تصادفات سالانه جان 18هزار ایرانی را می گیرد

تلفات جاده‌ای ایران معادل سقوط سالانه 60 هواپیما

هرچند مسوولان راهنمایی و رانندگی کشور پیش‌بینی می‌کنند آمار تلفات تصادفات امسال نسبت به سال گذشته که 20 هزار نفر بود، کاهش پیدا کند، اما وقتی فرمانده پلیس راه کشور از 6297 تصادف منجر به فوت در 10 ماهه نخست امسال، سخن به میان می‌آورد و اضافه می‌کند در این تصادفات 8029 نفر جان باخته‌اند، باید به مسافران نوروزی هشدار داد کمی محتاط‌تر و آهسته‌تر به پدال گاز فشار بیاورند؛ چرا که توجه به این آمار تاسف‌بار و رعایت نکات ایمنی که پلیس راهنمایی و رانندگی آن را گوشزد می‌کند، می‌تواند تا حد زیادی از آمار قربانیان بی شماری که هرساله در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند، بکاهد.
کد خبر: ۵۴۸۰۹۷
انحراف به چپ، علت نیمی از تلفات جاده‌ای است

مرور آمارتصادفات و تلفات جاده‌ای از نامناسب بودن جاده‌ها، حواس‌پرتی رانندگان و کم‌توجهی مسئولان حکایت می‌کند. سال 89 حدود 23 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای فوت کردند و در سال 90 این آمار به 20 هزار نفر رسید، بااین‌که آمارهای سال 91 هنوز تمام و کمال اعلام نشده است، اما به گفته رئیس‌پلیس کشور این آمار به احتمال زیاد کمتر از 19 هزار نفر خواهد بود.

محمدرضا مهماندار رییس‌پلیس راه کشور درباره آمار بالای تلفات تصادفات در کشور به جام‌جم می‌گوید: تصادفات در کشورمان علت دوم مرگ و میر است؛ در حالی ‌که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی علت مرگ و میر به دلیل تصادف در دنیا در رتبه هشتم یا نهم قرار دارد.

انحراف به چپ از علت‌های تصادف است که در کشورمان 14 درصد علت تصادفات را به خود اختصاص داده جالب‌تر این‌که بیش از 50 درصد تلفات تصادفات هم به علت انحراف به چپ است، این در حالی است که رعایت نکردن حق تقدم و خستگی و خواب آلودگی به ترتیب 17، و 4.9 درصد علل وقوع تصادفات را تشکیل می‌دهد.

مهماندار ادامه می‌دهد: حدود 50 درصد افرادی که در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند بر اثر وارد شدن ضربه به سرشان فوت می‌کنند، علاوه براین حدود 25 درصد مرگ و میر‌ها به دلیل شکستگی‌های متعددی است که ناشی از نبستن کمربند ایمنی در خودروها و نگذاشتن کلاه ایمنی در موتورسیکلت‌سواران است.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در سال‌های 85 تا 89 حدود 66 هزار و 248 نفر به دلیل حوادث رانندگی و ضربه به سر، جان خود را از دست داده‌اند. در این میان 55 درصد متوفیان بر اثر ضربه به سر فوت کرده‌اند به گفته رئیس‌پلیس راه کشور مهم‌ترین علت این تلفات، نبستن کمربند ایمنی و نداشتن کلاه ایمنی است.

به گفته مهماندار عابران پیاده از آسیب‌پذیرترین کاربران حوزه ترافیک هستند، ‌ چرا که در تهران بیشترین کشته‌های حوادث مربوط به عابرین پیاده بوده است. به این ترتیب که در سال‌های 85 تا 89 حدود 46درصد کسانی که در تهران فوت کرده‌اند، عابر پیاده بوده‌اند و مازندران و گیلان در رتبه‌های بعدی این آمار قرار دارند.

با توجه به این‌که به تعطیلات پایان سال نزدیک هستیم بهتر است یادآور شویم بیشتر افرادی که به دلیل تصادفات در این زمان جان خود را از دست می‌دهند، افرادی هستند که کمربند ایمنی خود را نبسته و به دلیل شدت ضربه از خودرو به بیرون پرتاب شده‌اند.

به گفته مهماندار در سال 90 پژوهشکده حمل و نقل رقمی معادل 22 هزار میلیارد تومان را هزینه خساراتی که تصادفات به کشور وارد می‌کند تعیین کرده است.

هر 48 ساعت یک موتور سوار می‌میرد

در بین تلفات تصادفات راکبان موتور سیکلت همیشه سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده و می‌دهند، روز گذشته تشکری هاشمی دراین باره به ایسنا، گفت: هر 48 ساعت یک موتورسوار بر اثر سوانح رانندگی در تهران کشته می‌شود که این آمار در هر سال معادل تعداد مسافران یک هواپیمای بوئینگ 727 است. در حالی که ده برابر این تعداد را باید به مجروحان و آسیب‌دیدگان موتورسوار اختصاص داد.

فرمانده پلیس راه کشور هم می‌گوید: در کل کشور سالانه 3500 تا 5000 نفر از موتور سوارها در شهرها و جاده‌ها فوت می‌کنند.

به گفته مهماندار بیشتر موتورسواران به دلیل ضربه مغزی فوت می‌کنند چرا که در سال 90 حدود 1458 نفر و در سال 91 حدود 1567 نفر به علت تصادف با موتورسیکلت در کشور جان خود را از دست داده اند این در حالی است که در سال 90 حدود 11 هزار و 25 نفر و در سال 91 حدود 14 هزار و 430 نفر هم در تصادف با موتورسیکلت مجروح شده‌اند.

توصیه به مسافران نوروزی

قبل هرکار از سلامت و ایمنی خودروی خود اطمینان پیدا کرده و برای رفع نقص در سیستم ترمز، موتور و برف‌پاکن‌های خودروی خود دست به کار شوید، برای اینکار می‌توانید قبل از سفر با مکانیک خود مشورت کرده و از او بخواهید خودروی شما را بررسی کند تا حین سفر مشکل فنی نداشته باشد.

گرفتن معاینه فنی می‌تواند شما را به سالم بودن خودرو مطمئن کند و از بروز تصادفاتی که به دلیل نقص فنی رخ می‌دهد، پیشگیری کند.

سلامت راننده نیز از نکته‌هایی است که پلیس راهنمایی و رانندگی آن را به رانندگان گوشزد می‌کند، اگر حال و حوصله رانندگی ندارید جان همسفران و دیگران را به خطر نیندازید.

همراهی و همدلی سرنشینان هم می‌تواند نقش چشمگیری در دقت و نشان دادن عکس‌العمل بموقع رانندگان بازی کند.

بیشترین علت تصادفات توجه نکردن راننده به جلو است، خستگی، خواب‌آلودگی، صحبت با تلفن همراه و سرنشینان و خوردن وآشامیدن می‌تواند برای چند ثانیه حواس راننده را پرت کرده و منجر به تصادف مرگباری شود.

بیشترین علت تصادفاتی که منجر به مرگ و میر می‌شود انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز است.

بستن کمربند ایمنی نقش چشمگیری در کاهش تلفات جاده‌ای دارد، چرا که طبق آمار خیلی از کشته شده‌ها به خاطر نبستن کمربند ایمنی بعد از تصادف به خارج از خودرو پرتاب شده یا بر اثر ضربه مغزی فوت می‌کنند.

موتورسواران هم به خاطر ترافیک بیشتر در تعطیلات بهتر است حداقل کمتر از موتورسیکلت استفاده کنند و در صورت اجبار هنگام تردد چراغ‌های وسیله نقلیه را روشن کنند تا رانندگان دیگر متوجه حضور آنها باشند.

مهدی آیینی -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها