رییس سازمان فضایی کشور گفت: امسال محموله کاوشی شامل میمونی بزرگ تر از نژاد میمون قبلی با کپسول بزرگ تر، حاملی با شتاب کمتر و نیروی پیشران بیشتر و با سوخت مایع به فضا پرتاب می شود.
کد خبر: ۵۵۲۲۵۹
کاوشگر با سوخت مایع به فضا پرتاب می شود

دکتر حمید فاضلی در مصاحبه با  واحد مرکزی خبر افزود: اواخر امسال محموله کاوشی با حامل موجود زنده میمونی از نژاد رزئوس تا ارتفاع150تا170کیلومتری در ارتفاع بالاتر از قبل به فضا پرتاب می شود و سالم برگردانده خواهد شد.

وی گفت: در صورت این موفقیت پس از آن به سراغ پرتاب گری با قطر بیشتر و حتی پرتاب فضانورد با حامل سفیر از کلاس سفیر یک A می رویم.

فاضلی افزود: سوخت حامل قبلی جامد و با شتاب بسیار بالا بود.

وی در ادامه به طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره فجر اشاره و اضافه کرد: امسال این ماهواره که65کیلوگرم وزن دارد با ماهواره بر سفیر یکB در ارتفاع250تا400کیلومتری زمین قرار می گیرد.

رییس سازمان فضایی کشور افزود: عمر مداری این ماهواره یک و نیم سال است درحالیکه ماهواره های قبلی عمر مداری دو تا سه ماه داشت.

فاضلی گفت: ماهواره دوم که امسال به فضا پرتاب می شود ماهواره «شریف ست» ساخت دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره تحقیقاتی با قابلیت تصویربرداری و دقت دوازده و نیم متر است.

وی افزود: این ماهواره نیز با ماهواره بر سفیر یک B پرتاب می شود و در ارتفاع حدود250تا370 کیلومتری زمین قرار می گیرد و عمر این ماهواره نیز حدود سه ماه است.

رییس سازمان فضایی کشور گفت: ماهواره ناهید سومین ماهواره ای است که مراحل طراحی، ساخت و آمادگی برای پرتاب آن انجام شده است.

فاضلی افزود: این ماهواره نیز با همکاری دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است با پرتابگر سفیر یک B امسال در آینده ای بسیار نزدیک پرتاب خواهد شد.

وی گفت: نیروی مورد نیاز این ماهواره را صفحات خورشیدی تامین می کند و وزن این ماهواره که محموله مخابراتی به همراه دارد50 تا60کیلوگرم است.

فاضلی افزود: ماهواره های طلوع و ظفر نیز دیگر ماهواره هایی هستند که مراحل طراحی و ساخت آن انجام شده است و80 تا90کیلوگرم وزن دارند و با پرتابگر سیمرغ به فضا پرتاب خواهند شد.

وی درباره ماهواره بر سیمرغ گفت: نیروی پیش رانش این پرتابگر4 برابر نوع سفیر است که80 تن وزن و دو و نیم متر قطر دارد که نیمه اول امسال به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان فضایی کشور افزود: ماهوارهOUT SAT، ماهواره قائم و ماهواره ایران ست از جمله ماهواره هایی است که در آینده ساخته خواهد شد.

فاضلی همچنین به ساخت ماهواره مصباح نیز اشاره کرد که بومی سازی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها