«مرکز نشر معارف اسلامی» را که به نشر آثار اسلامی بویژه آثار ترجمه شده ایشان و دیگران همت می‌گماشت بارها از نزدیک دیده بودم.
کد خبر: ۵۴۹۰۸۶
به یاد آیت‌الله موسوی لاری

مکانی که با هدف گسترش تعالیم اسلامی و مفاهیم قرآنی در اقصی نقاط دنیا ایجاد شده و پای بسیاری از فرهیختگان و متولیان فرهنگی کشور را به منظور بازدید از آن و آشنایی با روند کار، به این مرکز کشاند و ارتباط این مرکز فرهنگی با مشتاقان و تشنگان حقایق اسلامی، همه را شگفت‌زده می‌کرد.

مرحوم موسوی لاری، به تکامل انسان می‌اندیشید و برای نیل به آن سر از پا نمی‌شناخت؛ اندیشه‌ای که نشأت گرفته از سیره پیامبران الهی و رسالت پیامبر خاتم (ص) بود. این اندیشه، آرمانی بود که برای تحقق آن سر از پا نمی‌شناخت.

بروز و ظهور این هدف از زمانی هویدا و آشکار شد که در سال‌های خفقان رژیم ستمشاهی به نگارش مقالات اخلاق اسلامی در تنها نشریه دینی آن زمان یعنی نشریه «مکتب اسلام» روی آورد و آن مقالات، مجموعه‌ای شد تحت عنوان «رسالت اخلاق در تکامل انسان»؛ اثری که مورد اقبال قرار گرفت و بارها به دست چاپ سپرده شد.

دغدغه‌اش برای تعالی همه انسان‌ها بود. وقتی به دعوت یکی از سازمان‌های اسلامی به آمریکا رفت و معالجات خود را در آن دیار ادامه داد، نشر معارف اسلامی را همواره مورد توجه قرار داد و صاحب‌نظران را به ضرورت آن سوق می‌داد.

آثاری همچون کتاب‌های توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد که حاصل مقالات ایشان در یکی از نشریات بود، پس از سفر به فرانسه و انگلستان به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اردو و اسپانیولی ترجمه شد؛ آثاری که هم‌اکنون به زبان‌های ژاپنی، بلغاری، رومانیایی، چینی، بنگالی و آلمانی ترجمه شده است.

دوران زندگی او، دوران پرمشقت و سخت، اما برای جهان تشیع دوران پرافتخار، اثرگذار و پرثمری بود؛‌ دورانی که در آن برخی آثارش را بارها و بارها به دست چاپ سپرد.

قرآن را به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی و روسی به چاپ رساند و او را در جمهوری آذربایجان به دلیل تلاش علمی‌اش، دکترای افتخاری عطا بخشید؛ دورانی که از او در حوزه علمیه قم چهره‌ای ماندگار در عرصه بین‌المللی به یادگار گذاشت و استادان و بزرگان حوزه علمیه را به تکاپوی بزرگداشت و نکوداشت وی انداخت و به تجلیل از شخصیت علمی و فرهنگی او واداشت.

یادش جاودان و راهش پررهرو باد.

محمد خامه‌یار - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها