند هواپیمای سبک و 141 فروند هواپیمای فوق سبک.

این تعداد هواپیما متعلق به چند شرکت است؟ به عبارت دیگر چه تعداد شرکت هواپیمایی در کشور فعال است؟

در حال حاضر 18 شرکت هواپیمایی داخلی و 19شرکت هواپیمایی خارجی در کشور فعال است که سالانه بیش از 22میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

به ورود تعدادی هواپیما در امسال اشاره کردید. چه برنامه‌ای برای افزایش ناوگان در دستور کار دارید؟

بستر‌سازی لازم برای ورود هواپیماهای جدید به کشور انجام شده و در صورت تقاضا برای خرید هواپیما از سوی شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری کمک‌های لازم را خواهد کرد. طبق آخرین تصمیم این سازمان، هواپیماهایی اجازه ورود به کشور را دارند که حداقل سال ساخت آنها 2002 باشد.

البته در این زمینه، هماهنگی با مراکز اعتباری از جمله بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به منظور تسهیل پرداخت وام‌های مورد نیاز شرکت‌ها نیز از برنامه‌های سازمان در افزایش تعداد ناوگان هوایی است.

پس احتمالا در خصوص نوسازی ناوگان، برنامه‌هایی هم برای خروج یا حذف هواپیماهای فرسوده دارید.

اساسا سیاست سازمان هواپیمایی کشوری، جوانسازی، نوسازی ناوگان و ممانعت از پرواز هواپیماهای فرسوده است. بر همین اساس، عمر ناوگان باید کاهش یابد و هواپیماهایی که دارای سن بالایی هستند بتدریج از ناوگان هوایی کشور خارج و هواپیماهای نو با سن پایین جایگزین آنها شود چون ساختارهای تعمیر و نگهداری هواپیماهای فرسوده در حد شاخص‌ها و استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری نیست. پس به طور حتم کمک می‌کنیم شرکت‌های هواپیمایی با هواپیماهای نو ادامه فعالیت دهند و قطع پرواز هواپیماهای فرسوده نیز در دستور کار سازمان بوده و خواهد بود.

شما به گونه‌ای از نوسازی سخن می‌گویید که گویی قرار است سرعت این فرآیند بیشتر شود. آیا شاخص‌هایی که سازمان برای نوسازی ناوگان در گذشته داشته، در امسال یا سال‌های آینده تغییر خواهد کرد؟

در واقع بله؛ ما برای سال‌های بعد برخی تغییرات را برای این شاخص در نظر گرفته‌ایم. حداکثر عمر ناوگان برای امسال 11 سال است که با احتساب این رقم یک هواپیما می‌تواند دوسوم عمر خود را در صنعت حمل و نقل هوایی ایران پرواز کند، اما این میزان قطعا برای سال‌های آینده به سه‌چهارم و در سال‌های آینده به چهارپنجم تغییر خواهد کرد.

در این خصوص آیا تسهیلاتی هم برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته شده است؟

بله، هم‌اکنون سیاست استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی اتخاذ شده و در این خصوص صندوق درصد بالایی از هزینه‌های خرید هواپیما را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی البته با قبول ضمانت خود شرکت‌ها که نگرانی عمده سرمایه‌گذار به شمار می‌رفت، پرداخت می‌کند. با این اقدام به طور حتم شاهد کاهش سن ناوگان و حضور هواپیماهای جدید در کشور خواهیم بود.

تاکنون شرکتی هم توانسته از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این منظور استفاده کند؟

از بین 18 شرکت هواپیمایی تاکنون تنها سه شرکت اقدام به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی کرده‌اند.

چقدر تسهیلات گرفته‌اند؟

پاسخ شما را این‌گونه بدهم که به طور کلی به نظر می‌رسد در حدود یک‌پنجم تسهیلات صندوق توسط شرکت‌های هواپیمایی استفاده شده است.

گفتید حداکثر عمر ناوگان را برای امسال 11 سال در نظر گرفته‌اید. آیا این گفته به آن معناست که برنامه‌ای برای ممانعت از فعالیت شرکت‌های هواپیمایی که ناوگان هوایی با سن بالا دارند در دستور کار قرار دارد؟

دقیقا. به عنوان مثال از بیستم فروردین امسال تمام هواپیماهای یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی زمینگیر و عملیات پرواز این شرکت با وجود داشتن مجوز عملیاتی متوقف شد. در این زمینه با کسی تعارف نداریم و بدون اغماض برخورد می‌کنیم.

به طور کلی سازمان هواپیمایی کشوری برای ارتقاء یا لغو فعالیت شرکت‌های هواپیمایی متخلف چه مکانیسمی تعیین کرده است؟

این سازمان فعالیت شرکت‌های هواپیمایی را از نظر تعداد ناوگان، نوع هواپیما، تعداد پروازهای انجام شده، مسیرهای پروازی، سطح ارائه خدمات، نظم پروازی و سایر موارد را همواره مورد پایش و رصد قرار می‌دهد و به شرکت‌های هواپیمایی خصوصی که در ارائه خدمات کوتاهی کرده یا مرتکب تخلف شوند یا با کاهش توان ارائه خدمات مواجه شوند ابتدا به صورت تذکر و سپس با ارائه مهلت برای رفع نواقص اقدام می‌کند.

در صورت ادامه تخلف، پرونده شرکت هواپیمایی با ذکر دلایل و مستندات جهت تصمیم‌گیری در خصوص تعلیق یا ابطال پروانه بهره‌برداری به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارجاع خواهد شد.

البته برخی تنبیهات را هم برای شرکت‌های متخلف در نظر گرفته‌ایم. کاهش مجوز پرواز شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای بین‌المللی که برای شرکت‌ها سوددهی دارند، موافقت نکردن با درخواست پروازهای بین‌المللی جدید، انتخاب نکردن شرکت‌های هواپیمایی که تخلفات مکرر داشته به عنوان شرکت هواپیمایی معینه ایران در یادداشت تفاهم با سایر کشورها و سایر اقدامات حقوقی پیش‌بینی شده در قوانین کشور از جمله تنبیهاتی است که سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکت‌های هواپیمایی متخلف در نظر گرفته است.

یکی دیگر از مسائل مورد توجه مردم درباره صنعت هوایی، وضع قیمت بلیت است. موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در امسال به کجا انجامید؟

براساس قانون برنامه پنجم توسعه از ابتدای سال سوم برنامه، دولت موظف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند؛ برهمین اساس مقدمات، برنامه‌ها و پیش‌نیازهای این امر در سازمان هواپیمایی کشوری با انجام کار کارشناسی مدون‌شده و از آنجا که آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما جزو سیاست‌های کلان به شمار می‌رود، اجرای آن منوط به نظر و دستور هیات دولت است و در صورت اعلام از سوی دولت، آزاد‌سازی انجام خواهد شد.

البته در صورت آزادسازی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، همزمان منافع صنعت حمل و نقل هوایی کشور و مردم لحاظ خواهد شد.

آیا در این صورت قیمت بلیت هواپیما باز هم افزایش خواهد یافت؟

به نظر می‌رسد با اجرای آزاد‌سازی تغییر چندانی در افزایش قیمت بلیت هواپیما ایجاد نشود. علت اصلی این هم به‌دلیل افزایش قیمت در سال گذشته است.

بدیهی است در این بازار که شرایط آن نزدیک به بازار رقابتی است، شرکت‌های کوچک خصوصی احتیاج به حمایت بیشتری دارند. آیا در این خصوص تدابیری اندیشیده شده است؟

ما در راستای سیاست‌های اصل 44 کمک می‌کنیم بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی جذب شود. سازمان با شرکت‌های هواپیمایی برای ورود هواپیما همکاری می‌کند و در صورتی که بخش خصوصی ضمن دارا‌بودن مولفه‌های هوانوردی، پیشنهاد ورود هواپیما را ارائه کند، پس از بررسی تمام جوانب، موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

همین جا درباره بحث بدهی‌ها شرکت‌های هواپیمایی را نیز توضیح دهید. در فرجام ماجرای افزایش قیمت سوخت هواپیما و حواشی متعدد آن سرانجام قرار شد بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چگونه تسویه شود؟

موضوع بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یک موضوع داخلی بین دو بخش است و در صورتی که ایرلاین‌ها بدهی و هزینه سوخت مصرفی‌شان را پرداخت نکنند طبیعی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند اقامه دعوی کند. علت ورود سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع هم این است که ارائه نکردن سوخت به هواپیماها موجب ایجاد اختلال در شبکه پروازی کشور می‌شود و سازمان وظیفه سیاستگذاری در شبکه پروازی و اطمینان بخشی از وجود جریان ایمن پرواز را دارد. بنابراین سازمان سعی می‌کند نقطه نظرات این دو بخش را به یکدیگر نزدیک کند.

شنیده شده سازمان هواپیمایی کشوری برای تنبیه برخی شرکت‌های هواپیمایی که بدهی سوختی بالایی دارند مکانیسمی تعیین کرده است.

به خاطر حصول اطمینان از اجرای توافقات بین دو بخش مزبور، سازمان هواپیمایی کشوری برخلاف روال همیشگی که اقدام به صدور مجوزهای پروازی شرکت‌های هواپیمایی به صورت شش ماهه می‌کرد مجوزهای پروازی این شرکت‌ها را دو ماهه صادر کرد تا چنانچه شرکتی به ایفای تعهداتش دراین باره اقدام نکرد در خصوص تمدید مجوز پروازی تجدید نظر کنیم. ضمنا راه‌های دیگر مدنظر است تا چنانچه شرکتی به توافقات خودش با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت فرودگاه‌های کشور پایبند نباشد در مرحله اول با درخواست پروازهای فوق‌العاده آن شرکت موافقت نمی‌کنیم و در صورت ادامه تخلف ضمن ایجاد محدودیت در پروازهای برنامه‌ای، شرکت هواپیمایی متخلف را از پرواز در مسیرهای دارای مسافر بیشتر محروم خواهیم کرد.

اما اگر باز هم تخلفات ادامه داشت، پروانه بهره‌برداری شرکت مورد نظر به شورای عالی هواپیمایی جهت تعلیق یا ابطال ارائه خواهد شد.

هدف سازمان در نهایت، حصول اطمینان از خدمات رسانی به مسافر توسط شرکت‌های هواپیمایی با یک برنامه پروازی منظم و با حداقل تاخیر است تا با این اقدام از اختلال در روند پروازی که به دنبال برخی مسائل و مشکلات پیش‌بینی نشده، ناشی از کوتاهی برخی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد می‌شود، جلوگیری شود.

موضوع تغییر ضوابط پروازهای چارتری به کجا انجامید؟ آیا اقدامات جدیدی در این خصوص انجام شده است؟

به طور کلی هدف سازمان در دسترس همگان قرار گرفتن بلیت شرکت‌ها و امکان برخورداری مسافران از یک پرواز ایمن و راحت است. در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری مجوزهای لازم برای شرکت‌های هواپیمایی را به صورت پروازهای برنامه‌ای صادر می‌کند. لذا شرکت‌ها موظفند براساس مجوز دریافتی اقدام به فروش بلیت و جذب مسافر کنند. همچنین شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند درخواست برقراری پرواز چارتر را با ذکر دلایل به سازمان ارسال و در صورت تطابق با قوانین و دستورالعمل‌های سازمان، مجوز لازم صادر خواهد شد.

در این راستا لازم است شرکت‌های هواپیمایی قرارداد منعقده با دفاتر خدمات مسافرت هوایی را برای سهولت امر نظارت به سازمان هواپیمای کشوری ارسال کنند. همچنین شرکت‌ها موظفند بلیت را در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی مربوطه برای عرضه به مسافران ارسال کنند. این نکته را هم عرض کنم که صدور هرگونه بلیت متفرقه تخلف محسوب شده و با برخورد سازمان هواپیمایی کشوری مواجه خواهد شد.

همچنین برای ساماندهی این امر در درازمدت سیستم رزرواسیون و فروش بلیت توسط سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد شده و با دادن یک مهلت شش ماهه، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به تهیه و به‌کارگیری این سیستم
هستند.

یکی دیگر از مسائلی که همواره در صنعت هوایی مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده بحث تأخیر در انجام پروازهاست. در رابطه با کاهش تاخیرهای پروازی، سازمان هواپیمایی کشوری چه برنامه‌ای دارد؟

اتفاقا در این باره سال گذشته ستاد ویژه ساماندهی تاخیرات پروازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد تا ضمن تکریم مسافران، وضع تاخیرهای پروازها ساماندهی و روند کیفیتی پروازها در فرودگاه‌ها ادامه یابد. این اقدام در دو فاز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام و با هماهنگی بین مدیران شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاهی نتیجه مطلوب محقق شد. تمام یگان‌ها و مجموعه فرودگاه‌ها اعم از نظامی و انتظامی در این فرآیند همکاری تنگاتنگ داشته‌اند و همان‌گونه که شاهد هستیم خوشبختانه با راه‌اندازی این ستاد، تاخیرهای پروازی، کاهش چشمگیری داشته است.

به عنوان مثال در پروازهای نوروزی امسال که از 24 اسفند 91 آغاز و تا 16 فروردین 92 ادامه داشت مقایسه آمار مربوط به پروازهای تاخیردار و مقدار کل تاخیرها طی دو دوره سفرهای نوروزی 91 و 92 نشان داد که در نوروز امسال میانگین تاخیر هر پرواز داخلی تاخیردار 27 دقیقه، میانگین تاخیر هر پرواز 16 دقیقه و درصد پروازهای تاخیردار نسبت به کل پروازها نیز 10 درصد کاهش یافته است.

در بسیاری موارد مشاهده شده که بروز تأخیر و بی‌توجهی به حقوق مسافران صحنه‌های بدی را در فرودگاه‌ها رقم زده است. در صورت مشاهده تخلف از سوی شرکت‌های هواپیمایی، مسافران چه باید بکنند؟

مسافران می‌توانند در صورت مشاهده تخلف شرکت‌های هواپیمایی، مراتب را به دفتر سازمان مستقر در ترمینال چهار فرودگاه مهرآباد یا با شماره تلفن 61022508 و 61022493 گزارش کنند. البته به طور کلی در سایر فرودگاه‌های کشور مسافران در صورت مشاهده تخلف می‌توانند راسا مورد تخلف را با ذکر جزئیات و مستندات مربوطه به دفتر ترمینال هر فرودگاه تحویل دهند یا این‌ که گزارش تخلف را مستقیما به سازمان هواپیمایی کشوری جهت رسیدگی منعکس تا پرونده موردنظر در کمیته رسیدگی به تخلفات مورد رسیدگی قرار گیرد.

برخورد با دفاتر خدمات مسافری هوایی متخلف در ایام نوروز به کجا رسید؟

با توجه به بازرسی‌های انجام شده در نوروز 92 و شناسایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکت‌های هواپیمایی متخلف و نظر به فروش غیرقانونی بلیت‌های هواپیما به صورت چارتری هیچ گونه تمدید مجوزی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره این شرکت‌ها صورت نگرفته است و پرونده تمام دفاتر خدمات مسافرت هوایی متخلف در کمیته فنی مطرح و فعالیتشان به مدت سه ماه تعلیق شد. همچنین مجوز سه دفتر نیز لغو شد. برنامه‌های بازرسی از تمام دفاتر خدمات مسافرت هوایی برای تعطیلات تابستانی هم ادامه خواهد داشت و در صورت مشاهده تخلف برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

آیا بتازگی بازرسی بین‌المللی از صنعت حمل و نقل هوایی کشور به عمل آمده و نتایج بازرسی‌ها چه بوده است؟

هر سازمان هواپیمایی کشوری موظف است هواپیماهای وارده شده به قلمرو خود را تحت عنوان ارزیابی ایمنی هواپیماهای خارجی SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft) ارزیابی کند. بر همین اساس هواپیماهای خارجی در هر کشور همواره به لحاظ ایمنی، گواهینامه خلبان، تعمیرات و... مورد بازرسی طرف مقابل قرار می‌گیرد و در صورت وجود اشکال در هواپیما به سازمان هواپیمایی کشور مربوطه گزارش
می‌شود.

بر همین اساس در بیشتر کشورهایی که ایران به آنها پرواز دارد هواپیماهای کشورمان همواره مورد بازرسی سافا قرار می‌گیرند که خوشبختانه تاکنون بازرسان سافا با اشکال مهمی که در ایمنی پرواز تاثیر داشته یا مانع از ادامه پرواز هواپیما باشد مواجه نشده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران قطعا با ایکائو (سازمان هوانوردی بین‌المللی) همکاری‌هایی دارد. سطح و شکل این همکاری‌ها چگونه است؟

سازمان هواپیمایی کشوری همواره مکلف به پاسخگویی به نیازهای امنیتی و ایمنی هوانوردی مدنظر سازمان جهانی هواپیمایی کشوری است که در این زمینه بازدید‌های بازرسان ایکائو و رفع اشکالات و نواقص موجود در سال 89، کسب رتبه دهم بین 188 کشور جهان در زمینه رعایت استانداردهای بین‌المللی هوانوردی را به دنبال آورد.

همچنین سازمان جهانی هواپیمایی کشوری برای اطمینان از برقراری ایمنی فعالیت‌های هواپیمایی در جهان، برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی را به اجرا گذاشته است که این برنامه از طریق بررسی فعالیت‌های نظارتی سازمان‌های حاکمیتی هواپیمایی کشوری در حوزه‌های مختلف و با بررسی میزان استقرار و اجرای مولفه‌های اساسی نظارت بر ایمنی انجام می‌شود.

ایکائو تاکنون با رویکردهای مختلفی به این برنامه پرداخته است و آخرین رویکرد ایکائو، رویکرد پایش مداوم است که از اول ماه می ‌2013 به صورت عملیاتی آغاز خواهد شد.

علت اتخاذ این رویکرد چیست؟

بررسی وضعیت نظارت بر ایمنی در کشورها به صورت مداوم انجام می‌شود تا در هر زمان، معیاری به روز از درصد انطباق فعالیت‌های مرتبط با ایمنی با استانداردهای ایکائو در اختیار سازمان جهانی هواپیمایی کشوری و کشورهای عضو قرار گیرد.

در این رویکرد، با استفاده از سامانه‌های آنلاین، انطباق استانداردهای حاکم بر کشورها با استاندارد مرجع ایکائو، توسط کشورهای عضو مقایسه شده و هر نوع تفاوت در استاندارد مشخص و به اطلاع دیگر کشورها رسانده خواهد شد. همچنین پروتکل‌های ممیزی انطباق فعالیت‌ها با الزامات ایکائو نیز به صورت مستمر مورد بازنگری کشورها قرار گرفته و با توجه به شرایط هر کشور، وضعیت رضایت‌بخش، غیررضایت‌بخش یا غیرموثر در آن خصوص در سامانه درج شده و در موارد غیررضایت‌بخش، با ارائه یک برنامه اصلاحی که اجرای آن به صورت مداوم از سوی ایکائو پایش خواهد شد، در جهت رفع موارد عدم انطباق اقدام خواهد شد.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز با امضای موافقتنامه مربوطه به این برنامه پیوسته است و در نظر دارد از این برنامه به عنوان یک فرصت موثر برای ارتقای توانمندی‌ها و بهبود نقش نظارتی خود بر صنعت هوانوردی استفاده کند.

ظاهرا برای حذف برخی محدودیت‌ها از آسمان کشور اقداماتی صورت گرفته است. توضیح دهید این تغییرات در چه حدی بوده و اساسا علت آن چیست؟

حدود 90 درصد پروازهای عبوری از ایران در دو مسیر جنوب به شمال غرب و جنوب شرق به شمال غرب و برعکس انجام می‌شود که بنا به برخی ملاحظات، ایجاد مسیرهای مستقیم و موازی که برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی به منظور انجام پروازهای عبوری ایده‌آل است با مشکل مواجه می‌شود، اما سازمان هواپیمایی کشوری در پی هماهنگی با مبادی ذی‌ربط است تا بتواند از این توان بالقوه فضای کشور برای جذب پروازهای عبوری بیشتر و در نتیجه افزایش تاثیر کشورمان در ارتقای جایگاه هوانوردی منطقه و همچنین برخورداری از درآمدهای مربوطه استفاده کند.

نکته بعدی این است که افزایش تردد در فضای کشور به معنای امنیت هوایی کشورهاست به همین منظور ما از ابتدا به دنبال ایجاد یکسری مسیرهای هوایی کوتاه بوده‌ایم که به لحاظ امنیتی بار روانی برای ایران فراهم خواهد کرد. به همین منظور در پی مذاکرات صورت گرفته و در یک برنامه تنظیم شده با بخش‌های نظامی کشور قرار است این‌مسیرها ایجاد شود تا در آینده نزدیک شاهد افزایش ترددها از آسمان کشور باشیم.

فکر می‌کنید حذف محدودیت‌های مذکور، ترافیک فضای کشور را چند برابر افزایش دهد؟

حداقل دو برابر.

شنیده شده در سند چشم‌انداز بخش هوایی کشوربرای سال 1404 اصلاحاتی صورت گرفته و سندی جدید تحت عنوان توسعه جامع هوا و فضای کشور تدوین شده است.

بله. سند جامع توسعه هوا و فضای کشور به عنوان سند بالادستی و نقشه علمی راه کشور متشکل از سه بخش عمده اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای کلان در حوزه‌های هوایی، فضایی، هوانوردی و دفاعی کشور است که در برگیرنده مفاد تمام اسنادی است که در سال‌های گذشته درخصوص پیشرفت و توسعه حوزه‌های هوایی و هوانوردی نوشته و اجرا می‌شده است. از طرفی عمده‌ترین مشخصه این سند علاوه بر حوزه‌های هوایی و هوانوردی، دو حوزه مهم فضایی و دفاعی کشور را نیز در بر می‌گیرد.

پایش سند جامع توسعه هوا و فضا در بخش‌های اختصاصی ازجمله هوایی و هوانوردی با سازمان هواپیمایی کشوری و پایش کلی سند با ستاد فناوری، هوا و فضای ریاست جمهوری است که سازمان به عنوان یکی از اعضای اصلی این ستاد در نظر گرفته شده است.

افق ترسیمی در این سند چیست؟

در این سند ارتقا و نوسازی ناوگان هوایی کشور، افزایش و بهینه‌سازی مراکز تعمیراتی و نگهداری هواپیماهای سبک، بدنه متوسط و بدنه وسیع، انجام شش طرح کلان تولید هواپیماهای 80، 100، 150 نفره و هلیکوپترهای 8 نفره و 14 نفره، طرح تولید موتورهای توربینی با مصرف چندمنظوره در صنایع هوایی، بخش نیرو و مصارف نظامی، طرح تولید هواپیماهای آتش‌نشانی برای اطفای حریق، ایرآمبولانس برای امداد هوایی و جاده‌ای، طرح تولید پارک علمی و فناوری صنعت هوانوردی و طرح منطقه آزاد ویژه اقتصادی هوایی با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری گنجانده شده است.

در زمینه بسترسازی و افزایش کمی و کیفی صنعت هوایی کشور چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد؟

هرچند برای رسیدن به نقطه مطلوب به لحاظ بسترسازی راه زیادی در پیش داریم، اما صنعت حمل و نقل هوایی با ساختار کنونی، قابلیت افزایش ظرفیت به دو برابر را دارد و تاکنون اقدامات گسترده‌ای متناسب با افزایش کمی و کیفی صنعت انجام گرفته است. چراکه براساس افق 1404 صنعت هواپیمایی ایران باید به عنوان هاب منطقه تعریف شود و فرودگاه امام خمینی(ره) نیز به عنوان فرودگاه بزرگ منطقه پیش‌بینی شده است به همین منظور این فرآیند می‌طلبد بخش عظیمی از منابع اقتصادی دولت به این امر اختصاص یابد.

هماهنگی با مراکز آموزشی ازجمله مراکز آموزش عالی درارتباطات علمی و فناوری و حقوقی از تاکیدات سازمان در ارتقای کیفی مجموعه سازمان بوده و تلاش در ایجاد رشته‌های مشترک علمی را با این مراکز در دستور کار خود قرار داده است.

گیتی صارمی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها