• برای ناخدا ناصر

    فیلمسازان زیادی بودند که به دلایل مختلف خواسته یا ناخواسته طی سال‌های گذشته موفق به ساخت فیلم نشدند، اما به نظر می‌رسد غیبت دوازده ساله کارگردان بزرگی چون ناصر تقوایی را باید به عواملی ورای بحث‌های جناحی و سیاسی مرتبط دانست؛ چراکه این هنرمند برجسته همواره از موارد جانبی و حاشیه‌ای دوری کرده و نفس هنر بیش از هر چیز برای او اهمیت دارد.

  • جشنواره سینمایی رمضان با طرح اذان تا اذان

    سخنگوی شورای صنفی نمایش از اجرای طرح ویژه اذان تا اذان و برپایی جشنواره فیلم‌های پرفروش و محبوب گذشته در ماه مبارک رمضان خبر داد. به گفته او تنها فیلم جدید اکران در این ماه «گهواره‌ای برای مادر» است که از امروز روانه سینماها می‌شود.

  • تقدیر از مرضیه حدیدچی (دباغ) در برنامه «عصر خاطره با هنر مبارزه»

    خسته نباشی خواهر طاهره

    نخستین برنامه «عصر خاطره با هنر مبارزه؛ پاسداشت مبارزه پیشتازانه و هنر متعهدانه در عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» به دبیری اسماعیل کوشا هفته گذشته در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد و پس از پخش کامل‌ترین نسخه فیلم سینمایی «خونبارش» از عوامل آن و تعدادی از مبارزان راه آزادی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

  • شاعر تنهایی

    اگر بتوانیم سینمای مولف را برابر با سینمای روشنفکری بدانیم ـ یا حداقل یکی از شرایط مهم اطلاق این نوع سینما را مولف بودن آن بدانیم ـ آنتونیونی از سینماگرانی است که سینمایش بشدت دگراندیشانه است.

  • سینماگر زندگی

    آغازگر موج نوی سینمای ایران لقبی است برای سهراب شهید ثالث ، اگر این تنها یک لقب ژونالیستی است اما باید گفت که او یکی از بنیانگذاران کانون سینماگران پیشرو در ایران بود و با مرور سینمایش می‌توان به این نکته پی برد که این لقب چندان بیراه هم نیست.

  • در ستایش و مرگ سینما

    سینماگر ساختارشکن فرانسوی عاشق تجربه است. شیفته این که قالب ها را بشکند و در این سینمای عجیب تجربه کند. سینماگری عاشق تجربه و بی‌هراس از آن. همین است که یکی از پیشگامان موج نوی سینمای فرانسه لقب گرفته است.

  • گزارشی از رابطه سینمای روشنفکری و سینمای بدنه

    شرح یک بده‌بستان همیشگی

    سینمای روشنفکری را می‌توان همان سینمای تجربی، سینمای ضدجریان و هنری دانست و سینمای بدنه را سینمای عامه‌پسند الگومحور خواند.

  • روشنفکری و سینمای اصغر فرهادی

    سینمای روشنفکرانه در برابر سینمای روشنفکر

    اگر روشنفکری را به معنای تاریخی و متعارفش بگیریم، شاید سینمای اصغر فرهادی مصداق سینمای روشنفکری نباشد و در ذیل این معنا باید به دنبال فیلمسازانی چون داریوش مهرجویی و بهمن فرمان‌آرا بگردیم؛ اما اگر خاستگاه طبقاتی و اصلی روشنفکری را طبقه متوسط بدانیم، سینمای اصغر فرهادی به نوعی بازنمای زیست ـ جهان اقشار روشنفکر است که دغدغه‌های این طبقه را نه در ساحت ذهنی و نظری یا عرصه‌های سیاسی و مبارزاتی که در بستر زندگی روزمره و فردی و موقعیت اخلاقی ـ انسانی روایت می‌کند.

  • تبارشناسی سینمای روشنفکری در ایران

    نیمه دهه ۴۰ صنعت سینمای ایران با بحران بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بود. سینما هم مشتریان خود را از دست داده بود و هم حیثیت خود را. کارخانه رویاسازی ایرانی دیگر حتی به تقاضای مردم عادی‌ که فقط به دنبال تفریح و سرگرمی بودند‌ هم پاسخ نمی‌داد.

  • آیا سینمای روشنفکری یک فحش است؟

    روشنفکر بودن اصلا بد نیست. روشنفکران همان‌هایی هستند که سوادی دارند و در پی جهان‌های تازه می‌گردند، اکنون را نقد می‌کنند و از هر چیز پیش پا افتاده‌ای مشغولیتی درست می‌کنند تا بتوان از آن عبور کرد و به سوی دنیاهایی ناب‌تر روان شد اما خیلی مواقع، روشنفکران را دروغگو یا خائن خوانده‌اند.

  • با مهدی هاشمی و بهناز جعفری

    حوض کوچک بازیگری در ایران

    همکاری مهدی هاشمی و بهناز جعفری می‌توانست خیلی زودتر از اینها و در نمایش «مجلس ضربت زدن» بهرام بیضایی اتفاق بیفتد که به دلایلی این مهم تحقق نیافت و حسرت تماشای بازی این دو بازیگر محبوب و توانای ایران در نقش‌های ابن‌ملجم و قطام برای همیشه بر دل علاقه‌مندان عرصه هنرهای نمایشی ماند.