وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

فعالان فرهنگی مساجد معرف اسلام باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش مهم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کادرسازی و مأنوس‌کردن جوانان با مسایل معنوی اشاره و بر پیوند جوانان با مسجد تاکید کرد.
کد خبر: ۵۴۷۲۶۹
فعالان فرهنگی مساجد معرف اسلام باشند

به گزارش روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، سید محمد حسینی در «همایش مسجد، جایگاه عبادت، پایگاه سیاست» به رشد تعداد قابل توجه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان تهران اشاره و ضمن قدردانی از دست اندرکاران اداره کل ارشاد استان تهران برای این اهتمام به این مهم،گفت: به فضل الهی حرکت مردمی در توجه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن شکل گرفته است زیرا در مقابل تهاجم فرهنگی راهی جز فعالیت‌ها بر مدار مسجد شکل بگیرد.

حسینی گفت: بر این باوریم وقتی جوانی در مسجد با عقاید اسلامی مأنوس شود هم‌سن‌وسالان، خانواده و دیگر افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین اگر یک نفر را هم شایسته جامعه اسلامی تربیت کنیم منشأ خیر و برکت برای کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام اولین اقدامش تأسیس مسجد بوده است، اظهار کرد: در همان صدر اسلام نبی مکرم اسلام همه امور مهم جامعه را در مسجد انجام می‌داد از جمله بسیج مردم برای جنگ، مشورت و کارهای مهم جامعه اسلامی و حتی دیدار نمایندگان دیگر بلاد اسلامی در این مرکز مهم اسلامی صورت می‌گرفت، بنابراین امروز ما نیز اگر می‌خواهیم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و دینی مذهبی را ترویج دهیم باید مساجد را تقویت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر می‌بینیم در برخی از کشورها نشاط، شادابی و فعالیت در مساجدشان وجود ندارد حرکت‌های انقلابی نیز در آن جامعه‌ها وجود نخواهد داشت، انقلاب اسلامی ایران با بنیان‌گذاری امام خمینی فعالیت‌های پیش از انقلاب خود را در مساجد دنبال کرد و در دوران دفاع مقدس نیز این مسجد پایگاه مهمی در بسیج جوانان به مساجد نقش مهمی داشته است که باید در حال حاضر نیز پیوند دایمی ما با مسجد حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه واژه مسجد و مساجد با هم بیش از 27 بار در قرآن کریم مطرح شده است و در آیه 18 سوره توبه به ویژگی‌های آبادکنندگان مساجد پرداخته شده است، تصریح کرد: اگر مسجد با بهترین شکل و به صورت نفیس‌ترین حالت‌ها ساخته شود ولی تأثیرگذاری نداشته باشد هیچ ارزشی ندارد.

به گفته وی آبادگری مسجد باید در زمینه آموزش، تعلیم و تربیت باید باشد زیرا هر مسجدی که بر پایه پارسایی و تقوایی بنا شود مسجدی آباد است و در کشور ما نیز مساجد باید چنین ویژگی ساخته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: مسجد ضرار فقط مختص زمان پیامبر (ص) نیست زیرا در حال حاضر نیز می‌بینیم برخی از افراد از مساجد و حوزه‌های دینی بر علیه اسلام استفاده می‌کنند و موجب تفرقه و جدایی بین مسلمانان می‌شوند که باید گفت چنین مصادیق و مکان‌هایی مصداق مسجد ضرار هستند.

حسینی افزود: چنین اقداماتی از سوی دشمنان تنها به منظور غافل‌کردن مسلمانان از دشمن واقعی و به منظور تفرقه در میان مسلمانان است، این‌گونه دشمنی‌ها و دشمنان همواره در طول تاریخ بوده است که نمونه بارز آن را در حال حاضر در کشور پاکستان می‌بینیم.

فعالان فرهنگی مساجد معرف اسلام باشند

وی با تأکید بر اینکه فعالان فرهنگی مساجد در این زمینه رسالت دارند که معرف اسلام باشند، وی خاطرنشان کرد: فعالان فرهنگی مساجد وظیفه دارند در مقابل حرکت‌های دشمنان و مسیرهای باطل مبارزه کنند و مراقب چنین جبهه‌هایی باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به جایگاه و نقش مساجد از گذشته تاکنون،اظهار داشت: همواره حوزه‌های علمیه‌ای همچون نجف و قم در کنار بارگاه ملکوتی امام علی (ع) و حضرت معصومه (س) تشکیل شده‌اند و در جوار این مکان‌های مقدس نیروهای مؤمن و شایسته تربیت شده است.

وی گفت: ما نیز در حال حاضر باید مساجد را فعال کنیم زیرا نقش مسجد از همان صدر اسلام همین بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: وقتی مساجد ما فعال باشند جامعه ما جامعه آگاه می‌شود و جوانان با مباحث اعتقادی و دینی آشنا می‌شوند و در مقابله با شبهات مطرح‌شده از سوی دشمنان استوار و محکم دفاع خواهند کرد.

حسینی خاطرنشان کرد: هم اکنون عصر ارتباطات است و نمی‌شود حصار بر اطراف افراد کشیده شود، باید افراد متخلق به اخلاق الهی و بصیرت شوند.

وی با تأکید بر دنبال‌کردن برخی از برنامه‌ها با جدیت بسیار در مساجد کشور، گفت: طرح چهره به چهره به عنوان یکی از طرح‌های خوب است که آغاز شده و نیاز است این طرح در سراسر کشور با جدیت دنبال شود و نباید نسبت به آن بی‌اهمیت شد.

حسنیی در عین حال گفت:همچنین بحث ایجاد کتابخانه در جوار مساجد نیز باید با جدیت پی‌گیری شود زیرا موجب افزایش سرانه مطالعه در کشور می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه فعالان فرهنگی مساجد قدر مسئولیتی که بر عهده دارند را بدانند، گفت: باید از ظرفیت مساجد برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی استفاده کرد.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، " سید احسان قاضی زاده هاشمی " مدیر کل ارشاد استان تهران از اطلس کانون‌های مساجد تهران رونمایی و در ادامه از پدر، مادر و فرزند شهید سردار حسن شاطری و 27 تن از مدیران نمونه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران تجلیل شد.

همایش مسجد، جایگاه عبادت، پایگاه سیاست عصر سه شنبه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید احسان قاضی زاده هاشمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سالن آدینه برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امین
Germany
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
لطفا آرشیو قسمت ضمیمه ها رو كامل كنید مخصوصا ضمیمه های كلیك - قاب كوچك و تپش اگه امكانش هست كامل بذارید از شماره 1 ممنون

نیازمندی ها