در سالی که گذشت، تماشاخانه ایرانشهر 19 نمایش را در سالن‌های خود به روی صحنه برد که 169 بازیگر در آنها نقش‌آفرینی کردند.
کد خبر: ۵۴۸۸۹۴
کارنامه تماشاخانه ایرانشهر در سال 91

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر،‌ کارنامه سال 91 تماشاخانه ایرانشهر نشان می‌دهد که 19 نمایش در طول یک سال در این مجموعه به روی صحنه رفته است و 169 بازیگر مرد و زن در آنها نقش‌آفرینی داشتند.

البته برخی از این بازیگران در دو نمایش حضور داشتند که از میان آنها می‌توان به آتیلا پسیانی، بابک حمیدیان، یاسر خاسب، داریوش فائزی، کاظم سیاحی، عباس آقاجانی، سعید چنگیزیان، سینا رازانی، مرتضی اسماعیل کاشی و اصغر پیران اشاره کرد.

در میان بازیگران زن نیز ستاره پسیانی و شبنم فرشادجو با سه نمایش و مهناز افشار و پانته‌آ پناهی‌ها با دو نمایش بیشترین نقش‌آفرینی را در نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر داشتند.

بر اساس این گزارش 19 نمایش اجرا شده در تماشاخانه ایرانشهر توسط 17 کارگردان به روی صحنه رفت و رضا ثروتی و کلودیا سوراچه، هر کدام دو نمایش را در ایرانشهر اجرا کردند.

نمایش‌های «لو» و «a+b» توسط کلودیا سوراچه و نمایش‌های «مکبث» و «عجایب المخلوقات» توسط رضا ثروتی کارگردانی شدند.

در میان آثار اجرا شده در تماشاخانه ایرانشهر، متن‌های شکسپیر مورد توجه کارگردان‌ها بود؛ از میان 19 نمایش اجرا شده، سه نمایش بر اساس نمایشنامه‌های هملت و مکبث اجرا شد، دو نمایش از ادواردو فیلیپو و دو نمایش نیز از آثار محمد چرمشیر به روی صحنه رفت. دو اثر نیز از ریکاردو فازی به نمایش تبدیل شد.

در بخش طراحی لباس، الهام شعبانی، شیما میرمحمدی و فیاما بنوینیاتی، هر کدام طراحی لباس دو نمایش را بر عهده داشته‌اند.

در بخش طراحی صحنه، هر کدام از نمایش‌ها را فرد خاصی طراحی صحنه کرده است؛ البته بعضی از طراحان صحنه، طراحی لباس نمایشی را نیز بر عهده داشته‌اند که شیما میرمحمدی، پوریا آریان‌پور و محسن شاه‌ابراهیمی از این دست هستند.

در بخش طراحی نور، علی صفری امور مربوط به طراحی نور سه نمایش را بر عهده داشته و رضا بهجت نیز طراحی نور دو نمایش را انجام داده است.

از میان 19 اثر اجرا شده در تماشخانه ایرانشهر، فقط هشت نمایش مدیر تولید داشته‌اند که نورالدین حیدری‌ماهر، مدیر تولیدی دو نمایش را برعهده داشته و نمایش «آنتیگونه» نیز توسط دو مدیر تولید (محمد صفرپور و مجید اسدی) به روی صحنه رفته است.

از میان نمایش‌هایی که در طول سال 91 در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد، فقط نمایش‌های «آمدیم، نبودید، رفتیم» توسط آتیلا پسیانی، «کلمه، سکوت، کلمه» از سوی فرهاد آییش و «21 بار مردن در 30 روز» توسط سجاد افشاریان دراماتوژی شده بود.

همچنین طبق این گزارش تماشاخانه ایرانشهر در سال 91 با مجموع 19 اثر نمایشی در دو تماشاخانه استاد سمندریان و سالن شماره یک میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی شده است.

آثار به روی صحنه رفته مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در سال جاری عبارتند از: «آمدیم نبودید رفتیم»، «پس از سقوط»، «پدر خوانده ناپلی»، «مکبث»، «عجایب المخلوقات»، «شب روی سنگ فرش خیس»، «سی و سه درصد نیل سایمون»، «کلمه، سکوت، کلمه»، «آوازه خوان طاس»، «لو»، «a+b»، «آنتیگونه»، «هنر کمدی»، «درخت بلوط»، «هملت»، «تن تن و راز قصر مونداس»، «21بار مردن در 30روز» و «یاداشتی برای سهراب».

آثاری که با حضور کارگردانان و بازیگران توانمند هنرهای نمایشی و کادر و گروه حرفه‌ای توانستند در جذب حداکثری مخاطب به سالن‌های نمایش بیافزایند.

هنرمندانی همچون: بهزاد فراهانی، علی رامز، آتیلا پسیانی، فرزانه کابلی، قطب‌الدین صادقی، فردوس کاویانی، بهرام ابراهیمی، رضا حداد، آروند دشت‌آرای، ایوب آقاخانی، صابر ابر، علی سرابی، آیدا کیخایی، مسعود میر طاهری، الیکا عبدالرزاق، مریم توکلی، فرهاد آییش، رامین ناصرنصیر، فرشته صدر عرفایی، سعید چنگیزیان، شبنم فرشادجو، امیرحسین رستمی، ولی‌اله شیراندامی، بهاره رهنما، شیوا مکی‌نیان، مهناز افشار، سیامک انصاری، برزو ارجمند، رضا بهبودی، خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، یاسر خاسب، لیلی رشیدی، داریوش فائزی، نازگل نادریان، محمد اسکندری، مهوش افشارپناه، فرزانه نشاط‌خواه، رضا مختاری، آناهیتا همتی، فرناز رهنما، نیما رییسی، مهدی سلطانی، پرستو گلستانی، هایده حائری، امیر غفار منش، مریم سعادت، کاظم هژیرآزاد، بابک حمیدیان، مرتضی اسماعیل‌کاشی، مجید بهرامی، سینا رازانی، بهمن معتمدیان، مائده طهماسبی، افسانه ماهیان، هادی مرزبان، رضا ثروتی، بابک محمدی، منیژه محامدی، رضا حداد، وحید رهبانی، رضا گوران، بهناز جعفری، حسن معجونی، سعید چنگیریان، طناز جعفری، محسن حسینی، سحر دولت‌شاهی، فرزاد حسنی، کامران تفتی، اصغر خلیلی و .... که تمامی از فعالین عرصه هنرهای نمایشی بوده و طی سال‌های گذشته بیشترین تمرکز و توجه خود را بر حضور در تولید آثار نمایشی قرار داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها