حالا که هجدهم فروردین است، دیگر کمتر کسی به این فکر می‌کند که نوروز دانش‌آموزان چطور گذشت و والدین چطور پا به پای بچه‌ها، دلهره انجام دادن تکالیف عید را داشتند؛ اما می‌دانم آنهایی که خبر حذف پیک‌های نوروزی و مشق‌های سنگین خانگی را از زبان وزیر شنیده بودند هنوز می‌خواهند بدانند چه شد که امسال نیز نوروز بیشتر دانش‌آموزان به اضطراب انجام دادن تکالیف گذشت.
کد خبر: ۵۵۲۰۳۳

نوروز امسال قرار بود نه سیخ بسوزد نه کباب، قرار بود به‌گفته وزیر، دانش‌آموزان برخلاف همیشه که پاسوز تکالیف سنگین نوروزی می‌شدند، این بار در دامان خانواده و در حین دید و بازدیدهای نوروزی زیر چتر تعلیم و تربیت بروند و اگر تکلیفی هم دارند، کم حجم و متناسب با نیازهای دانش‌آموزان باشد.

اما این اتفاق در نوروز امسال رخ نداد تا یک بار دیگر با این‌که سبک شدن تکالیف نوروزی، تاکید شخص وزیر آموزش و پرورش را به همراه داشت از سوی برخی مدارس و معلمان نادیده گرفته شود البته واکنش دانش‌آموزان و والدین آنها به تکالیف نوروزی متفاوت بود چون برخی انجام دادن این تکالیف پرحجم را وظیفه‌ای بر دوش تلقی‌می‌کردند و به آن تن دادند و برخی نیز آن را لازمه تعطیلات طولانی نوروز می‌دانستند و از آن استقبال کردند.

اینها از این بابت طرفدار تکالیف عید هستند که می‌دانند روح رام نشدنی دانش‌آموزان و میل‌شان به بی‌قیدی در طولانی‌ترین تعطیلات سال را فقط می‌توان با تکالیف خانگی و لزوم پاسخگو بودن به معلم، مهار کرد.

اینها که تکالیف نوروزی را بهترین راه برای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی دانش‌آموزان بویژه کلاس اولی‌ها می‌دانند با این حال از اضطراب ناشی از وجود تکالیف سنگین نوروزی و فشار آن بر همه اعضای خانواده گله دارند یعنی همان باری که قرار بود امسال از دوش دانش‌آموزان برداشته شود و برداشته نشد.

حالا تمام این ماجراها تمام شده و از تکالیف نوروزی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان خاطره‌ای باقی مانده، ولی با این حال هنوز این پرسش مطرح است که اگر وزارت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده که تکالیف نوروزی به سبک سنتی‌اش راهگشا نیست و باید برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در نوروز به راه‌های نوین فکر کرد، چه موانعی بر سر راه است که مدارس از عملی کردن این تفکر سر باز می‌زنند؟

مریم خباز - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها