مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ خبر داد:

تسهیلات بنیاد شهید برای اعضای خانواده جانبازان

فراکسیون ایثارگران در مجلس شورای اسلامی فراکسیونی پرتعداد است و بیش از صد نفر از نمایندگان در آن عضویت دارند و عضویت در این فراکسیون را برای خود افتخار بزرگی می‌دانند.
کد خبر: ۵۴۸۷۳۰
خانواده شهدا در پیچ و خم امور اداری فراموش نشوند

سال گذشته انتخابات فراکسیون برگزار و اعضای هیات رئیسه تعیین شد و از آن زمان تاکنون، هفته‌ای یک جلسه برای بررسی مشکلات ایثارگران در کشور تشکیل شده است.

این جلسه‌ها با تفکیک امور مربوط به ایثارگران و جانبازان انقلاب اسلامی ایران در سه محور اساسی کار خود را آغاز کرد؛ نخستین محور، پیگیری قوانین مدونی بود که به دلایل اداری عملیاتی نشده است.

فراکسیون، پیگیری این مصوبات را برای عملی و اجرایی شدن در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد تعدادی از این قوانین را برای اجرایی شدن آماده کند که البته این تلاش هنوز ادامه دارد و برخی مسائل ایثارگران را در برمی‌گیرد.

دومین محور نشست‌های فراکسیون، بررسی قوانینی بود که ابلاغ و اجرا می‌شد اما نیاز به اصلاح داشت، به این معنا که ممکن است در تصویب یک قانون مشکلی وجود نداشته باشد اما پس از آن‌که مدتی اجرایی شد، مشکلاتی برای جامعه هدف ما یعنی جامعه ایثارگری به‌وجود بیاورد.

برخی قوانین قدیمی هم نیاز به تجدید نظر، اصلاح و ارائه پیشنهادهای جدید داشت. به عنوان مثال، درباره بحث درمان ایثارگران، مشکلاتی برای جامعه ایثارگری به‌وجود آمده بود و نارضایتی‌هایی به دنبال داشت.

بر همین اساس فراکسیون، بررسی‌های اولیه خود را انجام داد و به این نتیجه رسید که شرایط موجود مناسب نیست و طی جلساتی که با بنیاد شهید و ایثارگران برگزار کردیم، قرار شد در آینده این مشکلات برطرف شود.

اما برخی قوانین هم هنوز بلاتکلیف مانده‌ بود و نیاز به توجه ویژه داشت؛ برای مثال، لایحه جامع ایثارگران مدت‌طولانی بود که میان مجلس و شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت‌و آمد بود، اما در نهایت با پافشاری فراکسیون قرار شد این طرح تعیین تکلیف شود و تاکید کردیم اگر مشکلات این طرح قابل حل نیست، لایحه مختصرتری به عنوان جایگزین طرح پیشین ارائه شود که دغدغه‌های ایثارگران را برطرف کند البته در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را به صورت کلی پذیرفت و الان در مرحله‌ای است که باید اشکال‌ها و ایرادهای احتمالی موجود در طرح برطرف شود.

دسته سومی مسائلی که فراکسیون پیگیری کرد، این است که برخی نیازهای جامعه ایثارگری هنوز جنبه قانونی پیدا نکرده، به این معنا که نیازهای جامعه ایثارگری ممکن است روز به روز گسترش یابد و بر همین اساس باید منطبق با شرایط زمانی برای نیازهای جدید، قوانین جدیدی تصویب شود و این در حالی است که برای به‌روز‌رسانی این قوانین اقدامات زیادی انجام نشده است.

اکنون اطلاعات جدید از جامعه ایثارگری گرفته شده و نمایندگان از خواسته‌ها و نیازهای این جامعه مطلع شده‌اند و از دستگاه‌های مرتبط هم خواسته شده پاسخ نیازهای جامعه ایثارگری را در قالب لایحه به مجلس ارائه کنند تا ان‌شا‌‌ءالله این نیازها در قالب قوانین جدید گنجانده شود البته فراکسیون به این نتیجه رسیده است برخی قوانین هم بوده که اجرایی نشده و دستگاه‌های مرتبط از جمله بنیاد شهید باید برای اجرایی کردن آن بیشتر تلاش می‌کردند.

از جمله آنها می‌توان به تفسیر ماده 13 مربوط به آزادگان در کشور ـ که به دریافت معوقات از سوی ایثارگران اختصاص دارد ـ اشاره کرد.

اکنون سه گروه از آزادگان را در کشور داریم که اولین آنها تاکنون بیش از یک سوم معوقات خود را نگرفته‌اند؛ گروه دیگر یک سوم را گرفته و دو سوم باقیمانده به آنها پرداخت نشده و گروه سوم گروهی هستند که عمده مطالبات خود را دریافت کرده‌اند. بنیاد شهید باید به عنوان متولی امر، مطالبات این جامعه را پیگیری کند تا در اسرع وقت مطالبات باقیمانده خود را دریافت کنند.

همچنین برخی خانواده‌های معظم شهدا با این‌که قرار بوده مطالباتشان را در قالب حقوق بازنشستگی پرداخت شود، اما هنوز مطالباتشان دریافت نکرده‌اند که در این زمینه هم با بنیاد شهید جلسه‌هایی داشته‌ایم که قرار شد با پیگیری‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، این عزیزان هم به مطالبات و حقوق خود برسند.

در بحث رایگان بودن هزینه‌های دانشگاهی اعم از سراسری، آزاد و پیام نور و تمام موسساتی که در کار آموزش‌های دانشگاهی هستند، قرار شد این خدمات برای عزیزان به صورت رایگان انجام شود و بنیادهای مربوط نگذارند ایثارگران متحمل هزینه و زحمت مضاعف بشوند.

بنابراین مشاهده می‌کنیم در محور‌های ذکر شده، فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی ورود کرده و به نتایج ملموسی هم رسیده است.

همچنین در فراکسیون ایثارگران مجلس، درباره خلأها و اشکال‌های مدیریتی هم بحث شده است که از جمله می‌توان به برخی مشکلات مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران ـ که باعث نارضایتی برخی ایثارگران شده است ـ اشاره کرد.

در همین خصوص به ارزیابی عملکرد مدیران پرداختیم و از چند نفر از مسئولان و همچنین شخص رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و معاونان ایشان دعوت کردیم و در برخی حوزه‌ها از آنان توضیح خواستیم و پیشنهادهای مختلف و انتقادهای مطرح شده را به آنها منتقل کردیم؛ مسئولان هم توضیحاتی دادند اما در نهایت اعضا به این نتیجه رسیدند که برای فعال کردن امور بنیادشهید و ایثارگران در همه قسمت‌ها باید تلاش مضاعف داشته باشیم تا این جامعه هدف که روزی برای استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دفاع از کیان کشور با همه وجود تلاش می‌کرد در پیچ و خم‌های اداری به فراموشی سپرده نشود.

نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند کسانی را که از کیان مملکت خود دفاع کرده‌اند، ارج بنهد و بخصوص مسئولان در این زمینه نباید کوتاهی کنند، زیرا کوتاهی آنان در پیشگاه خداوند منان قابل بخشش نخواهد بود.

ضرغام صادقی - عضو هیات رئیسه فراکسیون امور ایثارگران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صدیقه ثابت
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
۰
۰
با سلام من تك فرزند شهیدم بخدا روانی شدم مشكلات زندگی داره دیونم میكنه درد دلم را به كی بگم به كی به دادم برسید تو را به خدا كمكم كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها