• تئاتر

    بهزاد فراهانی، دبیر جشن بازیگر در گفت‌وگو با جام‌جم انتقاد کرد:

    بی‌مهری به تئاتر

    چهاردهمین جشن بازیگر شامگاه شنبه با حضور جمعی از چهره‌های هنرهای نمایشی کشور در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد؛ تجلیل از فردوس کاویانی و آذر فخر ـ دو بازیگر پیشکسوت ـ ‌، اهدای جایزه به برگزیده‌های بازیگری یک سال گذشته تئاتر کشور و اجرای نمایش سیاه بازی، برخی از مهم‌ترین بخش‌های این رویداد بود.

    • گفتگو

    گفت‌وگو با الهام پاوه‌نژاد، کارگردان و بازیگر نمایش کافه پولشری

    فاصله با تماشاگر را حذف کردم

    الهام پاوه‌نژاد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، این روزها نمایش کافه پولشری، نوشته آلن وتز را با ترجمه اصغر نوری روی صحنه دارد. البته صحنه، این بار، نه سالن تئاتر که کافه تریای مجموعه تئاتر شهر است.

    • تئاتر

    سونات ایرانی

    جلال تهرانی، چه با جنس نمایش‌هایش کنار بیاییم و چه نه، از آنهاست که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. از همین روست که وقتی خبری منتشر می‌شود مبنی بر‌این‌که او قرار است نمایشی را در مواجهه با «سونات پاییزی» اینگمار برگمان روی صحنه ببرد، برای همه تئاتردوست‌ها، قابل توجه است. هم موافقان و هم مخالفان سبکی از نمایش ایرانی که در سال‌های اخیر «مکتب تهران» به مدیریت جلال تهرانی، به شکل‌گیری آن همت گماشته است، منتظر بودند تا ببینند این مواجهه با فیلمی درخشان از کارگردانی بزرگ، چطور خواهد شد.

  • گفت‌وگو با مجید مظفری، بازیگر و کارگردان نمایش «نماینده ملت»

    موج‌سواری روی سیاست

    مجید مظفری حتی فارغ از کیفیت حضورش در تئاتر، سینما و تلویزیون، به خاطر خوی آرام و وقار مثال‌زدنی‌اش، همیشه برای مخاطبان عرصه تصویر قابل احترام بوده است.

  • با کاظم سیاحی، صداپیشه جیگر که این روزها نمایش «تو با کدام باد می‌روی؟» را روی صحنه دارد

    تماشای تئاتر یا وقت‌گذرانی

    نمایش «تو با کدام باد می‌روی» نوشته جمال هاشمی با کارگردانی کمال هاشمی از 23 فروردین‌ماه به تئاتر مستقل تهران آمده است. در سال 92 ایده اجرای چنین نمایشی به ذهن کمال هاشمی رسید و دو سال روی آن کار کرد تا این که سال 94 به فراخوان جشنواره تئاتر بین‌المللی بولوار فریبورگ از سوئیس برخورد و دانست تم آن دوره از جشنواره، مهاجرت است. ایده تو با کدام باد می‌روی؟ به این جشنواره فرستاده شد.

    • گفتگو
  • دمیدن روح بر تن تئاتر ملی

    قطب‌الدین صادقی که امروز وارد شصت ‌و ششمین سال زندگی‌اش می‌شود، حتی اگر صد رمان و فیلمنامه بنویسد، حتی اگر در ده‌ها فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش بپردازد و حتی اگر مثل برخی دیگر در سال‌های آینده خبر از انتشار مجموعه شعرهایش یا برپا شدن نمایشگاهی از عکس‌ها و نقاشی‌‌هایش یا حتی ضبط اولین آلبوم خوانده‌هایش بدهد، برای اهالی نمایش، از آن تئاتری‌های محض است؛ مردی که از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران لیسانس هنرهای نمایشی گرفت و بعدها به سوربن پاریس رفت تا با دکترای هنرهای نمایشی برای درمان دردهای تئاتر ایران، به کشور بازگردد.

    • تئاتر
  • تئاتر، آوردگاه فوتبال و سینما

    «حدود سال 45 یا 46 بود که تجربه تئاتری در پاریس برگزار می‌شد و ما هم شرکت کردیم. خانم بازیگری به اسم آینا مارین که ایتالیایی بود و ما هم فیلم‌هایی را که از او به ایران می‌آمد، دیده بودیم و به‌طورکلی خانم زیبایی نبود، آنجا بود. ما در حال تمرین روی صحنه بودیم که این خانم همراه جوانی بسیار زیبا به سالن آمد. ابتدا به نظرم آن خانم از نزدیک حتی از فیلم‌هایش هم زشت‌تر بود!

  • تدارک گروه‌های نمایشی برای نوروز

    http://10.0.9.26/styles/images/AddNewspaperNewنوروز 96 همزمان با روز جهانی تئاتر، برخی سالن‌های نمایشی کشور فعالیت خود را از سر می‌گیرند و با اجرای نمایش در کنار مخاطبان نخستین روز ملی هنرهای نمایشی را جشن می‌گیرند.

  • تئاتر؛ تمرین هنر دیدن

    در ایران شاید برخی نگاهشان به تئاتر، مبتنی باشد بر این‌که این هنر، سرگرمی گران و مربوط به طبقات فرادست است و مخاطبان آن کسانی هستند که به رفاهی نسبی مجهزند و اغلب کسانی روی خوش به آن نشان می‌دهند که احتمالا نسبت کمتری با روحیه عمومی جامعه دارند. اما این نگاه در اواسط دهه 70، با روی کار آمدن نسل جدیدی که پا به عرصه حیات اجتماعی نهاد در برخی اقشار عوض شد و روحیات تازه‌ای اجازه ظهور پیدا کرد؛ نسلی که طالب سرگرمی‌های تازه‌ای بود و رفته رفته تئاتر هم معمول‌تر و مخاطبانش بیشتر شد.

  • شمیم یاس در تالارهای نمایش

    درحالی ‌که مردم ایران این روزها به مناسبت ایام سوگواری شهادت دخت گرامی رسول اکرم(ص) حضرت فاطمه(س) رخت عزا بر تن می‌کنند، تالارهای تئاتر نیز به مناسبت شهادت بانوی بزرگ اسلام، نمایش‌هایی درباره زندگی ایشان روی صحنه برده‌اند.

  • «مافیا» در قلب تهران وسط روز روشن

    «مافیا»، نمایش تحسین‌شده این روزهای تئاتر تهران است؛ اثری جذاب، با ایده‌ای بکر و پرداختی پرکشش. از همان ابتدا که وارد تئاتر باران می‌شوید، همه چیز بازی به نظر می‌رسد؛ بالاخره شما قرار است از بیرون ماجرا، شاهد نمایشی باشید که تکیه اصلی‌اش بر بازی مافیاست.

  • نمایش‌هایی از چخوف، شکسپیر و اشمیت بهار سال آینده برای چندمین بار روی صحنه خواهند رفت

    تئاتر در دام تکرار

    نمایش‌هایی که روی صحنه‌اند، روزهای پایانی اجرای خود را می‌گذرانند تا در پایان اسفندماه جای خود را یکسره به نمایش‌هایی جدید بدهند. سالن‌های مختلف این روزها شاهد اجرای نمایش‌های متنوعی از جوان‌ها و پیشکسوت‌ها هستند و متن‌هایی هم که براساس آنها کارگردان‌ها دست به کار اجرا شده‌اند، متون یکدست و همگنی نیست.

  • گفت‌وگو با حمیدرضا آذرنگ، نویسنده و کارگردان نمایشی درباره شهدای گمنام

    «ترن»، نمایشی برای همه نسل‌ها

    حمیدرضا آذرنگ، دوسالی است که از بازیگران پرکار سینماست تا آنجا که امسال با حضور در پنج فیلم، رکورددار بازی در فیلم‌ها بود، اما این حضور پررنگ باعث نشده، او از خاستگاهش یعنی تئاتر دور شود، طوری که وقتی هم از خودش می‌پرسی اولویت با کدام است، بدون مکث و با قاطعیت می‌گوید: قطعا تئاتر .

  • با داوود کردبچه، کارگردان نمایش «سگ‌خوری»

    داستانی درباره بزه‌کاری

    «سگ‌خوری» نام غریبی برای یک نمایش است. اما محمدرضا قلی‌پور در مقام نویسنده و داوود کردبچه به عنوان کارگردان، این نام را برای این نمایش برگزیدند. پارسا مشتاقی، هاله بهبودی، فرزانه حیدری‌ها، مهدی اسدی، حمیدرضا عادلی و ترانه فسخودی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش که از 18 بهمن در تماشاخانه تتماج روی صحنه رفته و تا 5 اسفند هر روز ساعت 19 در این تماشاخانه اجرا می‌شود. با داوود کردبچه درباره این نمایش گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

  • گزارش جام‌جم از حضور بازیگرانی که همزمان در چند تئاتر بازی می‌کنند

    به خاطر چند تومان بیشتر

    تئاتر ایران پس از روزهای برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، روزهای پررونقی را می‌گذراند و آن‌طور که طبق روال مرسوم انتظار می‌رفت، دچار رکود پساجشنواره‌ای نشده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این خرق عادت شاید این است که نمایش‌های جشنواره، همگی از پیش اجرا شده بودند و حالا یکسره با نمایش‌های جدیدی روبه‌رو هستیم و نهایتا با بازاجراهای نمایش‌های بسیار موفقی چون «ترن»، که گزارشی از پشت صحنه‌اش را در همین صفحه خواندید یا «خدای کشتار».

  • روایت «ترن» از‌شهدای‌ گمنام

    نمایش «ترن»، نوشته و کار حمیدرضا آذرنگ، یک هفته‌ای است مهمان سالن اصلی تئاتر شهر است؛ متنی که آذرنگ آن را چهار سال پیش نوشت و نیما دهقان آن را روی صحنه برد تا جنجالی‌ترین نمایش آن سال لقب بگیرد؛ نمایشی بسیار تاثیرگذار درباره شهدای گمنام و خانواده‌هایشان‌.

  • فرهاد آئیش از کیفیت حضورش در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید:

    فضای مجازی را دوست ندارم

    فرهاد آئیش، بازیگر سینما و تلویزیون، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، سال 1331 در منطقه شمیران تهران به دنیا آمده است. وی دوره دبستان و دبیرستان را در تهران گذراند و چند سال بعد به انگلستان و سپس آمریکا سفر کرد و به تحصیل فیلمسازی و عکاسی پرداخت. سپس به تئاتر روی آورد و سال‌هایی از زندگی‌اش را در شهرهای سانفرانسیسکو، واشنگتن، بوستون و برلین گذراند. آئیش در این مدت به کارگردانی و بازی در بیش از 30 نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی پرداخت. فرهاد آئیش سال 1376 به ایران بازگشت. وی از جمله بازیگرانی است که حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی ندارد. در همین زمینه و درباره علت دلایل حضور کمرنگش در فضای مجازی گفت‌وگویی با وی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

  • نهادهای فرهنگی و اجتماعی از تأثیر تئاتر بر حل معضلات اجتماعی غافل‌اند

    مشکلات اجتماعی جامانده پشت پرده تئاتر

    درحالی‌که کارشناسان بر نقش تأثیرگذار تئاتر در بازنمایی معضلات اجتماعی و مسائل و مشکلات خانواده و ارائه راه‌حل‌هایی برای مواجهه با مشکلات زندگی تأکید می‌کنند، نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری توجهی به نمایش‌های اجتماعی ندارند.