معاون بازسازی سازمان مدیریت بحران کشور:

۱۰ درصد ساختمان‌های کشور بیمه دارند

رییس سازمان مدیرت بحران خبر داد:

بیمه خانه‌ها در برابر حوادث با 15 هزار تومان

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه مردم با پرداخت مبلغ 15 هزار تومان در سال می توانند خانه خود را در برابر حوادث احتمالی بیمه کنند، گفت: این لایحه این را به دولت داده ایم و برای سرعت کار مجلس هم همزمان لایحه بیمه ساختمان را در دستور کار دارد.
کد خبر: ۵۴۴۳۶۹
بیمه خانه‌ها در برابر حوادث با 15 هزار تومان

حسن قدمی امروز دوشنبه در نشستی خبری اعلام کرد: ساعت هشت صبح فردا سه شنبه در سالن وزارت کشور دومین همایش ملی بازتوانی در حوادث طبیعی برگزار می شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این همایش بیان سیاست های کلی تدوین شده در طرح جامع علمی بازتوانی کشور، برنامه ریزی مناسب برای عملیاتی شدن طرح ها، بهره مندی از نظرات  متخصصین و هماهنگی میان دستگاه ها است.همچنین در این همایش چهار کارگاه آموزشی اعم از بازتوانی  جسمی، بازتوانی روانی، اجتماعی و معنوی و معیشتی و اقتصادی برپا می شود.

معاون وزیر کشور اظهارداشت: سازمان مدیریت بحران، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش تعاون، بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد و سازمان نظام روانشناسی از برگزار کنندگان این همایش هستند.

حسن قدمی درادامه این نشست، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در  پاسخ به سوالی درخصوص جزئیات وام بیمه حوادث ساختمان و وضعیت بافت های فرسوده گفت: مردم آشنایی خوبی با بیمه حوادث ندارند در حالی که با سالی 15 هزارتومان می توان خانه ای را بیمه کرد. ما لایحه این را به دولت داده ایم و برای سرعت کار مجلس هم هم زمان لایحه بیمه ساختمان را در دستور کار خود قرار داده است. پیشنهاد ما این است که تمام خانه های ایران بیمه اجباری حوادث شده و هزینه آن به صورت اقساط در قبوض برق اعمال شود.

وی در مورد بافت های فرسوده روستایی نیز اظهارداشت: ساخت تمامی این بافت ها در این دولت تمام نمی شود و نیاز به برنامه ای پنج ساله دارد. بودجه اختصاص یافته برای نوسازی هر بافت شهری دو میلیون بلاعوض و 20 میلیون وام بدون بهره بوده است که پیشنهاد دادیم وام بلاعوض چهار میلیون و تسهیلات تا 30 میلیون تومان افزایش یابد که سه ماه قبل این پیشنهاد به هیات دولت داده شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به اینکه شما همیشه گفته اید 72 هزار هکتار بافت فرسوده شهری داریم و چند سال است این آمار تکرار می شود، اظهارداشت: این آمار برای سال 89 است و امروز وزارت راه و شهرسازی توانسته است 10 درصد این بافتها را نوسازی کند و باید گفت حدود 63 هزار بافت فرسوده شهری داریم.

وی از راه اندازی سامانه هشدار سریع حوادث طبیعی مانند برف و سیلاب خبر داد و افزود: 24 ساعت زودتر از اعلام هواشناسی این هشدارها به رسانه ها داده می شود.

معاون وزیر کشور درخصوص سهل انگاری برخی سازمان ها در حوادث اخیر مانند سیلاب در بهشهر و خوزستان و زلزله خراسان جنوبی اظهارداشت: هدف ما این است که این سهل انگاری ها را رسانه ای نکنیم ولی گزارش آنرا به ریاست جمهوری داده ایم.

وی موضوع بازتوانی روحی و روانی را از مهمترین اهداف مدیریت بحران بعد از حوادث عنوان کرد و افزود: در شش استان گلستان، اصفهان، سمنان، همدان، قزوین و زنجان پژوهشی در 40 هیات انجام شد و در مجموع 110 هزار نفر آموزش اولیه دیدند و در کاشان هم مانوری عملیاتی گذاشتیم. سازمان هایی که درهمایش فردا حضور دارند همگی محصول اجرای این طرح هستند.

قدمی تصریح کرد: در منطقه زلزله زده آذربایجان شرقی هم اکنون 11 هزار و  155 ساختمان نوسازی و ایجاد شده است و دیگر کسی در چادر زندگی نمی کند البته کانکس ها هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: اینکه می گویید برخی از ساختمانها مقاومت نداشته و خراب شده اند باید بگویم که موضوع این نیست. گاهی برای ساخت یک ساختمان مشکلات زیادی داریم مثلا یک خانواده حتی قبول نمی کند ساختمانش یک متر عقب تر ساخته شود. نمونه ای داشتیم که به علت گوش ندادن به هشدارهای کارشناسان ساختمانی ساخته شد و بعد با ریزش تپه مجاور تخریب شد. من باید بگویم که در زلزله آذربایجان آنهایی که جان خود را از دست داده اند، باختند و آنهایی که ماندند با این اقداماتی که انجام شد، بردند. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها