الهام در جمع خبرنگاران:

احمدی‌نژاد بنی‌صدر نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی جدا شدن از خط اصیل روحانیت، مرجعیت و علمای خیرخواه ملت را از عوامل اصلی انحراف مشروطه دانست و با اشاره به مخالفت بنی‌صدر با تئوری ولایت فقیه در قانون اساسی، تأکید کرد که امروز ولایت فقیه کشور را در فراز و فرودها و بحران‌های داخلی و خارجی صیانت می‌کند و خیرخواهانه اختلافات سیاسی را حل می‌کند.
کد خبر: ۵۴۶۶۶۷
بنی صدر مخالف ولایت فقیه بود

علی لاریجانی در مراسم تقدیر از برگزیدگان علمی و فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در مجلس، عسگراولادی را پیر فرزانه سیاست لقب داد و گفت: وجود ایشان نمادی از یک عمر مبارزه برای حکومت اسلامی است. ایشان فراز و فرودهای سنگینی درک کردند و در میدان بودند و همیشه هم همین‌ حسن و خلق را داشتند که انصافاً می‌توان گفت که ایشان رجل سیاسی طراز جمهوری اسلامی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق عسگراولادی، خاطرنشان کرد: آقای عسگراولادی تربیت‌یافته مکتب اصولی فکری است و حضور ایشان در این جمع مایه افتخار ماست. امیدواریم که بیانات ایشان و تذکرات و نصایح‌شان برای همه سیاستمداران مفید باشد.

وی به نامه‌نگاری‌های اخیر عسگراولادی اشاره کرد و گفت: این روزها می‌بینم که ایشان مکاتبات و نامه‌هایی دارند که نشانه نشاط فکر سیاسی ایشان است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود به سابقه تشکیل پارلمان و همچنین نهضت مشروطه اشاره کرد و گفت: اساس مشروعیت در اینجا (سالن مشروطه مجلس) بنا شد. آن زمان ندای عدالتخانه را سر دادند که کشور انضباط قانونی پیدا کند و از زیر سلطه دیکتاتوری در آید. تأسیس پارلمان در حدود 100 سال پیش از دوران مشروطه آغاز شد که نهضتی خوب و ارزشمند بود،اما اشکالش این است که در فراز و فرودی که پیدا کرد عاقبت به خیر نشد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به عواملی که باعث شد نهضت مشروطه از مسیر خارج شود، اظهار کرد: دردهای نهضت مشروطه برای رهبران جمهوری اسلامی تأثیرگذار بود و باعث شد رهبران ما حرکت‌شان را به گونه‌ای تنظیم کنند که این گرفتاری‌ها پیش نیاید.

وی یادآور شد: چند عامل مهم در ارزیابی نهضت مشروطه باید مدنظر باشد که در انقلاب ما نیز به آن توجه شد. یکی این بود که نهضت مشروطه به وسیله مراجع بزرگ نجف و تهران آغاز شد و آنها بودند که باعث شدند توده ملت پای کار بیاید ولی وقتی این حرکت آغاز شد پنج مجتهد طراز اول که یکی از آنها مدرس بود به مجلس آمدند تا مراقب باشند، اما چند جریان این مسیر را عوض کرد. برخی غرب‌گرا، برخی تحت تأثیر مارکسیست‌ها و عده‌ای دسایس انگلیسی‌ها را دنبال می‌کردند، اینها آرام آرام سهم و مسیر خود را از راه و مسیر روحانیت جدا کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی مدرس تنها بود اگرچه او نمی‌توانست حرف نزند اما همه مارکسیست‌ها، گروه‌های غرب‌زده و جریان‌هایی که از انگلیس بهره می‌برند جلوی او می‌ایستادند. مثلا در مورد قرارداد ننگین وثوق‌الدوله کمتر کسی جلوی این قرارداد ایستاد اما مدرس نهیب زد اگرچه جریانات با وی همراهی نمی‌کردند.

لاریجانی جدا شدن از خط اصیل روحانیت، مرجعیت و علمایی که خیرخواه ملت بودند،از عوامل انحراف مشروطه عنوان کرد و افزود: در انقلاب اسلامی برای تدوین قانون اساسی خیلی به این موضوع توجه شد که مراقبت شود تا جریان‌های مختلف مسیر را دچار اعوجاج نکنند. تئوری ولایت فقیه هم برای این به وجود آمد که مسیر حرکت انقلاب اسلامی، سمت و سوی درستی داشته باشد.

وی با اشاره به مخالفت برخی جریانات با تئوری ولایت فقیه در تدوین قانون اساسی، گفت: در مجلس مؤسسان یا خبرگان قانون اساسی، جریاناتی مخالف ولایت فقیه بودند. یکی از آنها بنی‌صدر بود که اسناد مخالفت وی وجود دارد. جریانات غرب‌زده هم مخالف این تئوری بودند اما فکر بلند امام(ره) و پندی که ایشان و سیاستگذاران بزرگ از تاریخ گرفته بودند این نقیصه را رفع می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که ولایت فقیه کشور را در فراز و فرودها و بحران‌های داخلی و خارجی صیانت می‌کند، گفت: یکی دیگر از عوامل انحرافات مشروطه جریاناتی بودند که ریشه در انگلیس داشتند، اما ظاهر بزک کرده آنها موجب می‌شد خودشان را با قیافه دیگری نشان دهند. یکی از این افراد سردار سپه بود. آنها موجودات حقه‌باز سیاسی بودند که ظاهر دیگری داشتند اما فکر دیگری را دنبال می‌کردند. انگلیسی‌ها بلد بودند این گروه‌ها را چطور هدایت کنند. در مجلس وقتی می‌خواستند نظام را عوض کنند مدرس مخالف بود و می‌دانست شعاری که سردار سپه برای جمهوریت می‌دهد در آن دیکتاتوری نهفته است. این افراد بودند که در نهضت مشروطه انحراف ایجاد کردند.

وی جنجال‌آفرینی و درگیری‌های زیاد سیاسی در مشروطه را از دیگر عوامل انحراف این نهضت دانست و گفت: دامن زدن به اختلافات و توجه نکردن به مسائل کلان کشور مسأله‌ای بود که نفع آن را دیگران می‌بردند به ویژه کسی نبود تا همه از او حرف بشنوند.

لاریجانی در ادامه افزود: نتیجه این امر در انقلاب اسلامی این بود که ممکن است این اختلافات در عالم سیاسی باشد، پس باید جایگاهی وجود داشته باشد که خیرخواهانه مسائل را حل کند. در کشور ما ولی فقیه کار اجرایی ندارد؛ بلکه نگاه می‌کند که حرکت کشتی به سمت صحیحی باشد، اینها پندهایی است که از نهضت بزرگ مشروطه گرفته شده است.

رئیس قوه مقننه که در سالگرد تأسیس کمیته امداد امام خمینی در جمع نخبگان علمی و فرهنگی این نهاد حمایتی سخن می‌گفت، عدالت را از مسائل مورد توجه جامعه در 34 سال پس از انقلاب دانست و افزود: رهبران جمهوری اسلامی چه امام بزرگوار و چه افرادی مثل شهید بهشتی و دیگران شعار اصلی‌شان تحقق عدالت بود.

وی با اشاره به تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بعد از گذشت تنها 22 روز از پیروزی انقلاب، یادآور شد: خیلی عجیب نیست که این نهاد ظرف 22 روز به وجود آمد به هر حال ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور باید به نحوی باشد که متناسب با طراز فکر جمهوری اسلامی به عدالت برسد، اگرچه ما هنوز هم در این زمینه نقص داریم اما یک وجه آن این است که افرادی که باید تحت پوشش قرار گیرند باید مورد توجه خاص باشند.

لاریجانی اضافه کرد: بنای فکری کمیته امداد بر خدمتی است که پایه حکومت اسلامی را به وجود می‌آورد و انصافاً افتخارات خوبی داشته‌اند. گاهی نهادها و تشکل‌ها مختصات و شرایط زمانه را درست درک نمی‌کنند و نمی‌توانند نظر توده مردم را جلب کنند، اما توده مردم، شما را باور کردند همچنان که صدقه خود را در صندوق‌های کمیته ملی امداد می‌ریزند و با طیب خاطر به جشن عاطفه‌ها می‌آیند زیرا خدمات شما این اطمینان را به وجود آورده است.

رئیس مجلس توجه به وجوه معنوی در کمیته امداد را مورد توجه قرار داد و افزود: مجلس در دوره‌های مختلف نگاه تحسین‌آمیزی به کمیته امداد داشته است و من در دو دوره اخیر احساس کردم که نمایندگان با طیب خاطر به کمک کمیته امداد می‌شتابند که این به خاطر ویژگی‌های دینی و رفتاری شماست.

لاریجانی با تأکید بر لزوم در اولویت قرار دادن کارآفرینی در شرایط فعلی کشور و با وجود معضل اشتغال، تصریح کرد: این موضوع هم عزت نفس افراد را تأمین می‌کند و هم باعث می‌شود که شما موتور محرک افراد را روشن کنید و آنها خودشان، شغل‌شان را تأمین کنند. من چند ماه پیش این مسأله را متذکر شدم و شنیدم که توفیقاتی در این زمینه داشتید که ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر هم دارد.

وی توجه به تحصیلات عالی برای افراد تحت سرپرست کمیته امداد امام خمینی را خواستار شد و افزود:الحمدالله کمیته امداد در این مسیر حرکت کرده و این از بخش‌های ستودنی این نهاد است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد که برخی نمایندگان مجلس در ابتدای دوره خودشان اعلام کردند که عضو خانواده کمیته امداد بودند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود کمیته امداد را نهادی خدوم و کم و سر صدا توصیف کرد که با تواضع کار خود را انجام می‌دهد.

پس از اظهارات و سخنان علی لاریجانی، از برگزیدگان علمی و فرهنگی کمیته امداد تقدیر شد.

پیش از سخنان رئیس مجلس، انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های کمیته امداد، گفت:‌ در حال حاضر یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش ما هستند که 700 تا 800 هزار دانش‌آموز از دامن این زنان دوره رشدشان را طی می‌کنند. ما همچنین 100 هزار دانشجو و یک و نیم سالمند را تحت حمایت داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که نقش کمیته امداد تنها معیشتی نیست،افزود: کمیته امداد امام خمینی در امنیت ملی و اقتدار ملی هم بزرگ‌ترین نقش را داشته، همچنان‌که بر اساس گزارش دستگاه‌های امنیتی در تمام شورش‌ها در 34 سال گذشته که از سوی ضدانقلاب داخلی انجام شده هیچ یک از کسانی که گرمای وجودی امام و رهبری را دریافت کردند جزء این شورشیان نبودند و اینجا معلوم می‌شود که اگر امداد نبود چه اتفاقی می‌افتاد.

انواری همچنین تأکید کرد که نقش کمیته امداد در تهدیدات بازدارنده است(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
جرجبرناردشاو
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
۰
۰
خسته نباشی!!!!!!!!!!!!!
عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
۰
۰
امیدواریم انشاالله هم مون به چیزهای كه میگیم اعتقاد قلبی داشته باشیم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها