سال‌هاست بیماری‌های قلبی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ انسان‌ها شناخته می‌شود.
کد خبر: ۵۴۷۷۸۱
تپش قلب به‌ کمک فناوری

تاکنون روش‌ها و فناوری‌های مختلفی به کار گرفته شده است تا انسان‌ها با خطر بیماری‌های قلبی مقابله کرده و به نوعی با خطر مرگ روبه‌رو نشوند.

از جراحی انسان و تعویض رگ‌های اصلی و منتهی به قلب گرفته تا فرستادن بالن برای باز کردن مجراهای موجود که مقدار خون زیادی از آنها عبور کرده و به بخش‌های مختلف بدن انسان می‌رود.

با این حال تمام بیماری‌های قلبی نشانه‌های آشکاری نداشته و حتی ممکن است افرادی را هدف قرار دهد که در ظاهر هیچ مشکلی در زمینه سلامت بدنی ندارند.

در همین راستا می‌توان به تعدادی از ورزشکارهای جوان اشاره کرد که در میان مسابقه‌های  با اهمیت ورزشی، کنترل خود را از دست داده و روی زمین افتاده‌اند.

در ادامه و بعد از خارج شدن این ورزشکارها دلیل مرگ در عین ناباوری سکته قلبی اعلام می‌شود. حال پرسش اصلی اینجاست که دلیل این سکته‌های قلبی غیرمنتظره چیست و آیا راه‌حلی برای مقابله با آنها وجود دارد؟

جریان الکتریکی در قلب

سلول‌های درون ماهیچه قلب در تمام طول عمر انسان جریان الکتریکی بخصوصی را برقرار می‌سازند. برخی از سلول‌ها در قلب مدام توسط خودشان باردار شده و باعث باردار شدن دیگر سلول‌ها نیز می‌شوند.

جریان الکتریکی درون ماهیچه قلبی در مسیر ویژه‌ای جاری و در ادامه قلب منقبض شده و خون به بخش‌های مختلف بدن منتقل می‌شود.

 این الگوی الکتریکی هماهنگ قلب، برای پر و خالی شدن با هر ضربان که موجب گردش خون در سراسر بدن می‌شود، ضروری است.

وقتی این الگوی الکتریکی به هم خورده و ناهماهنگی ایجاد می‌شود (فیبریلاسیون)، انقباض‌های ماهیچه قلبی نامتعادل شده و خون پمپ نمی‌شود.

این عمل موجب کاهش فشار خون، کمبود اکسیژن، آسیب ماهیچه قلبی و مرگ نابهنگام می‌شود. برای مقابله با این حالت دستگاهی ساخته شده که دفیبریلاتور (الکتروشوک) نام دارد.

روش کار این دستگاه که تا کنون به شکل دو اتصالی طراحی می‌شد، به این شکل است که با فرستادن یک شوک ناگهانی ضربان قلب را دوباره به حالت اصلی بازگردانده یا ماهیچه قلبی را به‌طور کامل راه می‌اندازد.

دفیبریلاتور از یک منبع تغذیه یا یک باتری داخلی بزرگ برای شارژ کردن یک خازن حجیم با مقادیر پنج تا ۴۰۰ ژول استفاده می‌کند. دو قطعه فلزی یا همان الکترودها که به دفیبریلاتور متصل است روی هر دو طرف سینه بیمار قرار می‌گیرد.

 انرژی ذخیره شده در درون خازن از یک الکترود به الکترود دیگر دشارژ شده که در نتیجه شوکی را به قلب منتقل کرده و ضربان منظم دوباره باز می‌گردد.

نکته قابل توجه این است که تا این لحظه تمام شکل‌های دفیبریلاتور از دو اتصال مختلف استفاده می‌کردند.

هر چند نمونه‌هایی که در خارج بدن بیمار قرار بگیرند نیز وجود دارد؛ با این حال یکی از انواع رایج این دستگاه در داخل بدن انسان قرار می‌گیرد.

اتصالی ساده اما مطمئن

وجود پیچیدگی بیش از حد در ناحیه حساسی از بدن همچون قلب ممکن است با خطرهای جدی همراه شود. در همین خصوص محققان آلمانی موفق شده‌اند دفیبریلاتوری را طراحی کنند که داخل بدن قرار گرفته و تنها از یک اتصال استفاده می‌کند.

این دستگاه جدید همچون نمونه‌های قبلی در زمان اختلال دریچه‌های بالایی قلب و ضربان نامنظم به وسیله آزاد کردن یک شوک ناگهانی این امکان را برای ماهیچه قلبی به‌وجود می‌آورد که برای بار دیگر به صورت منظم منقبض شده و خون را به بخش‌های مختلف بدن منتقل کند.

لومکس ۷۴۰ دیاکس که شرکت بایوترونیک در آلمان ساخته بتازگی توانسته است تائیدیه‌های لازم را از سوی سازمان دارو و غذای آمریکا گرفته و در ادامه به‌صورت عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

جالب است بدانید لومکس۷۴۰ حتی این قابلیت را دارد که از طریق شبکه بی‌سیم به یک سیستم خانگی متصل شده و در ادامه اطلاعات مختلفی را برای مراکز مورد تائید بفرستد.

اطلاعاتی که از به‌وجود آمدن حمله‌های ناگهانی یا دیگر بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
۰
۰
آفرین به این دانشمندان. خدا كنه با توجه به بیماری شایع قلبی در ایران پزشكان و دانشمندان ما نیز علیرغم كمبود امكانات و یا عدم حمایتهای مناسب در این جور زمینه ها فعالیت كنند. و صرفا به فكر مادیات نباشند . و از خودشون آثار خوبی رو به یادگار بذارند. تا علاوه بر آرامش خودشون سرافرازی ایران رو هم به ارمغان بیارند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها