وقتی روی سن آمد، با لهجه خاصش گفت: «خانم‌ها و آخایان [آقایان]خوش آمدید» و خندید و لبخند بر لب‌های حاضران هم نشاند. برخلاف اغلب موزیسین‌ها، ساز را که به‌دست‌گرفت هیچ گونه استرس و ناآرامی در چهره‌اش نبود. بسیار مهربان همه حاضران تالار وحدت را نگاه می‌کرد و می‌نواخت.
کد خبر: ۵۴۳۰۰۳
رفتارهای حرفه‌ای یک نوازنده

در برخی قسمت‌های اجرایش در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، مردم شروع به دست زدن کردند. این کار بین یک اجرای حرفه‌ای در دیگر کشورها کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، اما با این حال او نه سگرمه درهم‌کشید و نه برافروخته شد، بلکه فقط لبخند زد.

در میانه اجرایش سیستم صوتی سالن قطع شد؛ آن هم به دلیل لج و لجبازی کودکانه برخی کارکنان سالن رودکی با صدابردار برنامه! اما او نهایت همکاری را با صدابردار انجام داد تا مشکل برطرف شود.

به وضوح می‌دید که برخی حاضران در سالن با هم صحبت می‌کنند اما با همان لبخند و بدون تغییر در چهره‌اش، فقط می‌نواخت؛ در حالی که مجری برنامه صحبت‌های آرام و بی صدای برخی حاضران را تاب‌نمی‌آورد و می‌گفت من دارم صحبت می‌کنم!

همه اینها رفتار و عکس‌العمل‌های رنو گارسیا فونس ، کنترباس‌نواز اسپانیولی مقیم فرانسه و امسال مهمان بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بود.

اجرای این نوازنده بزرگ جهان در کشورمان افزون بر این‌که استانداردهای جهانی موسیقی را برای هنرمندان و مردم کشورمان به نمایش گذاشت، فرصتی بود تا علاوه بر آشنایی با سطح موسیقی جهانی و شیوه‌های بدیع نوازندگی او، با رفتارهای حرفه‌ای یک هنرمند هم آشنا شویم.

هنرمند بزرگی که با دریافت مبلغ کمی به یک کشور سفر می‌کند تا هنرش را به نمایش بگذارد. بعد هم همه تفاوت‌های فرهنگی، کمبودها و ایرادها را می‌پذیرد و ناراحت نمی‌شود، بلکه با لبخند می‌آید و با لبخند هم می‌رود.

او علاوه بر انتشار بیش از 10 آلبوم مستقل که آهنگسازی‌هایش از موسیقی کلاسیک، فولکلور، جز، فلامنکو و موزت وام می‌گیرد با هنرمندان مطرح دیگری چون ژان لویی متینیه، میشل ریسلز، ان گوین له، میشل گودار، ژراردو نونز، ظافر یوسف، شب مامی و کودزی ارگونر نیز همکاری داشته است.

آدم ناخودآگاه وقتی او را با برخی جوان‌های به قول فردوسی جویای نام که با یک آلبوم هزار و یک جور ادا و قیافه می‌گیرند، مقایسه می‌کند، تازه متوجه می‌شود که چرا از قدیم گفته‌اند درخت هر چه پربارتر باشد، افتاده‌تر است.

زینب مرتضایی‌فرد - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها