فتح المبین در واقع نمایش کاملی از جنگ فراگیر مردمی است که همه ارکانش بر قوت و قدرتِ ایمان، ابتکار، تدبیر و استوار است که در کنار وحدت ارتش و سپاه و اشراف اطلاعاتی رزمندگان ایرانی شکل گرفت.
کد خبر: ۵۵۲۱۱۶
اشراف اطلاعاتی رمز موفقیت عملیات فتح المبین بود

نوروز 61 فرا رسیده و اخبار نویدبخشی از جبهه ها به گوش می رسد؛ میدان دفاع؛ در مقابل دشمن در آستانه یک نبرد سنگین قرار دارد، ساعاتی قبل از غروب خورشید نخستین روزهای بهار رزمندگان اسلام از پروردگار خود یاری می طلبند تا هجوم آنها لبریز از لطف و نصرت الهی باشد.

در اولین ساعات بامداد دوم فروردین ماه 61، حمله بسیار سنگین و گسترده عملیات فتح المبین، در منطقه غرب رودخانه کرخه، دزفول و شوش با رمز «یا زهرا» آغاز شد، و تا دهم فروردین به طول انجامید.

هدف از این عملیات آزادسازی منطقه غرب دزفول و جاده دزفول ـ دهلران و تأمین اندیمشک، شوش، دزفول و جاده اندیمشک ـ اهواز است وسعت منطقه آزاد شده : 2400 کیلومتر مربع بوده است.

در اجرای عملیات فتح المبین در مرحله اول تنگه عین خوش را تیپ 14 امام حسین (ع) با فرماندهی حسین خرازی مسدود کرد و توپخانه دشمن را در منطقه «علی گره زد» با عملیات نفوذی یک گردان از تیپ 27 محمد رسول الله(ص) به فرماندهی محسن وزوایی منهدم کرد. در مرحله دوم، تنگه رقابیه را دور زدند و دشمن را از پشت محاصره کرد.

در مرحله سوم، پیش روی به مقر فرماندهی دشمن آغاز شد و یگان 27 حضرت رسول(ص) به فرماندهی احمد متوسلیان، سایت 4 و 5 را که محل استقرار فرماندهی لشگر یک مکانیزه دشمن بود، فتح می کند.
در مرحله چهارم با پاکسازی منطقه آزاد شده و تعقیب دشمن، ارتفاعات منطقه عملیاتی به تصرف درآمد و دشمن به غرب رودخانه «دویریج» عقب رانده شد.

فتح المبین نمایشی از جنگ فراگیر مردمی بود

سپاه که با حدود 32 گردان در عملیات طریق القدس شرکت داشت، در فتح المبین با 135 گردان در میدان نبرد حاضر می شود و اولین لشگر زرهی خود را شکل می دهد، تمام اهداف این عملیات تأمین می گردد و لشگر 10 زرهی و 1 مکانیزه عراق آسیب جدی می بیند. کشور، نشاط معنوی ملت و امام را افزون تر ساخته است، اما حضرت امام(ره) ـ در اوج این فتح بزرگ ـ هوشیارانه مراقب است تا آفت غرور در مردم و رزمندگان نفوذ نکند.

رهبر انقلاب در پیام تبریک فتح المبین پروردگار کریم را مبدأ همه فتوحات می داند و می گوید: «...بارالها! جوانان رزمنده از تو می دانند و به قدرت خویش مغرور نیستند... .»

فتح المبین در واقع نمایش کاملی از جنگ فراگیر مردمی است که همه ارکانش بر قوت و قدرتِ ایمان، ابتکار، تدبیر و استوار است.

حسن باقری در توضیحاتی راجع به این عملیات می گوید: «منطقه عملیات ما در مرحله اول، منطقه بسیار وسیعی بود، که از مناطق غرب رودخانه کرخه شروع می شد و سه راهی قهوه خانه، تپه چشمه، بِلِتا، شاووریه، جُفِینه و تمام این ارتفاعات را تشکیل می داد.»*پیام امام در عملیات فتح المبین انگیزه مضاعفی برای رزمندگان ایجاد کرد

امام خمینی، فرمانده کل قوا، که با اهتمام خاص به حوادث جنگ عنایت داشتند، عملیّات را از طریق فرماندهان عالی جنگ تعقیب و هدایت می نمایند. در یکی از شب های عملیّاتی پیامی توسط فرمانده کل سپاه، برای زرمندگان مستقر در منطقه عملیّاتی فتح المبین ارسال کرده و برای آنان دعا و آرزوی موفقیت می کنند. رزمندگان اسلام با دریافت پیام امام، جانی دوباره گرفته و با روحیه ای عالی به دشمن متجاوز حمله می کنند.

اما آنچه که در موفقیت عملیات فتح المبین نباید فراموش کرد این است که در این عملیات اشراف اطلاعاتی ایرانی در سطح بالایی نسبت به دشمن بعثی قرار داشت هر چند که وحدت سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار نیروهای مردمی از ابعاد دیگر این پیروزی به شمار می آید.(نوید شاهد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها